שרביט הספרים האהובים עלי

אדמונית החורש, הר מירון, 4/2021

בקהילת הפרפרים רץ כעת שרביט ספרים אהובים. התלבטתי אם לכתוב אחד, כי בכל זאת – קצת קשה לקשר את עליסה בארץ הפלאות של לואיס קרול או את קים של רודיארד קיפלינג לאקולוגיה, שלא לדבר על שר הטבעות של טולקין…

לכן החלטתי לשנות קצת. אני אכתוב על ספרי הטבע האהובים עלי. הגבלתי את עצמי לספרים שיש לי בספריה הפרטית. בעצם, לא כולם בדיוק "ספרים"… אך כולם אהובים עלי מסיבות שונות – תוכן, איורים מיוחדים או זיקה אישית.

1. אנציקלופדית החי והצומח של ארץ ישראל, 12 כרכים, עורך ראשי עזריה אלון.

צבי ארץ-ישראלי מופיע על כריכת הכרך הראשון של האנציקלופדיה

מה אפשר לומר על האנציקלופדיה? פרויקט מדהים שהשתתפו בו מיטב אנשי הביולוגיה, הטבע, האקולוגיה בארץ בשנות ה-70-80. למרות שהמהדורה הראשונה יצאה ב-1983 (לפני כמעט 40 שנים!) – עדין האנציקלופדיה הזו היא מקור מידע מקיף, אמין ואיכותי לכל מה שקשור לטבע בארץ. אוצר של ידע שמובא בצורה ברורה ונעימה, עם רוחו של עזריה אלון הנהדר ששורה מעל הכל.

2. 77 שיחות על טבע, / עזריה אלון, שני חלקים.

איריס הדור. אי אפשר לדבר על עזריה אלון בלי להזכיר איריסים.

אף ספריה העוסקת בטבע בארץ לא תהיה שלמה בלי עזריה אלון. הוא כתב כל כך הרבה מדריכים על החי והצומח בארץ, צילם, הסביר, דיבר ברדיו, הדריך טיולים… מבין הספרים שלו שיש לי בחרתי את "77 שיחות על טבע" – שני ספרים שבהם הוא מספר על כל מיני דברים: צמחי אשפתות, גידולים חקלאיים, חיות שאפשר לפגוש בעיר וגם כמובן על כל הצמחים ובעלי החיים מיוחדים והיפים שצריך לחפש במיוחד. על הכל הוא כותב בצורה מרתקת ונהדרת.

3. עלון רת"ם, עורכים: אבי שמידע וגדי פולק. 29 עלונים, חסרים לי 5 מהם בערך.

רתם המדבר, מתבקש כאן.

בשנות ה-80 קמו קבוצה של אנשי בוטניקה מובילים בארץ, והקימו את קבוצת רת"ם – רשת תצפיות ומידע בוטני. בהובלת פרופסור אבי שמידע מהאוניברסיטה העברית, ויחד איתו אנשים נהדרים כמו ד"ר גדי פולק ז"ל, ויבדלו לחיים ארוכים פרופסור אמוץ דפני, מימי רון והגר לשנר (ומראש אני מבקשת סליחה מכל מי שהשמטתי) – הם הוציאו סיורים בעקבות פרחים, ולימדו אנשים להכיר את צמחית ארצנו. אני התחלתי לצאת לסיורים הללו רק בשנת 2007, ולמדתי מהם רבות.
בשנות ה-80 הם הוציאו סדרה של עלונים מלאים מאמרים של טובי הכותבים בנושאי בוטניקה. חלק מהמאמרים הללו הם חשובים ומסתמכים עליהם בעבודות אוניברסיטאיות ובתהליכי שמירת טבע גם היום. על המדף אצלי ניצבות רוב החוברות (שקיבלתי במתנה מהגר הנהדרת). היום אפשר לקרוא את כל המאמרים באתר כלנית, ואפשר גם להצטרף לסיורים שמוציא פרופסור שמידע.

