הבלוג שלי חוגג בר-מצווה!

לפני 13 שנים פתחתי בלוג – בעולם המחשבים, 13 שנים זה המון זמן – חיים שלמים. בלוג בן 13, במושגים של מערכות מחשב, הוא כבר ממש זקן. ובאמת כיום דברים כמו אינסטגרם מקובלים יותר מבלוג. מצד שני, מדיה כמו הבלוג מאפשרת לי לכתוב קצת יותר בפרוט ולא רק להעלות תמונה עם משפט בודד.

לכבוד חגיגות בר המצווה יש לי פרח מיוחד מאד, שגדל בנקודה אחת בלבד בארץ – במרומי החרמון.

היום אני מציגה את איריס ווסט – Iris westiiאיריס ההיכל התשיעי בארץ, האחרון ברשימה שלי, שסוף סוף – אחרי מעל עשור – הצלחתי להגיע ולראות אותו במלוא הדרו.

את איריס ווסט גילה מייק לבנה בחרמון לפני שנים רבות. אבל במשך שנים הוא (ושאר הבוטנאים) חשבו שזהו איריס הגולן או איריס נצרתי, וייחסו את השונות בצורת הפרחים לעובדה שהם גדלים ברום 2020מ' מעל פני הים.

בשנת 2006 מייק לבנה עלה עם אורי פרגמן-ספיר אל החרמון ואל האיריסים. מייק ואורי בדקו אותם היטב, והגיעו למסקנה שזהו אינו איריס הגולן או נצרתי – אלא משהו שונה.

לאחר בדיקה בספרות – בספרי הפלורה שמתארים את צמחיית המזרח התיכון ובעיקר סוריה ולבנון – הם הגיעו למסקנה שזהו איריס ווסט, איריס שהתגלה בראשית המאה ה-20 בהרי הלבנון ותואר לראשונה על ידי ג'ון דינסמור בראשית המאה ה-20.

לפי מה שלמדתי מיובל ספיר, איריס ווסט צומח מהחרמון וצפונה, בהרי הלבנון עד אזור ג'זין. גם בהר דב בחרמון פורח איריס ווסט במספר אתרים.

השנה הצלחתי סוף סוף לקבל אישור להכנס לעמק בולען בחרמון, להגיע אל מקבץ איריסים יפהפה בשיא הפריחה ולראות כמה הפרחים הללו מיוחדים.

האיריס נמצא במקום אליו צריך אישורים מיוחדים, קרוב מאד לקו הגבול הבינלאומי. וכמובן, הוא גדל בחלק העליון של מורד תלול וצריך לטפס אליו. כשעליתי למעלה וראיתי את כל האיריסים הפורחים – הרגשתי התרוממות רוח אמיתית. איזה עונג זה, לראות את הפרחים הנהדרים הללו פורחים סביבי!

הסתכלתי על ההבדלים בין האיריס הזה לאחרים. הדבר הבולט למרחוק הוא העלים הירוקים, שאצל איריס ווסט הם מאד מקושתים (כלומר, דמויי קשת, מעוקלים) יחסית לאיריס הנצרתי והגולן.

הגבעולים נמוכים יותר והפרחים קטנים יותר – הבדל שפחות רואים בתמונות, אבל אם מכירים את כולם אז זה מאד ברור.

אחד הדברים המיוחדים ששמתי לב אליהם הוא ליבו של האיריס הזה: במרכז האיריס יש צבע בורדו חמים ויפהפה:

מצאתי פרח אחד שהתחיל לנבול, ואצלו יכולתי לראות את צבע הבורדו הנהדר שלו. וגם אם צבע לא נחשב לסימן הגדרה טוב, ויכול להיות שהצבע הבורדו מאפיין רק את מקבץ האיריסים שאני ראיתי, זה עדיין נפלא בעיני:

וקצת סטטיסטיקות לגבי הבלוג שלי:

שנה123456
רשימות160169131122106105
כניסות30,000100,000150,000100,00072,00042,000
שנה789101112
רשימות985642249435
כניסות57,50066,50081,500106,600105,00085,700
שנה13
רשימות30
כניסות133,700

בשנה האחרונה יש עליה ניכרת במספר הקוראים – מן הסתם, אנשים נשארו יותר בבית וגלשו יותר ברשת – וגם אלי נכנסו יותר אנשים. כשאני מסכמת את הנתונים, פרסמתי עד היום 1,172 רשימות, ונכנסו אלי 1,130,500 קוראים.

