כל מיני פרפרים בחרמון (חלק I)

נשארו לי עוד המון פרפרים מתפרפרים מהחרמון, אז אני מחלקת אותם לשלוש רשימות – כדי לא להעמיס יותר מדי, וכדי שהם לא ייבלעו במערבולת של צבע וכנפיים (כמו בקולאז' פה מעל)

אני פותחת בכמה נמפיות כתומות-שחורות:

את הפרט שפה מעל צלמתי לפני שנתיים – ביוני 2008 – ולא הצליחו לזהות לי אותו… זוהי נמפית, היא עברה התקפה כלשהי, אז הכנפיים שלה מרוטות – וזה מקשה על הזיהוי. ההשערה שלי היא שזו נמפית פרסית או נמפית הבוצין – אבל כיון שיש עשרה מינים של נמפיות כתומות-שחורות שמרחפים בחרמון, אני רק יכולה לצמצם את ההשערות על סמך התאריך והמקום בו היא צולמה, ולא לתת זיהוי וודאי.

הנמפית פה מעל היא זכר של נמפית הדרדר (Melitaea phoebe telona). זהו פרפר נפוץ ברוב הארץ – הוא מגיע אפילו עד הר הנגב.
נכון שהיא דומה לנמפית הבאה?

ובכן, זו איננה נמפית הדרדר, כי אם נמפית הבוצין (Melitaea trivia syriace)! גם זו נמפית נפוצה ברחבי הארץ. גם נמפית הדרדר וגם נמפית הבוצין נקראות על שם הפונדקאי שלהן – כלומר, הצמח שעליו הן מטילות את הביצים, וממנו ניזונים הזחלים.
הנמפית הבאה – היא כמובן משהו אחר לגמרי…

זו נמפית פרסית. זהו פרפר שהחרמון הוא גבול התפוצה הדרומי שלו – את הנמפית הזו אפשר למצוא מכאן ועד דרום טורקיה ועירק. אז למה פרסית? השם הלטיני – Melitaea persea montium – מסביר לנו שזהו תת-מין מקומי של נמפית שמוצאה באירן.
הנה היא שוב, יפהפיה:  

מהנמפיות אני עוברת לסטיריות – פרפרים מעניינים, שהגוון השליט אצלם הוא חום; אבל יש להם ציורי עיניים מאד מעניינים על הכנפיים.
הראשון – סטירית היבלית (Lasiommata maera orientalis)- נקראת ככה על שם צמח היבלית החביב עליה, למרות שהיא לא מאד בררנית, ותשמח להטיל את ביציה על כל מיני דגניים. הסטירית הזו נפוצה בכל האיזור הים-תיכוני, בעיקר באיזורים ההרריים יותר.

 

 הפרפר הבא מיוחד גם הוא – זהו הפרפר השחור ביותר בחרמון, ושמו – סטירית ההרים (Satyrus ferula makmal).  בעולם הוא נפוץ למדי – מדרום אירופה, ועד רכס ההימלאיה. החרמון הוא גבול התפוצה הדרומי של סטירית ההרים.

ועוד סטירית אחת, אחרונה להיום – סטירית החרמון (Hyponephele lycaon libanotica). זהו תת-מין לבנוני, של פרפר הנפוץ ברוב אירופה, ועד לרוסיה.
והנה טעיתי – ותודה רבה לקרקל1 שתיקן אותי: זו סטירית הלבנון (Pseudocharaza pelopea pelopea), ולא סטירית החרמון – פרפר שמרחף במזרח התיכון – מהחרמון ועד לטורקיה ואירן.

במרומי החרמון – בגובה של 1700 מטר ומעלה – היא נפוצה למדי, ופעם אחת אפילו תעדתי זוג על אבן-המיטות שלהם (זה לא היה חדר…)  –

התמונות צולמו בחרמון, בתאריכים:
21.6.2008
5.5.2010
14.5.2010
11.6.2010

כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא! ואם אהבתם, אני אשמח אם תקליקו על MaxIt, פה למטה מצד שמאל.

 

 

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

40 תגובות על ״כל מיני פרפרים בחרמון (חלק I)״

  1. יופי של תמונות

    ושל פרחים, פרפרים וכל מיני (כלומר כל מיני פרפרים וקצת פרחים) 🙂

    אהבתי

  2. צילומים יפים

    השבוע הייתה כתבה באחד הערוצים שהפרפרים נכחדים ומוכרים בארץ כ-140 מינים שונים.
    עצוב לשמוע.

    אהבתי

  3. פתאום שמתי לב שמזמן לא פגשתי פרפרים

    אני באמת צריכה לצאת קצת מהבית.
    תמונות כרגיל אצלך יפות מאוד.
    בוקר טוב לך.