4. סחלבי הבר בישראל – המדריך המלא / אסף שיפמן

רצועית הגליל, אחד הסחלבים המיוחדים ביותר

מי שקורא בבלוג שלי יודע שאני מכורה לסחלבי בר, ויודע שלאורך השנים יצאתי לטיולים רבים רק בשביל למצוא כל מיני סחלבים בארץ. אחד מהמומחים הגדולים לסחלבי ארצנו הוא ידידי היקר אסף שיפמן. בשנת 2001 אסף הוציא מדריך לסחלבי ארצנו, ובשנת 2017 – הוא הוציא מדריך מעודכן ויפהפה, שאני שמחה לומר שמופיעות בו כמה וכמה תמונות שלי.

5. פרחים במרומי חרמון / מיכה לבנה

לוטוס מקרין, מופיע על כריכת הספר

גם על מייק לבנה כתבתי בבלוג – אחד המדריכים המעולים ביותר שקמו לנו. גם מייק כתב ספרים רבים, בעיקר מדריכי טיולים. הספר "פרחים במרומי חרמון" הוא שונה קצת – הוא מסופר כסיפור על סדרת סיורים שעורכים עדנה התלמידה ויפתח המדריך בחרמון הגבוה, על מנת להכיר את הצומח שם. הוא כתוב בשפה נפלאה, הוא נעים ומיוחד.

זהו ספר מסדרת "חצב" – סדרה של ספרים נפלאים על החי והצומח בארץ ומיועדים לנוער. ואם כבר הזכרתי את הסדרה הזו – אזכיר עוד שני ספרים שיש לי: "היעלים – מלכי המצוקים" של לן ארונסון, המספר על היעלים בעין גדי וגם "הסחלבים בישראל" של אמוץ דפני. שניהם נהדרים.

6. המדריכים בסדרת "טבע ישראלי", מו"ל נעם קירשנבאום.

גם כאן אלו לא ספרים – הפעם זו סדרה של דפדפות המוקדשות לנושאים שונים מעולם הטבע בארץ. את הסדרה הוציא וערך ידידי נעם קירשנבאום, היא כוללת היום 11 דפדפות שונות וכבר כתבתי אודותיה בבלוג כמה פעמים. אלו מדריכים נוחים וברורים, עם ציורים יפהפיים – בעיקר של המאייר טוביה קורץ, אך גם של אחרים. זו פשוט סדרה מקסימה וכיף לשלוף מהתיק מדריך וללמוד ממנו.

7. סדרת ספרי פרחים שאיירה ברכה לוי-אביגד

ברכה לוי-אביגד היתה מאיירת, שאיירה ציורי פרחים מקסימים. בסוף שנות ה-50 ובמהלך שנות ה-60 היא שיתפה פעולה עם שני מורים מביה"ס הריאלי בחיפה, זאב ברלינגר וצבי זילברשטיין ויחד הם הכינו מדריכי פרחים מאויירים לילדי חיפה. המדריכים יצאו בהוצאת מחלקת החינוך של עירית חיפה, בתחילה כאוגדנים ומאוחר יותר כספרים. הראשון היה "פרחי הכרמל", ממנו לקוח איור הדבורנית שכאן. בנוסף היו "פרחי חורש הכרמל" וכן "פרחי החוף והכרמל". הפורמט מצא חן בעיני אנשים נוספים, ועוזי פז הצטרף אל השלושה כדי להוציא את "פרחי הגליל"; יואל דה-אנג'ליס ויהושע זמרה הצטרפו אל ברכה לכתיבת "פרחי הנגב", ואבינעם דנין כתב איתה את "פרחי ירושלים". כל ששת הספרים הללו הם נדירים ומיוחדים, ואני מאד שמחה שאת כולם יש לי על המדף!

8. צמחי בר בארץ-ישראל / נעמי פיינברון ורות קופל

קדד נאה, איור של רות קופל

פרופסור נעמי פיינברון-דותן, זוכת פרס ישראל, היתה ממייסדי ענף הבוטניקה בארץ, יחד עם פרופ' אלכסנדר אייג ופרופ' מיכאל זהרי. רות קופל היתה חברה טובה שלה, ומאיירת בוטנית מעולה בפני עצמה – היא איירה חלק מהאיורים ב"פלורה פלשתינה" שכתבו אייג, זהרי ופיינברון, המגדיר המקיף ביותר לצמחי ארצנו שיצא בדפוס. כאן הן חברו יחד לכתוב ולאייר ספר שמספר על כל מיני צמחים בארץ. לאו דווקא הבולטים והגדולים – לא תמצאו פה את האיריסים או האדמונית. אבל הספר כתוב בצורה נעימה, והאיורים מקסימים.

