זכויות יוצרים (שוב)

השבוע העבירו בכמה קבוצות וואטסאפ שאני חברה בהן קובץ בשם: "מגדיר פרחים מורחב". זהו קובץ pdf בן 24 עמודים, ויש לי כמה בעיות איתו – אבל הבעיה החשובה היא ענין זכויות היוצרים.

עורך הקובץ לקח תמונות פרחים לא שלו, בלי לבקש רשות, והציג אותן בקובץ בלי לתת רמז למקור התמונה. גרוע מזה, הוא חתך את חתימת הצלם (או במקרה שלי, הצלמת) מהתמונה – כדי שיהיה קשה יותר לאתר את המקור.

את התמונות הוא ליקט ממקורות שונים, אחד מהם הוא הבלוג שלי, כאן.

החלטתי לשדרג את החתימות, ומעכשיו אוסיף סימן מים באמצע כל תמונה.
אני מפנה את תשומת לבכם לפיסקה בנושא זכויות יוצרים בצד שמאל של העמוד (אם אתם קוראים דרך טלפון – אז בהמשך העמוד למטה):

זכויות יוצרים

כל התמונות בכל הרשימות בבלוג צולמו על ידי (פרט ליוצאים מן הכלל שצוינו במקום). אין לעשות כל שימוש בתמונות ללא אישור בכתב ממני!

אפשר לפנות אלי דרך פייסבוק, ובכל 12.5 שנות הבלוג שלי היתה רק פעם אחת שסרבתי לאשר שימוש בתמונה – זה היה למטרה מסחרית לחלוטין, ללא ערך חינוכי וגם נושא שלא הרגשתי הזדהות איתו. בכל שאר הפעמים (והיו הרבה) הסכמתי.

הרבה אנשים כתבו לי משהו בסגנון:
"תהיו גאים שבזכות הצילומים היפים שלכם עשו מגדיר כזה יפה."
"אל תגזימו…מה עניין זכויות יוצרים כאן…באמת…אל תלכו רחוק מידי…"

אז לכל האנשים הללו רציתי לומר:

הבלוג שלי קיים כבר 12 שנים וחצי. השקעתי בו אלפי שעות (כן, אלפי שעות!) של כתיבה ותכנון רשומות. יש בו אלפי צילומים, והשקעתי גם בציוד צילום איכותי. אני לא מבקשת הרבה – בסך הכל אני רוצה שלפני השימוש בתמונות יבקשו ממני רשות, ושיתנו לי קרדיט על התמונות שלי, על העבודה והמחשבה הרבות שהשקעתי בבלוג.

אם למשל היתה לי חנות, והייתי שמה שולחן בכניסה לחנות ועליו כמה מוצרים לדוגמה – הייתם חושבים שזה בסדר לבוא ולקחת משהו מהשולחן, ללא רשות וללא תשלום? נכון שלא? אז ככה זה גם כאן.

תחשבו מהו המקצוע שלכם. הייתם מסכימים לעבוד בחינם עבור מישהו שאתם לא מכירים? להשקיע את זמנכם, כישרונכם וכישוריכם בלי תמורה? רק בשביל "שתהיו גאים שעשו משהו יפה" מהעבודה שלכם? אני מאמינה שלא.

אז למה כאן כן?

פרסמתי את הנושא בפייסבוק, ואחת המגיבות – אלישבע נחושתן – כתבה: "כל המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם"… וכל האומר דבר שלא מפי אומרו מביא קללה לעולם." (משנה אבות ו ו וגם מדרש משלי, בובר) – אין לי הרבה מה להוסיף מעבר לדברי החוכמה הללו.

אני ממליצה לכולם לקרוא גם: 

אז מצאת תמונה באינטרנט – מדריך קצר לזכויות יוצרים מאת עו"ד יהונתן קלינגר

זכויות יוצרים וקנין רוחני ברשת האינטרנט – מתוך אתר Copyrightsite, מאת עו"ד אורית ג'קמן 

זכויות יוצרים באינטרנט – מתוך אתר מט"ח, מאת אורי סגל 

זכויות יוצרים באינטרנט ובתכנה – 8 מיתוסים חשובים – מאת עו"ד יורם ליכטנשטיין, באתר משרדו 

זכויות יוצרים ברשת: מה מותר ומה אסור – באתר Ynet, מאת עו"ד אייל גונן.

התמונות ברשומה נלקחו מרשומות שונות בבלוג שלי, לחיצה על כל תמונה תוביל לרשומה ממנה נלקחה התמונה.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

32 תגובות על ״זכויות יוצרים (שוב)״

  1. את צודקת בהחלט ואני מקווה שהמקרה לא יישנה , אם כי אני די פסימית בנושא. כל כך קל להוריד תמונות ולא כל אחד טורח לבקש רשות. מרגיז.

    אהבתי

    1. את בהחלט צודקת זה קנין אישי וחובה לתת קרדיט גם כשכותבים ספר מצינים את המקורות ואסור להעתיק ממנו ללא רשות. התמונות שלך וההסברים נפלאים

      Liked by 1 person

  2. את בהחלט צודקת הבלוג שלך על הצילומים והכתוב זו יצירה אישית שלך וטוב עשית שהוספת סימן מים לנוכח גניבות מסוג זה באינטרנט וזה אינו פוגם בתצלומים. ובאשר לאלו שטוענים "זכויות יוצרים על תגזימו…." מי שלא יוצר דבר משלו בכל סוגי המדיות אינו מסוגל להבין את גודל והיקף המחשבה והעשיה עד להבאת היצירה למוגמר ואלו לא ראויים לשימת ליבך זה רק סתם מרגיז העדר מוסר וכבוד ליוצרים.

