שיטה מלבינה – Faidherbia albida

במסגרת סקר עצים, הגעתי אל שתיים מחורשות השיטה המלבינה באזור כוכב הירדן. הסתובבנו בין העצים, מדדנו אותם, חיפשנו סימני פגיעה ויובש, ואנחנו עוד נחזור אליהם, לראות מה שלומם.

בינתיים, זו הזדמנות נהדרת לחזור אל העצים המיוחדים הללו, ולספר קצת עליהם.

שיטה מלבינה היא עץ סוונות אפריקני – שם היא מגיעה לגובה 30 מטרים, ונראית ענקית במיוחד. אצלינו רוב העצים שראינו לא הגיעו אפילו לגובה של 10 מטרים (היו בודדים שכן) – הרוב היו נמוכים וקטנים יותר.

ושמחתי לראות שהרבה מהעצים פרחו:

הפרחים הללו, שנראים כמו מברשות בקבוקים משכו הרבה מאד מאביקים. ראיתי כמה דנאיות הדורות, אבל לצערי לא הספקתי לצלם אותן. כן צילמתי דבורת דבש נהנית מהפריחה:

תפסתי כמה פרפרים אחרים על עצי השיטה: למשל, כחלון האספסת (Leptotes pirithous) שעצר לנוח על אחד הענפים:

וגם כחלון הינבוט (Azanus jesous) שעצר על השיטים. ינבוט הוא קרוב משפחה של השיטה, ויכול להיות שהשיטה המלבינה קרובה מספיק לינבוט בשביל לשמש פונדקאי לזחלי הכחלון.

מצאנו גם כמה חורים של נקרים, שקיננו בעבר בעצי השיטה:

מבחינת פרי, מצאנו שלושה פירות, בחורשה של מאות עצים. לא מאד מרשים…

אבל זה נושא ידוע: כמעט כל הריבוי של שיטה מלבינה בארץ הוא וגטטיבי, כלומר ריבוי אל-מיני. השורשים שולחים שלוחה הצידה, וממנה עולה גזע חדש. כך נוצרות שדרות של שיטים, או איזורי סבך – כמו בשמורת השיטה המלבינה צפונית לאשדוד, שאפשר לראות כאן:

כמה מחורשות השיטה המלבינה נבדקו, והסתבר שמבחינה גנטית – כל החורשה היא אורגניזם אחד, שהתרבה באופן וגטטיבי. זה מסתדר עם העובדה שאין הרבה פירות, כי כנראה היא לא מפרה את עצמה.

למרות שבעברית שמה "שיטה", השם הלטיני הוא לא Acacia (שזה השם המקורי של השיטים בעולם). היא הופרדה מהסוג הגדול Acacia, שיש בו בערך 1350 מינים (רובם באוסטרליה) לסוג משלה – Faidherbia.

השם Faidherbia הוא על שם לואי לאון סזאר פיידרב שהיה מושל סנגל במאה ה-19.

עצי השיטה המלבינה בארץ גדלים בחורשות קטנות ומבודדות. לפי ההערכות המקובלות, החורשות הללו הן שריד של צומח מתקופת השלישון בה שרר בארץ אקלים חם ולח.

מצד שני, כיוון שהעץ הזה שימש לבניה – יכול להיות שאנשים ייבאו את השיטים ושתלו אותן כאן לפני כמה אלפי שנים.

את התמונות צילמתי:
בשמורת שיטה מלבינה בכניסה לאשדוד, 1.3.2016
בשמורת שיטה מלבינה בעמק האלה, 25.4.2017
ואת הרוב – בשמורת שיטה מלבינה נווה אור ליד כוכב הירדן, 5.12.2022
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

11 תגובות על ״שיטה מלבינה – Faidherbia albida״

  1. שלום רב לך, ותודה רבה על הכתבה המענינת והמחדשת, כדרכך!! לא שמעתי על השם החדש של הסוג! מפנה אותך למאמר קטן של ג'אבו ארליך מעפרה על אוכלוסיית שיטה מלבינה ( אגב, האם יש הצעת שם עברי חדש לסוג פידרביה???) בצפון ירדן, ליד הכפר סמט בצפון הגלעד! זה פורסם בספר שלו, שלא מצאתי אצלי כרגע. אם מענין אותך, אמצא לך את המקור. יש שם גם מקור מחזל, שמייחס את נטיעת העצים ליעקב אבינו, בדרכו חזרה מחרן לכנען!!! האם אפשר לגלות את שמך האמיתי? אם זה מתאים לך, הייתי שמח לעשות הכרות, כי נראה לי שיש לנו הרבה תחומי עניין משותפים. ויש גם שני צמחים נדירים יחסית, לפחות בגליל, שראוי לעניות דעתי להקדיש להם פינה ( אולי כבר הצעתי לך בעבר??). אני מתכוון לקרקש צהוב ואשמר קוצני. שוב תודה וכל טוב

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!