9. בין שלגי החרמון / אבי שמידע, מיכה לבנה, הת'ר ווד, וולטר פרגוסון

גביעונית עבת עלים, איור של הת'ר ווד

"בין שלגי החרמון" הוא עוד ספר נפלא אודות החרמון – הפעם חברו להם אבי שמידע ומייק לבנה, הת'ר ווד המאיירת הבוטנית ו-וולטר פרגוסון המאייר הזואולוגי האגדי לכתוב על החי והצומח בחרמון. התוצאה פשוט יפהפיה, וגם מעניינת. פרגוסון אחראי על הכתיבה והאיורים של החלק הזואולוגי, ושלושת האחרים – על החלק הבוטני.

סנאי זהוב, איור של וולטר פרגוסון מתוך הספר

10. המדריך ליונקי ארצנו, המדריך לציפורי ארצנו / וולטר פרגוסון

איור של פרגוסון מתוך מדריך הציפורים

ואם כבר הזכרתי את וולטר פרגוסון, אני חייבת להזכיר גם את מדריכי "דן חסכן" שלו – מדריך לציפורי ארצנו ומדריך ליונקי ארצנו, שהוא כתב ואייר בשנות ה-70, והם חולקו לכל הילדים בעלי חיסכון "דן חסכן". חוברות קצרות עם ציורים יפהפיים. יש לי רק הערה אחת: מעולם לא הצלחתי לזהות דרור ספרדי בטבע. אולי בגלל העובדה שמעולם לא ראיתי ציפור משופדת על קוץ…

11. בונוס: Some Palestine Flowers \ Grace M. Crowfoot

שושנת-יריחו אמיתית, איור של גרייס מ. קרופוט

ספר הבונוס הראשון שלי – "Some Palestine Flowers" הגיע אלי רק לפני שבוע. תאיר, אחראית הארכיון בעשביה מצאה כמה עותקים שלו, ונתנה לי אחד. זה ספרון קטן, משנת 1933, בכריכה רכה עם מעט מאד מידע. יש בו איורים של צמחי ארצנו, עם הסברים קצרים ולפעמים גם השם הערבי. הסתקרנתי מאד לגבי הספרון והכותבת, והתחלתי לחפש מידע.

מצאתי שגרייס מרי קרופוט היתה ארכיאולוגית ובוטנאית. היא התמחתה בארכיאולוגיה של טקסטיל. בעלה, ג'ון קרופוט, היה מנהל בית הספר הארכיאולוגי בירושלים בשנים 1926-1935. היא ובעלה התגוררו בסודן, במצרים ובפלשתינה לפני שחזרו לאנגליה. כשהם התגוררו בארץ, גרייס חברה אל בריטית נוספת, בת של מיסיונרים שגרה בארץ – Louise Baldensperger ויחד הן כתבו וגרייס איירה ספר על הצומח בפולקלור בפלשתינה – From Cedar to Hyssop. אפשר לראות כאן כמה תמונות מתוכו. האיורים לספר ההוא, בתוספת עוד כמה, הם הבסיס לספרון שלי.
בנוסף, למדתי שבתה של גרייס מרי קרופוט היתה דורותי הודג'קין, זוכת פרס נובל לכימיה משנת 1964.
גרייס ובעלה היו חברים טובים של הארכיאולוג אליעזר סוקניק, שחפר בין השאר את בית הכנסת בבית אלפא, רכש עבור מדינת ישראל חלק מהמגילות הגנוזות והיה אביו של יגאל ידין.

