הסחלב הכי קטן: נאוטינאה תמימה – Neotinea maculata

 
הצטברו אצלי המון תמונות שרציתי לפרסם:
בסופ"ש שעבר היינו בטיול בדרום – במעמקי הנגב – וצלמתי המון פרחים מיוחדים, שגדלים רק שם.
בפורים עלינו צפונה לגליל העליון, וגם שם צלמתי וצלמתי וצלמתי…
ואפילו לשום תל-אביב מהחודש הקודם, שהבטחתי לכתוב עליו – עוד לא נתתי את הבמה.
יש לי המון רעיונות לרשומות שטרם הספיקותי להכין! (אגב, אני מאד אוהבת את הביטוי "טרם הספיקותי". הוא ארכאי שכזה, ונשמע הרבה יותר מכובד מסתם "לא היה לי זמן")
 
אבל הכל נדחה, לכבוד הכי קטן והכי חשוב: הסחלב הזעיר בארץ – נאוטינאה תמימה.
 

 
בשבת יצאנו לטייל בהרי יהודה. יש שם כמה נקודות מסוחלבות ופורחות, מאד חביבות עלי.
לפני 3 שנים (איך הזמן רץ) פרסם גידי מפורום שמירת טבע נאוטינאה שהוא מצא בנחל קטלב. בשנה לאחר מכן יצאנו לחפש אותה, ומצאנו פירות.
בשנה שעברה ניסינו שוב, ביתר הצלחה: אחת פורחת, וכמה ניצנים… הנה הפורחת:
 
   
(נחל קטלב, 15.3.2008)
 
והשנה חזרנו, ומצאנו 5 פרטים פורחים.
 
   
 
אמרתי שזה קטן, נכון? כל הצמח הוא פחות מעשרה סנטימטרים. ה"אישון" הקטן שבפרח ארכו פחות מ-2 מילימטרים. זה פרח פיצקלה.

 
כיון שהוא קטן כל כך, וחמקמק כל כך – הוא נחשב די נדיר. זה לא לגמרי ברור אם הוא נדיר כי באמת הוא נדיר, או פשוט כי לא רואים אותו ולא שמים לב…
 

 
השם – נאוטינאה – הוא על שם בוטנאי איטלקי בשם טינאו (Tineo). חיפשתי מידע עליו, אבל לא מצאתי כלום…
 
התמונות צולמו בנחל קטלב, 14.3.2009 פרט לַשתיים משנה שעברה – 15.3.2008.
כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא – בהגדלה של מה שתוכלו לראות בטבע…
 
ועוד תמונה אחת – הנאוטינאה הראשונה שלי: אחרי כמה שנים של חיפושים, פגשתי את הנאוטינאה הראשונה שלי ביום העצמאות, 24.4.2007 בהר שפנים במירון:
היא כבר היתה כמעט נבולה, ובכל זאת – התלהבתי מאד.
 

 
 

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

24 תגובות על ״הסחלב הכי קטן: נאוטינאה תמימה – Neotinea maculata״

  1. פשוט מדהים!

    כמה פעמים חיפשנו את הסחלב הזה…
    מזל גדול שמצאו אותו – בהחלט היה שווה והפך את כל הטיול להצלחה גדולה (למרות שגם בלעדיו היינו בודאי חוזרים הביתה מרוצים)

    והתמונות מקסימות כתמיד

    אהבתי

  2. מעולם לא ראיתי סחלבים כל

    כך יפים וקטנים מקולטה =מקולה זה כמו שלפוחית קטנה
    שימשיכו לפרוח לנו הפרחים
    תודה לצילומים המקסימים
    אתי

    אהבתי

  3. נהדר ,פרח יפהפה

    והצילומים נהדרים ,
    כעת למדתי ממך משהו חדש ,כי היינו בצפון לפני שבוע וחצי וצילמתי
    ואני חושבת שצילמתי סחלב זה ,הוא אכן לא היה מוכר לי כי אני לא בקיאה בפרחי בר .ולא הספקתי לעשות חיפוש ולבדוק .
    תודה עננת ,והמשך יום נהדר

    אהבתי

  4. עננת עננת, מה היינו עושים בלעדיך?

    לא היינו בכלל יודעים שקיימים כאלה פרחים
    נראה לי שסיון ואני צריכות לעשות מסע בעקבות עננת ((-:

    אהבתי

  5. תפוז מסרב לפתוח תגובה ראשית

    אני כל כך אוהבת את הפיצקל`ה שלך
    במיוחד כי ברור לי שרוב הסיכויים שמעולם לא ראיתי אותם למרות שאולי הייתי ממש לידם…
    אז כיף שאת שמה אותם במרכז הבמה ושמה עליהם זרקור גדול:)
    כיף לי להכיר:)
    תמונות נהדרות!

    אהבתי

  6. תודה לך 🙂

    אני חושבת שmaculata כאן מגיע מהמילה immaculate – שלם, שאין בו פגם, ללא רבב – ולכן בעברית שמה נאוטינאה תמימה.

    אהבתי

  7. סביר יותר שצילמת סחלב הגליל

    סחלב הגליל נפוץ הרבה יותר וגדול יותר. בתמונות, בהגדלה יש דמיון.
    בשטח רואים את ההבדלים.
    הנאוטינאה היא באמת זערורית – כל הצמח גדלו פחות מ10 ס"מ, כל פרח הוא מילימטר או שניים.
    הנה דוגמא למגוון סחלבי גליל שצלמתי:
    http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=718&MessageId=95643083

    אהבתי

  8. מצוין…

    עכשיו יש לי משמעות לחיים…. 😉
    אני אשמח לתת (במסרים) הפניות מדויקות.

    אהבתי

  9. איזה יופי 🙂

    ואיך ש-flashes- אומרת:
    "עננת עננת, מה היינו עושים בלעדיך"? 🙂
    באהבה
    e
    אדי

    אהבתי

  10. תודה רבה 🙂

    זה באמת "פרח נשמה"… יצאה לי הנשמה עד שמצאתי אותו. לא תאמינו כמה פעמים יצאתי לחפש אותו!

    אהבתי

  11. הבטתי בלינק שצירפת

    ואם אני לא טועה הפרח הרביעי מצד ימין דומה למה שצילמתי .
    ייתכן בהחלט שזהו סחלב הגליל ,את המומחית .
    וכמו שכתבת ברשומה " לא הספיקותי " ,יש לי תמונות רבות שגם אני לא מספיקה להעלות עוד מהקיץ .אני אישית הגדרתי לעצמי לא להעלות יותר מפעם פעמיים בשבוע רשומות ,כדי לא להעמיס על עצמי .
    תודה עננת על ההסבר וההארה לגבי הפרח ,למדתי עוד משהו בזכותך
    ערב נהדר לך

    אהבתי

  12. 🙂 יופי

    סחלב הגליל הוא מהאהובים עלי. יש לו וריאביליות נפלאה בצבעים.
    ןבקשר לעומס – ידעתי מראש שבמרץ יהיה לי קשה להתאפק… הכל פורח עכשיו. ממש הכל.

    אהבתי

  13. חמודה את ואני מחייכת

    ויודעת למה ? כי הערב בן הזוג אמר לי כך : גם אם יירד גשם בשבת ,אנו נוסעים לראות פריחות ,כי עוד מעט הכל יסתיים " ועוד לא העליתי מאומה מהטיול האחרון חחח .
    ערב נהדר עננת

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!