בערך באמצע חודש יוני 2020 נכנס אלי הקורא המיליון – עוד נקודת ציון מרשימה שעברתי בשנה האחרונה.

את התמונות צילמתי בחרמון בתאריך 10.5.2021. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

21 תגובות על ״הבלוג שלי חוגג בר-מצווה!״

  1. הבלוג שלך נהדר ותענוג של ממש לראות את התמונות וגם לקרוא ולהחכים.
    אני זוכר אותך עוד מ"תפוז" .. למיטב זכרוני התחלת את הבלוג שלך שם לפני וורדפרס.
    אגב.. אני זה ששלח לך את השיר על ענן ועננת 🙂

    Liked by 1 person

    1. תודה,
      אכן התחלתי בתפוז – ואחרי 5 שנים נשברתי מהצרות שהם עשו והעברתי הכל לוורדפרס, שזו פלטפורמה הרבה יותר יציבה.
      תודה על השיר – חברה מתפוז הכינה פעם קליפ שלו עם תמונות עננים שלי.

      אהבתי

  2. מזל טוב לבלוגולדת!
    13 שנים זאת תקופה מאוד מכובדת לבלוג.

    הבלוג שלך נהדר ואני שמח לראות שגם פופולרי 🙂 המספרים מאוד מרשימים.

    יופי שהצלחת להגיע לאיריסים האלה ויופי ששיתפת אותנו בחוויה.

    המשיכי לטייל, לצלם ולפרסם 🙂

    אהבתי

  3. גם אני רוצה 😭
    הפרח שאני הכי רוצה לראות בארץ… יש לי את המיקום והייתי אמור לראות אותו השנה, ואז חמאס התחילו לשגר רקטות… וזו פעם רביעית שהייתי אמור לראות אותו לא יצא. שנה הבאה, אין סיכוי שלא אראה אותו. תמונות מדהימות, ומזל טוב לבלוג!

    אהבתי

      1. מאוד מקווה שאצלי יקח פחות ושבשנה החמישית אצליח… עשר שנים זה המון 🤣
        כל הכבוד על זה שלא ויתרת, למרות שזה לא צמח שמוותרים על לראות…

        אהבתי

  4. מזל טוב ליום ההולדת של הבלוג. היכן הימים של תפוז, בלוגלי ומשם לכאן.
    רשומה נהדרת.
    בתקווה שהמידע ישמר לשנים רבות.

    אהבתי

  5. אני לא חוגג ימי הולדת מאף סוג. אבל שמח בשמחת החוגגים האחרים. במיוחד שהלגיגה שלהם מלאת יופי מן העולם הזה, אבל בזכות האומנות שלהם והמיומנויות המצויינות הפרחים נראים שלא מן העולם הזה.
    היכולת להכיל יופי על מורכבותו אינה דבר שנולדים אתו, לדעתי. צריך להתאמן וללמוד לראות יופי, כאשר האינטרס האישי [ נפשי, רוחני, כלכלי, חברתי ] מוסט לצידי הבמה [ זהו יופי אצל קאנט ], והתמונות הללו של איריס ווסט וגם הצילום שלהן הן בהחלט קפיצה לעולם של יופי. [ אין לי מושג אם שמעת פעם על לינדסי קאמפ, איש תיאטרון בריטי שפעל בשנות השמונים בלונדון ונחשב לאוונגארד. קאמפ העלה בפסטיבל ישראל בארץ בשנות השמונים מופע גדול מבוסס על ז'אן ז'אנה, דמות קמפית של אקזיזטנציאליסט שמימש את התיאוריה בחייו הפרטיים. אחת מהשורות שנחרתו בזכרוני ובזיכרון החזותי שלי היא בחור יפה תלוי על רשת, והדמות הראשית מביטה בו ואומרת: כמה כואב היופי שלו, כמה כאב.כלומר, יופי גורם לכאב, זה חלק מהכוח האדיר שבו, בטח אצל ההומוספיאנס.

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!