    אהבתי

  4. כל כיף תמיד כשאת מתפרפרת

    התמונות נפלאות ומרהיבות, והזוכה אצלי הפעם – סטירית חרמון. אני אוהבת נסיונות "התחפשות" והטעיה שכאלה.
    תודה רבה לך ושבת שלום ופעילות נעימה!
    e

    אהבתי

  5. פרפרים בכל מיני צבעים

    ירדו אלי ביום אביב נעים,,,
    יפה לך ההתפרפרות,,,
    שאלונת
    הנמפיות [אפילו השם שלהן מקסים]
    מטילות ביצים תמיד על אותו צמח?
    נפמית הדרדר למשל, אם תפגוש בדרכה בוצין שווה – לא תטיל בו?

    אהבתי

  6. הפרפרים

    הם אינדיקטור אקולוגי עדין במיוחד. ברגע שהמרקם האקולוגי נפגע, הראשונים שנעלמים הם הפרפרים.
    ואכן, בארץ (לא כולל החרמון) מוכרים כ140 מינים שונים.
    בחרמון לבדו מוכרים 99 מינים שונים – חלקם חופף את המינים בארץ.

    אהבתי

  7. החרמון ידוע

    בריבוי הפרפרים שלו…
    אם כי גם שם ישנה התמעטות שלהם, עקב הפגיעה בשטחי המחיה שלהם.

    אהבתי

  8. תודה 🙂

    לאחרונה אני מתחילה ללמוד את אומנות הסבלנות… לעמוד בשקט ולהתכונן לפרפר שיתקרב… 🙂

    אהבתי

  9. הסטיריות מעולות בהסוואה 🙂

    סטירית פקוחה, שעוצמת (ופוקחת) עיניים; סטירית עמומה שנראית כמו עלה יבש… הן מאד מוצלחות בתחום הזה.

    אהבתי

  10. קודם כל, תודה 🙂

    אם יש צמח שהוא הפונדקאי של פרפר מסוים, זה אומר שיש חומרים בצמח שהם חיוניים להתפתחותו של הזחל – ואם יעבירו את הזחל לצמח אחר – הוא ימות.
    זה לא תמיד כל כך קיצוני – אם נמפית הדדרדר תראה חורשף מוצלח, או גדילן – יכול להיות שהם קרובים מספיק לדרדר, והעלים מכילים את אותם חומרים – והיא תעזר בהם.
    לבנין התלתן, למשל, מטילה ביצים בחרמון על קדד – פרח אחר מאותה משפחה.
    אבל ההבדלים בין דרדר לבוצין הם כנראה גדולים מדי, ולכן לא משנה כמה הבוצין שווה – נמפית הדרדר תתעלם ממנו.

    אהבתי

  11. אם מישהו יכול לגרום

    אמונה בפיות, אילו בהחלט הנמפיות… הן פשוט נפלאות כולן 🙂

    אהבתי

  12. הנמפיות ממש דומות

    מזכיר קצת את ההבחנה ביןן כל מורכבים הצהובים:-P
    אבל הצילומים נהדרים!

    אהבתי

  13. כמה יפות

    רשומות הפרפרים שלך.
    אין סיכוי שאזכור את השמות, אבל על העונג הויזואלי שהבאת חגגתי.

    תודה, יקרה
    ושבוע נהדר לך
    e

    אהבתי

  14. את הסטירית הפקוחה זכינו לראות באותו

    היום בו נפגשנו לטיול בהר מירון.
    תודה לך!
    e

    אהבתי

  15. אם להודות באמת – גם אני שמחה מאד!!!

    הותרת בנו רושם כביר. הצ`פון שאל אותי עלייך לא מזמן, תוך שהוא משתמש בשמך הפרטי – "מתי נפגוש שוב את x שהראתה לנו את הפרחים"? מזל שהזכיר את הפרחים כי בשבילי את בעיקר (כפי שראית) עננת.
    אז שוב שבת שלום לכולכם!
    e

    אהבתי

  16. באמת ? :-)))

    אני כל כך שמחה שהוא זוכר אותי 🙂 חמוד!!!
    את יכולה למסור לו שאני נכנסת עכשיו לתרדמת קיץ… אני אתעורר עם החצבים 😉

    אהבתי

  17. תודה 🙂

    אתה יודע מה… חלק מהם גם אני לא אדע.
    וכמו שרואים ברשימה הזו, חבר תיקן לי זיהוי של פרפר אחרי שפרסמתי 🙂

    שבוע נפלא גם לך!

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!