אני חושבת שהספרון הזה הוא מאד חביב, אבל הוא מרגש אותי יותר בזכות האישה מאחוריו והקשרים שלה. גרייס מרי קרופוט היתה פמיניסטית בתקופה בה זה היה מאד לא מקובל. היא היתה אשת אשכולות – למדה ארכיאולוגיה, בוטניקה, צילום, איור, והיתה גם מיילדת. בזמן שהותה בסודן היא יצאה במסע הסברה כנגד מילת נשים, ולימדה אנשים לשמור על הגיינה ולשפר את סיכויי הילודים לשרוד. היא פרסמה מאמרים מדעיים (אחד החשובים היה על חולצתו של תות אנך אמון). היא באמת היתה אישה יוצאת דופן.

12. ועוד בונוס: Wild Flowers from Palestine \ Rev. Harvey B. Greene B.D.

דף הרקפת מתוך הספר

ספר הבונוס השני שלי הוא ישן יותר מספר הבונוס הראשון. הפעם זהו ספר הכולל צמחים מיובשים – צמחים שאסף בארץ כומר בשם הרווי גרין, ייבש, והדביק בספר שהכין לשם כך. הוא הדפיס הרבה ספרים כאלה בשנים 1890-1910, העותק שלי הוא משנת 1899. מסתבר שבמאה ה-19 היה מאד מקובל לאסוף צמחים ממקומות אקזוטיים (כמו ארץ הקודש) ליבש אותם, ולמכור ספרים של צמחים מיובשים – לרוב מאורגנים מראש בזרים קיטשיים – להנאתם של עשירי אירופה. הספר שלי הוא לא ספר שבו הצמחים מיובשים בזרים, אלא לכל צמח יש עמוד וכמה מילים כתובות עליו, לרוב קישור לתנ"ך או לברית החדשה – בכל זאת, הכותב הוא כומר, ואם אפשר – גם שיר קטן. הכתוב לא תמיד מדויק – על הרקפת, למשל, הוא כותב שהיא גדלה רק בהרים, ואני יכולה לספר לו שהרקפות צומחות גם במישור החוף ובעמקים הצפוניים. אבל הספר עצמו, הכולל ייבושים בני 120 שנים (לצערי לא כולם שרדו, יש לי כמה דפים ריקים…) מאד מיוחד בעיני.

זהו, עד כאן ספרי הטבע. מקווה שנהניתם!

נאוטינאה תמימה, גבעת יערים, 3/2-2

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

23 תגובות על ״שרביט הספרים האהובים עלי״

      1. נהדר כתמיד מחכה שבעזרתך יראה העולם מאוסף הצילומים המדהים שבחיפה עם כתיבה שלך מתכון מנצח!
        שנה טובה ובריאה לכולם!

        אהבתי

  1. כתבת באופן מקסים. 2 הספרים האחרונים בהחלט פנינים.
    ואהבתי מאוד שהכנסת את התמונה של הדרור הספרדי האומלל…

    אהבתי

  2. ואווו
    תמונות נהדרות, אוצרות ישנים מלאי צורה וצבע. מה צריך יותר?
    אגב, אחי ז"ל למד בבית הספר החקלאי עין כרם בירושלים [כבר לא קיים יותר במתכונתו הישנה. היא תיכון וחטיבה למושבי ההר]. הספר הראשון שבמובהק הוקדש לצמחים היה: מגדיר צמחים. אבי והוא אהבו שניהם לזהות צמחים על פיו.
    תודה על הפוסט.

    אהבתי

  3. ברוכה הבאה למדור השרביט החם 🙂 ואיזה יופי של פוסט! הצלחת לחבר בין השרביט לבין הבלוג שלך, ויצאה פנינה של ממש. וגם התמונות נהדרות. תודה רבה

    אהבתי

  4. רק רציתי לומר, שאם את כל כך אוהבת תמונות של פרחים ופרפרים (חוץ מאשר את המקור עצמו, פרחים ופרפרים חיים בטבע) – את יכולה ליהנות מהם גם על מטבעות קשים. הנה, כאן, בקישורים המצורפים:

    https://il.israelmint.com/he/collectible/flowers-of-israel.html

    https://il.israelmint.com/he/collectible/butterflies-of-israel.html

    ויש גם עם ציפורים – וגם עם דגים.
    רק אומר.

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!