בלוטנית מפורצת ובלוטנית הדוּרים – Commicarpus sinuatus & Commicarpus helenae

ממש לא מזמן כתבתי על הבלוטנית האפריקנית, ולפני שבוע בערך נסענו לערבה – ופגשתי שם שני מינים נוספים של בלוטנית הידועים בארץ: בלוטנית מפורצת ובלוטנית הדורים.

בעצם, ירדנו לחפש שרך קטן ונדיר: לשון-אפעה רבת-עלים, שראיתי אותו פעם אחת בעבר, בפברואר 2010, וגם כתבתי אודותיו אז. נסענו הפעם לאותו מקום, ומצאנו את השרכים במעגל האבנים, בדיוק כמו לפני 13 שנים:

אחרי שצילמנו כל אחד ואחד מהשרכים, התפנינו להסתכל מסביב – לחפש צמחי מדבר אחרים. ואז שמתי לב לשיחים עמוסי פרחים ורודים קטנטנים: כל פרח הוא בערך בקוטר סנטימטר, היו גם קטנים יותר…

מקרוב, ראיתי כמה הפרח דומה לפרח של הבלוטנית האפריקנית. אמנם הוא מעוצב יותר, ויש לו צבע ורוד ולא לבן – אבל מעבר לזה, הם מאד דומים.

זו הבלוטנית המפורצת. השם הוא מעין תרגום של השם הלטיני – sinuatus – שמשמעותו בעלת שוליים עם גלים או מפרצים. זוהי צורת העלה:

על שם הסוג – בלוטנית – הסברתי ברשומה על הבלוטנית האפריקנית. הוא מגיע מהבלוטות הדביקות על הפרי – הרגשתי אותם היטב כשהתקרבתי לצלם את הבלוטניות… הפירות נדבקו אלי מכל הכיוונים. אמא שלי צילמה את החולצה שלי, עמוסת הפירות:

השתדלתי להפיץ את רוב הפירות בשמורה, אבל אני חושבת שחלק הגיעו איתי הביתה… :mrgreen:

כשחזרתי הביתה, בדקתי במגדיר מה ההבדלים בין הבלוטנית המפורצת – לבלוטנית הדורים, שנדירה יותר, אך גם היא גדלה בחולות הערבה. מסתבר שההבדל הוא בצורת התפרחת ובפרי. אצל הבלוטנית המפורצת, הפרחים מסודרים בסוככון (כלומר, כמה עוקצים שיוצאים מנקודה אחת בקצה הגבעול – כמו שאפשר לראות בתמונה הראשונה). והבלוטות מפוזרות על פני הפרי, כמו שרואים כאן:

ואילו אצל בלוטנית הדוּרים, גם הפרחים וגם הבלוטות על הפרי מסודרים בדורים, כלומר בשורות שורות. עברתי על התמונות שלי, חיפשתי פירות ובסוף מצאתי את התמונה הזו:

זהו דור של פרחים שיוצא באמצע הגבעול, ורואים גם התחלת פרי (שסימנתי), עם בלוטות מסודרות בשורות, ולא מפוזרות! שמתי לב גם שהפרח כהה וקטן יותר, אבל זה לא תמיד סימן טוב. בכל מקרה – שמחתי לגלות שצילמתי שני מינים!

בלוטנית הדוּרים נקראת כך בעברית בגלל דוּרי הפרחים (ואולי גם דורי הבלוטות על הפרי), ובלטינית – Commicarpus helenae – בלוטנית הלנה, על שם האי סנט הלנה בדרום האוקיאנוס האטלנטי, שם התגלתה לראשונה. כן, כן – זהו אותו האי אליו הוגלה נפוליאון.

מבחינת תפוצה עולמית – בלוטנית הדורים היא רחבת תפוצה: מהודו במזרח, דרך המזרח התיכון ורוב אפריקה ועד איים באוקיאנוס האטלנטי (כמו סנט הלנה הדרומי, אבל גם איי מדירה). הבלוטנית המפורצת, לעומתה, היא מדברית יותר: היא גדלה אצלינו, וממשיכה דרומה דרך חצי האי ערב עד לאתיופיה וסומליה.

בכל מקרה, יש לי עוד הרבה פלאות לגלות בערבה. זה באמת אזור שאני פחות מגיעה אליו… באזורי המרכז פחות קורה שאני מוצאת מינים חדשים לי לחלוטין – ועוד שניים בטיול אחד!

את כל התמונות צילמתי בשמורת נחל שיזף בערבה, בתאריך 27.1.2023. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

3 תגובות על ״בלוטנית מפורצת ובלוטנית הדוּרים – Commicarpus sinuatus & Commicarpus helenae״

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!