ביקורת ספר: מדריך העצים בישראל לילדים ולנוער

 
קיבלתי מתפוז – פורום שמירת טבע – את "מדריך העצים בישראל לילדים ולנוער" מאת ישראל גלון ויונה זילברמן (בהוצאת מודן) ובתמורה אני אמורה לכתוב עליו  ביקורת. פרסמתי את הביקורת בפורום, ולכבוד שבוע הספר – החלטתי לפרסם אותה גם פה.

הדבר הראשון ששמתי לב אליו בעקבות עיון בספר הוא… שאין לי מספיק צלומי עצים. אז את זה לקחתי לתשומת לבי, ואני אשתדל לצלם גם עצים!

הספר מחולק לארבע קטגוריות, או פרקים  – עצי בר, עצי תרבות, עצי פרי ודקלים (?).
החלוקה כבר מהווה בעיה מכיוון שאין אינדקס אחד שבאמצעותו ניתן לאתר עץ אם שמו כבר ידוע לך – אלא יש לחפשו בארבעת האינדקסים.



(ברושים, חיפה, 6.6.2009)


החלוקה בין ארבעת הפרקים לא תמיד ברורה – לדוגמא ברוש – מופיע כעץ בר, למרות שרוב עצי הברוש שתפגשו בארץ יהיו נטועים; ולעומתו – עוזרר קוצני מופיע כעץ פרי. נכון, יש לו פירות טעימים, אך אני עדיין  לא נתקלתי בעוזרר קוצני שאינו בר…

החלוקה למשפחות גם היא אינה ברורה –

הסיסם ההודי (שידוע לי כעץ פרפרני) מופיע כבן למשפחת "קטניתיים (פרפרניים)" ,




(סיסם הודי, נחל זרד, ממלכת ירדן, 8.5.2008)


החרוב מופיע בספר כבן למשפחת "קטניתיים (כליליים)" – החרוב שייך למשפחת הקסאלפיניים, ויש המתרגמים את השם הזה ל"כליליים".



(ענפיו של החרוב הזקן בשמורת ביתן אהרון, 5.11.2005)


כליל החורש משוייך למשפחת  "כליליים" ופרקינסוניה שיכנית כתובה במשפחת "כליליים (קסאלפיניים)".  למיטב ידיעתי, שניהם שייכים למשפחת הקסאלפיניים.

לי זה נראה מאוד מבלבל.




(אלון התבור הגדול של שמורת קדימה, 8.2.2006)


ואם זה לא מספיק, מצאתי בספר כמה אי דיוקים – לדוגמא – על כליל החורש כתוב שמוצאו "מזרח אמריקה הצפונית" אך ככל הידוע לי (ובדקתי באנציקלופדיה של החי והצומח) מוצאו ממזרח הים התיכון,




(ענף פורח של כליל החורש, פארק קנדה, 1.1.2005)


הפרי של עוזרר קוצני הוא צהוב אך בתמונת פריו מופיע פרי אדום של עוזרר אדום.



(לא מצאתי בין התמונות שלי צילום של עוזרר קוצני או עוזרר אדום… אז הנה כרכום גייארדו, וליידו פירות ועלים יבשים של עוזרר קוצני, מעמק מן בחרמון, 7.11.2008)


אם רוצים לזהות עץ בלתי מוכר עפ"י הספר, אין דרך מובנית לכך (לדוגמא – עפ"י גובה, נוף העץ או צורת העלה) אלא צריך לדפדף בין כל העצים בתקווה למצוא את הנכון.


בצד החיובי – ההקדמה מצוינת. ההסברים והאיורים ברורים וטובים. קיים מידע רב מעניין על עצים שונים שנועד לעורר את עניין הילדים. השפה ברורה ובהירה, יש הסברים לכל המושגים הבוטניים ובהחלט אפשר ללמוד מהספר.

לכל עץ מופיעה תמונה כללית ועוד מספר תמונות קטנות של עלים, פרחים ופירות – העוזרות לזהות את העץ.

הבת שלי (בת 10) הגדירה את הספר כ"נחמד" והבן שלי (בן 8 ) כ-"ככה-ככה".

