שבטבט גדול – Equisetum telmateia

היום אני מציגה צמח יפהפה, מיוחד ועתיק – צמח קדום מאד. אין לו פרח, והוא קרוב לשׁרכים. קרוב – אך שייך למשפחה אחרת – משפחת השבטבטיים.

(אגב, למי שמתלבט אם אומרים שׂרך או שׁרך – בדקתי באנציקלופדיה של החי והצומח, וזו שׁ ימנית רגילה. )

הצמח שלי היום הוא שבטבט גדול. נמצאו מאובני שבטבטים בני 300-350 מליון שנים, והצמח לא השתנה הרבה מאז – זהו ממש "מאובן חי". גם העובדה שאין לו פרח והוא מתרבה באמצעות נבגים מצביעה על עתיקותו – כי פרחים הם התפתחות אבולוציונית מאוחרת יותר של הצמחים.

השבטבט הוא צמח של גדות נחלים ומעינות, ומשמעות שמו הלטיני הוא "זנב סוס".
הערה, 4/2017: לפי פרושים אחרים, אילו "זיפי סוס" (Bristles) ולא זנב. לא ברור לי למה הוא קרוי כך. 
 

כשהוא גדל במקבצים גדולים, זה נראה כמו יערות אורן מיניאטוריים: הגובה של ה"יער" בתמונה הבאה הוא קצת יותר ממטר אחד.

התמונות צולמו בנחל קורן – יובל של הדן שזורם בתוך קיבוץ הגושרים. היובל הזה מטופח ומוגן על ידי חבר קיבוץ הגושרים – אורי דימנד. לקריאה נוספת על אורי, על הנחל ועל האיזור – כאן.

 התמונות צולמו ב25.6.2009

מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

בעקבות שאלות והמלצות ושיחות בנושא "הכנסת תמונות לרשימה כך שניתן יהיה גם להגדיל אותן" – הוספתי באלבומים שלי מדריך קצר.
המדריך שלי הוא חלק שני למדריך של siv30 – אותו ניתן למצוא כאן.

אחרי שהוספתם תמונות כמו שסיווי מסבירה, אפשר להפוך אותן לקישור – לפי ההסבר שלי כאן.
לאור העובדה שבעבר הייתי צריכה לעשות רק את מה שכתוב אצל סיווי, ועכשיו לכל תמונה בנפרד אני צריכה להוסיף את מה שהוספתי – זה מסורבל. אך זה עדיין פשוט יותר משיטות אחרות אותן הסבירו לי.  אתם מוזמנים לנסות.