Ophrys sphegodes ssp. passionis – דבורנית הקטיפה, תת מין הפסיון

אני ממשיכה עם סחלבי גרגנו, עם הדבורנית הנפוצה ביותר – זו שפגשנו בכל יום במשך הטיול.

באתר Inaturalist זיהו לי אותה בתור: Ophrys sphegodes subspecies passionis – כלומר, דבורנית הקטיפה תת-מין הפסיון.

היא באמת דומה מאד לדבורנית הקטיפה שאני מכירה מהארץ, אבל בכל זאת שונה. השפית עגלגלה יותר, ועלי העטיף החיצוניים (ה"כנפיים") יכולים להיות לבנים, חומים, ירקרקים – אצלינו הן כמעט תמיד בגוון ירקרק-אדמדם-חום.

את הדבורנית הזו פגשנו כמעט בכל מקום שעצרנו בו. ראינו המונים ממנה לצידי דרכים. הנה מקבץ לדוגמא, חלק מכמה מאות דבורניות שפורחות לאורך כביש SP53, ממש מתחת לגדר הבטיחות:

הדבורנית הזו השאירה אותי עם שתי שאלות: האחת: מה הקשר בין הפסיון הנוצרי (השבוע האחרון בחייו של ישו) לדבורנית הזו. השניה: לפני שהגעתי לגרגנו, קראתי שהדבורנית הנפוצה היא דבורנית גרגנו. ובכל הדבורניות שזיהו לי – לא מצאתי את דבורנית גרגנו…

ובכן, חקרתי ומצאתי את התשובות לשאלות שלי:

נתחיל עם הפסיון של ישו. לפי המסורת הנוצרית, הם זוכרים את השבוע האחרון בחייו של ישו – הסעודה האחרונה, המאסר, המשפט, ההליכה אל גבעת הגולגלתא, הצליבה וכמובן העליה לשמים – וכל מסכת היסורים הזאת נקראת הפסיון. השבוע לפני פסחא (שזהו יום עליתו של ישו לשמים) הוא שבוע הפסיון, או השבוע הקדוש.

והקשר לדבורנית? האח סנן (Frère Sennen), שהיה בוטנאי צרפתי וחבר מסדר קתולי צרפתי בראשית המאה ה-20, שם לב שהיא מתחילה לפרוח בסביבות אותו שבוע, שבוע הפסיון, ולכן קרא לה דבורנית הפסיון.

מאוחר יותר הוחלט להוריד את השם לדרגת תת-מין של דבורנית הקטיפה, כי – כאמור – היא בעצם דבורנית הקטיפה, עם כמה מאפיינים שמופיעים באיטליה ובדרום צרפת.

הדבורנית הזו אולי מתחילה לפרוח בשבוע הפסיון, אבל לשמחתי היא ממשיכה גם אחריו – כי אנחנו פגשנו אותה אחרי פסחא…

התשובה לשאלה השניה היתה הרבה יותר פשוטה. נכנסתי לאתר World Flora Online – ובדקתי שם מה מצבה של דבורנית גרגנו – Ophrys garganica. אני חייבת להודות שלא מאד הופתעתי לגלות שהשם דבורנית גרגנו הורד לדרגת שם נרדף – Synonym. כידוע, הרבה אנשים בעולם נתנו הרבה מאד שמות להרבה ממיני הסחלבים, ובשנים האחרונות מנסים לעשות קצת סדר, ולאחד שמות של מינים שנראים דומים או קרובים.

השם הנוכחי של Ophrys garganica – דבורנית גרגנו – הוא Ophrys sphegodes ssp. passionis – דבורנית הקטיפה תת מין הפסיון. וזה הגיוני, כי זו באמת היתה הדבורנית הנפוצה ביותר בטיולינו.

באחד השדות שעצרנו בהם, ראיתי מרחוק מה שנראה כמו דבורה גדולה עומדת על פרח נורית צהוב… התקרבתי – ומצאתי שזו לא היתה דבורה, אלא דבורנית: מה שמוכיח שדבורניות יכולות לרמות גם אותי, לא רק את הדבורים…

אני חייבת לציין את הרבגוניות של הדבורנית הזו. ראינו אלפי דבורניות בגרגנו, והרבה מאד מהן היו דבורנית גרגנו – כלומר, דבורניות הפסיון, כלומר… נו, אתם מבינים אותי.

בכל מקרה, הרבה פעמים בכלל לא היינו בטוחים שזו אותה דבורנית. הן נראו מאד שונות זו מזו… ב-Inaturalist, סחלבאי בשם ג'ובאני עזר לי לעשות סדר בבלגן. לפעמים קצת התאכזבתי, כי הייתי בטוחה שראיתי 4-5 מינים חדשים – ובעצם כולם היו הדבורנית הזו…

את כל התמונות צילמתי בחצי האי גרגנו, באיטליה, בתאריכים 10-16.4.2023
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

וכמובן, אני לא יכולה לדבר על הפסיון של ישו בלי לחשוב על הפסיון של בראיין…

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

10 תגובות על ״Ophrys sphegodes ssp. passionis – דבורנית הקטיפה, תת מין הפסיון״

  1. ללא ספק זאת הדבורנית הנפוצה ביותר שראינו שם והתמונות היפות שלך מדגימות את השונות גדולה בין פרטים.
    אהבתי מאוד את הדבורה על הנורית וגם את הפסיון של בריאן…

    תודה על התיעוד, התמונות והפרטים!

    Liked by 1 person

  2. היינו עכשיו בסופשבוע ארוך באגם מאג'ורה. לצערי לא מספיק הסתובבנו סתם בטבע, אבל בכל רגע שכן – הצטערתי שאת לא איתי שם, לעזור לי…

    אהבתי

  3. הפעם הראשונה בחיי שראיתי דבורנית היה בטיול עם מדריך גדנ"ע שראה הכל, אהב לדבר על הכל, וכך זכיתי לראות את חוכמת הצמח.
    כרגיל פוסט מלא ביופי, ובמידע עשיר.
    תודה.
    שאלה – רק לי אירוסים וסחלבים נראים דומים?

    אהבתי

    1. תודה 🙂
      אירוסים וסחלבים? הם לא מאד קרובים… כלומר, הם בני אותה סדרה. הם קרובים זה לזה בערך כמו שבני אדם קרובים ללמורים או ללוריסים… אני לא מוצאת הרבה דמיון צורני, מעבר לזה שגם אילו וגם אילו מאד יפים.

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!