    Liked by 1 person

  3. מבאס… אמרת לו על זה משהו?
    מה שהוא עשה ממש ממש לא בסדר. קרה לי בתור סטודנטית שמרצים שפרופסורים מסויימים פירסמו מחקר מעבודה שאני עשיתי, מילה במילה מה שכתבתי, כולל תרשימים וטבלאות, עם אפס קרדיט. זה באמת אחד הדברים היותר מבאסים שיש

    אהבתי

    1. עוד לא דיברתי איתו, אבל העובדה שאני כועסת על זה הגיעה אליו והוא שלח מניפסט התנצלות ברשת. כזה מין "סליחה אם פגעתי" – כן, הוא פגע. אני שונאת את הביטוי הזה.
      ומה שהמרצים שלך עשו זה לגמרי גועל נפש. לצערי, זה לא פעם ראשונה שאני שומעת על משהו בסגנון הזה באקדמיה.

      אהבתי

  4. ענת שלום אני עוקב אחרי האתר שלך לומד ונהנה. אין ספק שיש השקעה ואת מנגישה את התמונות, ההסברים, קישורים. אין ספק שזה בניגוד לחוק להגינות ואין צורך להוסיף.
    גם אני קבלתי את הקובץ והודה הוא מושקע. אני באופן אישי אשמח לקבל ממך אישור לשימוש

    אהבתי

    1. תודה על התמיכה!
      אני לא ממליצה להשתמש בקובץ הזה, יש בו די הרבה שגיאות וטעויות.
      בנוסף, התמונות שם נלקחו לא רק ממני – האם תצליח לאתר את כל בעלי התמונות שצריכים לאשר את השימוש?

      אהבתי

      1. גנבה זאת גנבה זאת גנבה!!לתומי חשבתי שמי שקרוב לטבע, לפרחים ,הוא גם בן אדם.כל כך מאכזב!!רק חבל שהצילומים המרהיבים שלך, יקבלו מעתה את התזכורת הזאת, של אנשים פגומים.

        Liked by 1 person

  5. אכן מרגיז מאוד. אנשים עושים זאת גם מבורות אבל עוד יותר מחוסר אכפתיות ולעיתים גם רצון לקבל קרדיט על דברים שאינם שלהם.
    לצערי לא נראה לי שניתן להימנע מכך.

    Liked by 1 person

  6. שלום עננת
    זה עצוב מאוד שאנשים בוגרים עושים שימוש בתמונות של אחרים ללא לתת את הקרדיט.
    חשוב להקפיד ולהעיר על כך ואולי הנורמה הפסולה הזאת תעלם.

    אהבתי

      1. קרה לי גם שהורידו תמונה שלי שהתפרסמה בפייסבוק והעלו אותה באחת הקבוצות (שאינה קשורה דווקא לצמחים או פריחות) כאילו היתה תמונה שלהם. כשהבעתי מחאה התגובות היו: ברגע שפרסמת ברשת התמונות כבר אינן שלך.

        אהבתי

        1. קודם כל, זה קרה גם לי, וזה מרגיז ברמות.
          מעבר לזה – כמובן שזה לא נכון. אתה הצלם, והזכויות על הצילום הן שלך. מה שעושים במצב כזה זה מערבים את מנהלי הקבוצה, ואם הם לא משתפים פעולה – אז מדווחים לפייסבוק עצמם על הפוסט.

          אהבתי

  7. את צודקת לגמרי, בלי סייגים, וכועסת מסיבה טובה. קרה גם לי לצערי, ומאוד נפוץ בתרבות הרשת הישראלית שלא מודעת עד מזלזלת לגמרי בכל נושא זכויות היוצרים.

    אהבתי

    1. הבלוג שלי קיים כבר 13 שנים . השקעתי בו אלפי שעות (כן, אלפי שעות!) של כתיבה ותכנון רשומות. יש בו אלפי צילומים, והשקעתי גם בציוד צילום איכותי. אני לא מבקשת הרבה – בסך הכל אני רוצה שלפני השימוש בתמונות יבקשו ממני רשות, ושיתנו לי קרדיט על התמונות שלי, על העבודה והמחשבה הרבות שהשקעתי בבלוג.

      Liked by 1 person

      1. הבלוג מדהים בכל קנה מידה וכמובן שאת צודקת בכל מילה בדרישה להכרה על היצירות. בתור קפיטליסט בורגני אני האחרון שאראה זאת כקללה. פשוט נראה לי שאנחנו הבלוגרים חיים על קו התפר בין הרצון לשמור על יצירות שלנו כשלנו לבין הרצון לחשוף אותם לכולם באופן שיתקיימו לעצמם בלי זכויות יוצרים.

        Liked by 1 person

  8. היי עננת, קורא חדש בבלוג (07.02.2023).
    מסכים ותומך ומבין מאוד את ההרגשה הרעה שלך.
    לא ביקשת הרבה… לא כבוד, לא מיסים, לא מנחות ולא משתה לכבוד ההשקעה שלך.
    רק ביקשת שאנשים הגיוניים עם שכל ישר ולא עקום, שיודעים להשתמש, אז שידעו גם לבקש רשות.
    זה המינימום האפשרי.
    אולי המדריך ההוא נוצר בחטא, מתוך כוונה טובה של האדם להשכיל את הציבור, והוא לקה במאורות מבלי מחשבה על כל המסביבים.
    הלוואי ויש מקום לשפוט מצידך לכף זכות.

    תודה על כל ההשקעה שלך 🙂

    אהבתי

  9. היי.
    האם תוכלי לשתף מניסיונך על פרחים שימשכו פרפרים לגינה? נניח top 10 שתמיד הומים בפרפרים. אפשר צמחי תרבות או בר
    תודה!

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!