Anemone hortensis – כלנית הגינות

השנה – אחרי מגיפה עולמית ועוד כמה דחיות ועיכובים – הצלחתי סוף סוף לנסוע לאיטליה, לחבל פוליה, לחצי האי גרגנו – בשביל טיול סחלבים.

חזרתי משם מאושרת, עם כרטיס זכרון מלא אלפי תמונות של פרחים (בעיקר סחלבים), פרפרים וכל מיני 🙂 ויש לי חומר מספיק לכמה וכמה עשרות רשומות… הבעיה היא כמובן הזמן שלוקח לי לאסוף חומר ולכתוב כל רשומה.

אני מתחילה דווקא עם כלנית, שנראית קצת דומה לכלנית המצויה שלנו – אבל לא בדיוק. היום אני מציגה את כלנית הגינות – שזה תרגום השם הלטיני – Anemone hortensis.

הכלנית הזו נפוצה מאד בצפון מרכז אגן הים התיכון – בערך מיוון ועד צרפת, וכמובן, בכל המגף האיטלקי.

היא פורחת בצבעי לבן עד סגול, דרך ורודים ולילכיים שונים.

כלנית הגינות דומה למדי לכלנית המצויה שלנו – רק שעלי הכותרת שלה צרים יותר, ונוטים להיות רבים יותר בממוצע. לכלניות אין מספר קבוע של עלי כותרת, וכבר ראיתי כלנית מצויה עם 15-20 עלי כותרת, אבל רוב הפרחים הם בעלי 5-10 עלי כותרת.

אצל כלנית הגינות, כמו שאפשר לראות, לרוב הפרחים יש מעל עשרה עלי כותרת. לפי מה שקראתי, הממוצע הוא 12-19 עלי כותרת לפרח.

גם העלים שלה, שלא צילמתי במיוחד אבל אפשר לראות קצת בתמונה מעל, הם שונים מהעלים של הכלנית שלנו – אמנם גזורים, אבל רחבים יותר.

ה"ראש" במרכז הפרח – כלומר, העלי הכדורי והאבקנים סביבו – הם בגוון כחול כהה ופחות שחור מאשר הכלניות שלנו.

היא נקראת "כלנית הגינות" כי משתמשים בה בגינון בדרום אירופה. ואני חושבת שזה נפלא – להשתמש בפרח מקומי בגינון!

את הכלנית הזו פגשנו ברבים מהמקומות שהיינו בהם – גם באי קאפרי, במרומי מונטה סולארו (הר השמש) – שם מצאנו מורד ירוק מנוקד באלפי כלניות:

וגם ברחבי גרגנו, בין המוני פרחים אחרים…

תנו לה אחו שמשי, והכלנית הזו כבר תסתדר ותחייך אליכם בהמוניה :mrgreen:

שמתי לב שעלי הכותרת שלה לפעמים גזורים – כלומר, לפעמים יש עלה כותרת מפוצל לשתיים או שלוש אונות, מה שלא קורה אצל הכלנית המצויה.

וכמובן, אם יש אלפי כלניות ומורד שנראה ככה:

אז מחפשים יוצאי דופן… והנה – מצאתי גם כלנית לבקנית!

אמנם קצת אכולה – הרבה מהכלניות שראיתי שם היו קצת אכולות – אבל לבקנית למופת, ובהחלט בולטת בצחותה על יד שאר הכלניות.

אז התחלתי לסקור את הטיול! כעת נותרו לי עוד כ-30 מיני סחלבים, 5 מיני חלבלובים, 2 מיני איריסים, צבעוני, 2-3 מיני תורמוס, וכל מיני אחרים – זכריני, בוראגו, דפנה, מרסיה והמון פרפרניים לסדר.

אני מקווה להעלות קצת את קצב הפרסום, ולהציג הרבה מהפריחה היפהפיה של איטליה הנפלאה – Bella Italia! Bella!

את התמונות צילמתי –
באי קאפרי, בתאריך 7.4.2023
ברחבי חצי האי גרגאנו, בתאריכים 10-15.4.2023
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

חג שבועות שמח!

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

21 תגובות על ״Anemone hortensis – כלנית הגינות״

  1. משום מה לא מפתיע אותי לקרוא שיהיו לך רשומות עם תורמוסים. איכשהו בכל טיול שלי יצא לי לראות סוג כזה או אחר של תורמוס.

    ואני יודעת שיש כלניות סגולות ולבנות גם בישראל, למרות שהאדומות נפוצות יותר. האם זה משהו שנעשה בצורה מכוונת, או שאלה של זנים שונים של כלנית?

    אהבתי

    1. כל הכלניות בישראל משתייכות למין "כלנית מצויה" (או בלטינית: Anemone coronaria) – כתבתי הרבה עליהן ועל הצבעים השונים, יש קישור בתחילת הרשימה הזו. זני הצבע השונים בארץ הם משהו טבעי, ולא מושפע מפעילות האדם – עדיין לא יודעים מה בדיוק משפיע על צבעי הכלניות השונים, ויש עבודה שנעשית בנושא באוניברסיטת תל אביב.
      הכלנית הזו היא מין אחר, שאין בארץ – מין של דרום אירופה. והיא מופיעה בצבעי סגול-ורוד-לבן.
      הפעם פגשנו מעט תורמוסים, ואני לא לחלוטין בטוחה עדיין איזה מינים פגשנו. עיקר הטיול היה סחלבים 🙂

      Liked by 1 person

    1. איזה יופי! כששמעתי על חצי האי גרגנו וחפשתי מידע על הסחלבים, היה קשה מאוד למצוא.
      בסוף נסענו, שאלנו את המקומיים והגענו למספר מקומות בהם פרחו סחלבים.
      היינו בפסח לפני 5 שנים וזה היה קצת מוקדם כי הפריחה רק התחילה. בעזרתך אני נהנית שוב! תודה רבה!

      אהבתי

  2. פרחים מקסימים שבזכות הסחלבים לא תמיד הקדשתי להם את תשומת הלב הראויה 🙂

    תודה על המידע ועל התמונות

    אהבתי

  3. חגיגה של כלניות חינניות… (לא אדמוניות) גם אני ראיתי אותן בקפרי, אבל כיוון שהיינו חודש אחריכם (וכמה שנים לפני) היו לנו מעטות…
    תמונות מקסימות ואני מקווה שתצליחי להשתלט על כל האלפים שיש לך בהקדם האפשרי… תודה.

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!