לסיכום: ספר נחמד אבל בהחלט לא חובה בכל בית. ומאד חבל לי שלא דואגים לדייק במידע.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

23 תגובות על ״ביקורת ספר: מדריך העצים בישראל לילדים ולנוער״

  1. תודה על הביקורת

    ויותר מזה על תמונות העצים שלך…
    כעת אנחנו יודעים מה תצלמי בקיץ?

    אהבתי

  2. תודה. בעיקרון קשה להגדיר עץ עפ"י

    הגובה. (אולי במה שנוגע לברוש זה נכון- בעיקר אם הוא בוגר)
    בעזרת צורת הנוף הכללי של העץ אפשר אולי לכוון לקבוצה מסויימת- אלונים, למשל. מכל מקום אני אוהבת את תמונת החרוב.

    אהבתי

  3. יכול להיות ש..

    עץ כליל החורש גדל ליד הבית שלי?
    על כל פנים,יש לי עץ ליד הבית, ממש זהה לתמונה שהבאת,והפרחים האלה שנופלים על הקרקע כל הזמן..הם מרהיבים. אני מת על הצבע הזה…תמיד אוסף אחד בדרך ובוחן אותו

    סופשבוע רגוע…

    שי

    אהבתי

  4. מאד אוהבת עצים, וחשוב לי-

    לדעת את שמם של אלה שאיני יודעת).
    ואם יהיו עוד צילומים תבורכי. שבת שלום.

    אהבתי

  5. סליחה מוטיאור

    הבוקר ה-F5 לא מתפקד, אז אני נצמדת.

    אני מצטערת מאד לקרןא את הסקירה שלך כי מאד רציתי ספר כזה (כן אני מאוהבת בעצים אולי אפילו יותר מבפרחים…) ואם אין אפשרות לזהות לפי מפתח ברור, הוא ממש לא יעזור לי.

    ותודה על הצילומים היפים שצרפת.

    אהבתי

  6. כן, את צודקת

    אבל בספר שם אין בכלל הכוונות לחיפוש עץ, פרט לחיפוש סדרתי של הכל – וזה מפריע לי.

    אהבתי

  7. בהחלט יכול להיות

    כליל החורש פורח בר בכרמל, גליל תחתון ועליון, חרמון
    אבל נשתל גם במישור החוף והרי יהודה כעץ נוי – אז בהחלט אפשרי.
    יש גם קרוב משפחה שלו, עם פרחים גדולים יותר – בוהיניה מגוונת –
    אפשר לראות תמונה בויקי:
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%95%D7%94%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%94_%D7%9E%D7%92%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%AA

    אהבתי

  8. עברנו לעצים? 🙂

    נהניתי לקרוא את הביקורת
    ושוב אני מתפעלת מהידע שלך
    מאיזה גיל התחלת להיות חובבת טבע?
    מה שכן, הכריכה של הספר יפה ומושכת..

    אהבתי

  9. מדריכים לעצים

    יש מדריך עצים ותיק של פרופ. שמידע ודוד דרום – זו סדרה חביבה של מדריכים – יש פרחים, פרחי הנגב, פרפרים, זוחלים ועוד כל מיני
    דוגמא לספר העצים –
    http://www.getit.co.il/BN_Direct/249/

    וישנו גם מדריך-כיס קטן וחביב מסדרת "טבע ישראלי" (שאני חושבת לכתוב עליה) –
    http://www.yardbirds.org.il/company/noam/noam.htm

    אהבתי

  10. :-)) להשען עליהם, לטפס עליהם…

    החרוב בשמורת ביתן אהרון הוא עץ מוזלם להשענות, לצל…
    חורשת הארבעים בכרמל – עצי אלון ענקיים שכיף להשען עליהם ובצלם…
    יש, יש עוד!
    ברוך הבא לבלוג!

    אהבתי

  11. התייאשתי מלנסות לפתוח תגובות חדשות

    אז אני פשוט נדבקת אל תגובה שלך…
    הספר נשמע באמת בעייתי – לפחות במגדיר הפרחים יש איזה לי חיפוש ברור של צבע הפרך ואז מדפדפים בין התמונות, אבל אם אין מיון על פי תכונה חיצונית בולטת מאד קשה לאתר ככה את הפרט.

    תודה עננת:)

    אהבתי

  12. תודה לך 🙂

    זו באמת בעייה לטעמי… אם מחפשים מדריך עצים, אני עדיין בעד המדריך הותיק של שמידע-דרום (בהוצאת כתר)

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!