צמריר הקדד – Tomares nesimachus

כיוון שאני לא יכולה לצאת לטבע, החלטתי לעבור על חוצצי התמונות שלי ולמצוא נושאים שרציתי לכתוב אודותיהם, אבל לא יצא לי.

והיום אני חוזרת אל יום מקסים בפברואר 2018: יצאתי אל רמות מנשה, לאזור מקסים שבו פורח קדד גדול-פרי. על הקדד כתבתי כבר לפני 7 שנים.

הקדד הוא צמח מרשים, עם פרחים גדולים וצהובים. אבל הפעם ראיתי מישהו מרחף סביב הקדד – 

ולראשונה בחיי פגשתי את צמריר הקדד, פרפר נדיר בסכנת הכחדה!

צמריר הקדד הוא פרפר קטן ממשפחת הכחלילים (שמו הקודם היה כחליל הקדד). הנקבות מטילות את הביצים על צמחי קדד גדול פרי, ומיני קדד קרובים לו – כמו קדד פיינברון מצפון הנגב. 

קדד גדול פרי גדל בקרקעות עמוקות. הוא תמיד היה צמח של שולי שדות בחקלאות מסורתית. אבל כיום, החקלאות המודרנית חורשת עמוק ופוגעת בשורשים שלו – ולכן גם הוא מתמעט. אמנם עדיין לא בסכנת הכחדה, אבל מצד שני – כבר לא נפוץ. 

צמריר הקדד הוא פרפר נדיר. הוא כנראה רגיש לתנאים נוספים פרט לקיום הקדד, ולכן הוא מתמעט. בשנים האחרונות משתדלים לערוך סקר כל שנה לחפש את הצמרירים. 

ובאמת, אחרי התמעטות רצינית – בשנות ה-90 הוא נצפה רק באזור רמות מנשה! – בשנים האחרונות יש תצפיות רבות יותר: מהרי יהודה ליד ירושלים, אזור להב בצפון הנגב ואפילו אזור ברעם בצפון הגליל. 

אני פגשתי אותו ברמות מנשה. היו שם – למיטב זכרוני – שני פרפרים שצילמתי. הסתובבתי סביב צמחי הקדד במשך זמן ארוך בשביל להתפעל מהם. 

צמריר הקדד הוא אחד מארבעה עשר מינים של פרפרים מוגנים בארץ.

את ההגנה בחוק נתנו למינים נדירים ומיוחדים, בבלוג בינתיים סקרתי שניים: כחליל הגליל, ששמו שונה לנחושתן-נמלים גלילי; וזנב-סנונית המכבים

ובאופן מפתיע, יש לי כמה תמונות טובות חדשות של שניהם, ואני חושבת לפרסם גם אותן… 🙂 

בינתיים, צמריר הקדד המשיך להסתובב בין צמחי הקדד. כיוון שהנקבות מטילות ביצים על הצמח, והזחלים מתפתחים שם – חיפשתי זחלים. ביצים ידעתי שיהיה לי קשה לאתר: ביצת פרפר היא בקוטר ¼ עד ½ מילימטר. אם לא ראיתי את הפרפרית בעת ההטלה, הסיכוי למצוא ביצה הוא מאד נמוך. 

אבל הזחלים – אמורים להיות בצבע חום ובגודל עד ½2 ס"מ: אותם קיוויתי למצוא… 

אבל למרות חיפוש מעמיק, לא מצאתי. ועכשיו קראתי ב"מדריך הפרפרים בישראל" של דובי בנימיני את הסיבה: על מנת להגן על עצמם מפני טפילים וטורפים, הזחלים נמצאים בתוך הפרחים והפירות של הקדד.

כלומר, מאד הגיוני שלא הצלחתי למצוא אותם – הם התחבאו גם מפני. העיקר שיצליחו להתגלם ולהפוך לבוגרים!
כשמגיע הזמן, הזחלים יורדים לאדמה ומתגלמים בתוך הקרקע. הם נכנסים לדיאפאוזה ומחכים 11 חודשים בקרקע עד שיצאו כפרפרים בוגרים. 

את התמונות צילמתי ברמות מנשה, בתאריך 21.2.2018. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

 

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

14 תגובות על ״צמריר הקדד – Tomares nesimachus״

    1. הפרפר חי מעט מאד זמן, וצריך לתזמן את ההתעוררות לזמן שבו מזג האוויר יתאים לו, והפונדקאי – הקדד – יהיה בשיאו.
      פרפרים אחרים, שהפונדקאים שלהם נמצאים יותר זמן בשטח או שהם פחות ספציפיים בבחירת הפונדקאי יכולים לקיים כמה דורות בשנה, ולכן נמצאים במצב גולם לזמן קצר יותר. הצמריר נכנס לתרדמת על מנת לעבור את הקיץ החם והיבש ואת ראשית החורף הקר – ולצאת רק בתקופה שבה טוב לו.

      אהבתי

  1. חבל שסגרו אותנו בבית.
    נחמד שאת מעלה כל מה שלא הספקת.
    עברנו את פרעה נעבור גם את זה

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!