ערב יום הזכרון, תשפ"ג

מלחמה זה רע
מלים ולחן: Geraldo Vandré, תרגום לעברית: יהונתן גפן

בסוף יום הקרב כשנשארתי לבד
הרובה הלוהט הצטנן לי ביד
וחשבתי: "זה טוב שניצחנו בקרב"
אך זכרתי מה סבא אברם לי כתב:

"מלחמה זה רע לחלומות וציפורים,
מלחמה זה רע לפחדנים וגיבורים,
לא כולם יודעים בדיוק לאן שהם יורים,
בעשן נובלים לאט כנפי הפרפרים"

שכבתי על גב המוצב שבהר
וראיתי למטה את מה שנשאר
וכשאמר המפקד: "כל הכבוד"
שמעתי את סבא מבין הגבעות:

"מלחמה זה רע ואין כבוד במלחמות,
אנשים חיים הופכים פתאום להיות שמות,
כל החיילים שמפסידים לאדמה,
לא תמיד יודעים אם הם ניצחו ובשביל מה"

חזרתי הביתה בערב שבת
אמא טיגנה חביתה במחבת
ואבא חייך, את ראשי הוא נשק,
רק סבא ישב בפינה ושתק:

"מלחמה זה רע לחיוכים וחביתות,
לפעמים במלחמה גם אהבות מתות,
גם כשחוזרים בסוף לדשא של הכפר,
השמש לעולם כבר לא תהיה אותו דבר".

השנה הרגשתי צורך לבחור בשיר של יהונתן גפן, ודוקא לא ב"נסיך הקטן" שזו הבחירה המתבקשת. בסופו של דבר מאד התאים לי השיר הזה, שהוא שיר ברזילאי שיהונתן גפן תרגם.

בחרתי לי תמונות בדגש כחול-לבן לעטר את הרשומה.

בתמונה הראשונה אפשר לראות ססמבריק כחול, על סלסילה מצויה. צילמתי ליד צומת גבעת כ"ח, בתאריך 2.4.2023. מושב גבעת כ"ח נקרא כך על שם 28 החיילים מחטיבת אלכסנדרוני, שנפלו בקרב על כיבוש הכפר קולה במלחמת העצמאות.

בתמונות הבאות: ורוניקה סורית, מהכרמל, 9.2.2023
יקינתון מזרחי, קרני חיטים, גליל תחתון, 21.1.2023
עדעד כחול, חוף נתניה, 7.3.2023
ולמטה – נוניאה קהה, כרמל, 2.9.2023

הנה השיר בעברית, בביצוע הדודאים:

והנה המקור בפורטוגזית, בביצוע ז'ראלדו ואנדרה:

יהי זכר הנופלים ברוך.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

11 תגובות על ״ערב יום הזכרון, תשפ"ג״

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!