בלוטנית אפריקנית – Commicarpus plumbagineus

כיוון שהגשם השנה ממש התעכב בצורה קשה, אני ממשיכה עם פרחי קיץ פחות מוכרים. היום אני מתמקדת בצמח ממשפחה שיש לה בטבע בארץ כמה נציגים לא מוכרים, ובגינות – נציג אחד מאד מוכר. המשפחה היא משפחת הלילניים.

הכירו נא את הבלוטנית האפריקנית, וכמו ששמה מעיד עליה, היא הגיעה אלינו מאפריקה. היא מטפטפת פריחה לאורך השנה, אבל הזמן בו רוב השיח פורח הוא לרוב בקיץ ובסתיו.

הבלוטנית היא בת משפחתה של הבּוֹגֶנְוִילֵיאָה המוכרת לנו מהגינון בשלל צבעים. אני רק אעיר, שהצבעים השונים של הבּוֹגֶנְוִילֵיאָה הם חפים צבעוניים ובולטים העוטפים את הפרחים, והפרחים עצמם הם קטנים וצבעם קרם.

לבלוטנית יש פרחים לבנים קטנים, עם עלי כותרת מחוברים למין "חצוצרה" קטנה.

היא נקראת "בלוטנית" כי יש לה בלוטות דביקות על גביע הפרח, והן נעשות אפילו יותר דביקות כשהפרח מופרה והופך לפרי – כי זו דרך ההפצה שלה: הפירות הקטנים והדביקים נדבקים לפרווה של בעלי חיים שעוברים בסביבה, וכשהם יתנקו מאוחר יותר – הם יפילו אותם במקום אחר ויאפשרו להם לצמוח במקום חדש.

זה מתאים גם לשם הלטיני של הבלוטנית: קומיקרפוס, שמשמעותו: פרי דביק.

אברי המין של הבלוטנית מאד בולטים וקל להסביר מה זה מה – אפשר לראות את זה יפה בתמונה הבאה:

החלק הנקבי בצמח הוא העלי, שמורכב מצלקת (הנקודה אליה אמורה להגיע האבקה הזכרית), עמוד עלי ושחלה. השחלה היא הנקודה הירוקה בבסיס הפרח שרואים בתמונה הבאה – החלק שיגדל ויהפוך לפרי.
החלק הזכרי בצמח הוא האבקן, וכאן בצמח אנחנו רואים 4 או 5 אבקנים בכל פרח, כל אבקן בנוי ממאבק (החלק המכיל את האבקה) ומזיר (ה"גבעול" של האבקן)

מספר האבקנים בבלוטנית אינו קבוע – יכולים להיות בין שניים לחמישה אבקנים בכל פרח. יש צמחים בהם מספר האבקנים קבוע – למשל, אצל השושן יש ששה אבקנים, אצל הכרכום – שלושה. ויש כאלה בהם יש המוני אבקנים, כמו כלנית או נורית.

בעיקרון, הבלוטנית היא צמח שמוצאו באפריקה והיא התפשטה צפונה לאורך הבקע הסורי-אפריקני, כמו עוד מינים שאפשר למצוא בארץ, בעיקר בבקעת הירדן – הזכרתי לאחרונה את השיטה המלבינה, ובעבר סיפרתי על הרנוג השיטים ועל החלביב הרותמי.

בניגוד להרנוג ולחלביב – את הבלוטנית (וגם את השיטה המלבינה) אפשר למצוא גם במישור החוף.

ובאמת, את כל התמונות כאן צילמתי במישור החוף – בפארק אשקלון, בשולי כפר סבא וכיוצא בזה. אני לא חושבת שיש לי תמונות של בלוטנית מהבקעה או מים המלח…

לפי הספרות – הבלוטנית היא צמח אוהב מים וחום. כלומר, היא גדלה בנחלים, ליד מעיינות ובנאות-מדבר בצל עצים במדבר חם. אבל היא חודרת גם לעמקים בחבל הים-תיכוני בגינות, בצידי דרכים וליד מקווי מים.

הבלוטניות שלי לא כל כך קראו את הספרות, וחלקן גדלות במשוכות בשולי העיר, באזורי מעזבה.

שמתי לב שהבלוטניות גם מושכות הרבה פרפרים – עונת הפריחה שלהן נמשכת כמעט כל השנה, ויש תקופות שאין להן הרבה תחרות. בעיקר ראיתי את כחלון האספסת מטייל עליהן – ובתמונה הבאה אפילו צילמתי את הכחלונית מטילה ביצה על הבלוטנית!

וזה מעניין, כי בעיקרון כחלוני האספסת מטילים ביצים על אספסת. כנראה הבלוטנית מספקת לזחלים שלהם מזון שהוא תחליף טוב לאספסת. עובדה ידועה היא, שכחלונית האספסת מטילה ביצים גם על שיחים אחרים, כמו עפרית הכף המוכרת מהגינון.

את התמונות צילמתי:
בגן הבוטני של אוניברסיטת תל-אביב, בתאריכים 8/8/2018, 4/7/2022, 21/9/2022;
בצפון כפר-סבא, בתאריכים 26/9/2021, 21/9/2022, 30/10/2022;
ובפארק אשקלון בתאריך 28/9/2021.
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

15 תגובות על ״בלוטנית אפריקנית – Commicarpus plumbagineus״

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!