טריטון הפסים – Ommatotriton vittatus

הפעם אני מספרת על טיול קצר ומיוחד מאד. יצאנו מאוחר, הגענו ליעד בשעה 20:20 בערב, עם פנסים. המטרה היתה לפגוש יצור מאד מיוחד, שפעיל בשעות הלילה: טריטון הפסים.

טריטון הפסים הוא דוחי דמוי-לטאה. הוא מתחיל את חייו כראשן במים, וכאן בתמונות אפשר לראות את הטריטונים הבוגרים.

טריטון הפסים הוא יצור קטן ומאד עדין. אורכו של כל אחד, כולל הזנב, הוא בערך 5-7 ס"מ. הם גם יצורים מאד רגועים ולא מהירים. כדי שתבינו כמה הם קטנים – צילמתי אחד מהם עם האצבע שלי מאחוריו:

וכמו רוב הדוחיים בארץ, זהו יצור בסכנת הכחדה חמורה. בית המחיה שלו אלו שלוליות חורף באזור הים-תיכוני בארץ, ואת רוב שלוליות החורף בארץ ייבשו או מייבשים – בשביל חקלאות ובשביל בניית שכונות.

גם הטריטונים שאני פגשתי מאויימים: תכניות הבניה לשכונה שאמורה לקום על הבית שלהם כבר אושרו. והטריטונים, כמו הצמחים, לא משלמים ארנונה. מבחינת העיריה, הבית שלהם – האזור בו הם חיים, שכבר עכשיו הוא שטח מצומצם ומוקף כבישים ושכונות – זהו "שטח מבוזבז", אפשר לבנות עליו עוד שכונה, ולהביא הרבה אנשים שישלמו ארנונה. אז מה אם יש שם כרגע צמחים נדירים, בעלי חיים מיוחדים, מערכת טבעית וחיה שמספקת חמצן לסביבה ומקלט לשרידי הטבע?

ולמרות שאני מבינה את הצורך בבניה נוספת – הייתי רוצה שגם הדורות הבאים יוכלו לצאת כמוני לדייט ביום שישי בערב (או בכל ערב אחר בשבוע) עם טריטונים.

הטריטון, כמו שאמרתי, הוא דוחי, קרוב משפחה של הסלמנדרה שכבר הצגתי בבלוג. כמוה, הוא מתחיל את חייו כביצה במים. מהביצה בוקע כראשן עם 3 זוגות זימים בצידי הראש – ובהמשך הזימים נספגים לתוך הגוף והוא מפתח רגלים ויכולת נשימה מחוץ למים.

בקיץ, הטריטונים מפרישים מעטפת ריר סביב גופם, נכנסים לחריצים באדמה ושם נמצאים בתרדמת למשך כל הקיץ. כאשר יורדים הגשמים, הם ממיסים את המעטפת – והטריטונים הבוגרים יוצאים החוצה:

הטריטונים הם חיות טורפות: הם ניזונים מסרטנים ירודים זעירים, חרקים קטנים ומזחלי יתושים. כלומר, זה דווקא טוב לנו שיש טריטונים: יותר טריטונים = פחות יתושים!

כאשר שלוליות החורף מתמלאות, הטריטונים נכנסים אליהן. הם אוכלים, מתחזקים ומפתחים שומנים, וכשקצת מתחמם – הם מתחילים במהלכי החיזור וההזדווגות. הטריטונים משנים את צבעם ונעשים בהירים יותר, וזה בולט במיוחד אצל הזכר – הוא משנה את צבעו מהצבע החום שרואים פה בתמונות לצבע אפור-כסוף מנוקד בירוק ושחור, ומגדל כרבולת קרומית – מעין סנפיר גדול – על הגב. אפשר לראות תמונת זכר "חתיך" במיוחד שצילם עוז ריטנר באתר הגן הזואולוגי של אוניברסיטת ת"א.

כל הדוחיים הם מאד רגישים לזיהומים – חלק מהנשימה אצלם מתבצעת דרך העור, ולכן כאשר מקווה המים שהם חיים בו מזדהם – הזיהום חודר מיד לתוך הגוף והורג אותם. לכן, פרט להרס בית הגידול בשביל בניה – ריסוסים ושפיכת זיהומים וזבל לנחלים ולשלוליות פשוט הורגים את הטריטונים והצפרדעים – ואחר כך גם את שאר המערכת האקולוגית.

באנציקלופדיה של החי והצומח כתוב שבשלושים השנים בין 1950 ל-1980, בגלל זיהום והרס של שלוליות חורף, הצטמצמה אוכלוסית הטריטונים ב-95%!!! זו הכחדה קריטית וקשה. ואני לא יודעת כמה עוד הצטמצמה האוכלוסיה מאז.

תפוצתו העולמית של טריטון הפסים היא מטורקיה והקווקז ועד אלינו. האוכלוסיות הדרומיות ביותר חיו בעבר באזור יד מרדכי, אך נכחדו משם. האוכלוסיות שלנו הן הדרומיות ביותר בעולם. וכמה שהטריטון נראה יצור קטן וחסר חשיבות – הוא חלק חשוב במערכת האקולוגית, וחשוב להגן עליו ולדאוג לו.

את התמונות צילמתי בתאריך 6.11.2020. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

14 תגובות על ״טריטון הפסים – Ommatotriton vittatus״

  1. הייתה חוויה מדהימה ויצאו לך תמונות מצוינות (בהתחשב בתנאים…)
    עצוב לדעת כמה המין הזה הולך ונעלם… מקווה שיצליחו לשמר אותו

    אהבתי

    1. אני משערת שהם יאכלו גם זבובים אם יתפסו אותם. דוחיים לא בררניים באוכל…
      לצערי, צריך שטח גדול יותר מחצר ממוצעת – וכזה שמוצף בחורף – בשביל לאפשר להם לחיות.

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!