תראו מה שגשם יכול לעשות…

בחודש האחרון ביקרתי פעמיים ביער חורשים – פעם אחת בתחילת החודש, לפני שירדו גשמים משמעותיים כלשהם, ופעם שניה בסוף החודש, אחרי היורה.

ההבדלים בהחלט ניכרים בשטח: בביקור הראשון רוב השטח היה יבש, רק מעט נביטה מסביב – והפורחים היחידים היו הגיאופיטים, בעיקר אילו של הסתו.

כמו כדן קטן-פרחים: אחד הפרחים הקטנים והלא-בולטים ביותר שפורחים ללא תלות בגשם, לפני הוצאת העלים. העלים יצוצו לאחר הגשמים. לצורת פריחה זו קוראים פריחה היסטרנטית.

גם בן-חצב סתווי פורח פריחה היסטרנטית, לפני הגשמים. בעצם, לבן-חצב סתווי יכולים להיות שלושה מחזורי פריחה מאותו בצל: אחד לפני הגשמים, שני לאחר ירידת הגשמים הראשונים ולפעמים גם מחזור שלישי – אם זו שנה ברוכה ויש הרבה גשם. השנה הזו לא התחילה עם מספיק גשמים, ובאמת בביקור השני ראיתי רק בני-חצב בודדים בסוף הפריחה.

בת-חבצלת קטנת-פרחים, שהחלה לפרוח בראשית אוקטובר – עדין פרחה יפה בראשית נובמבר:

בסוף נובמבר פגשתי את העלים האופיניים שלה, שצצו לאחר הגשם:

ביער חורשים השנה לא היו הרבה סתווניות. מעט התחילו בתחילת החודש, אחרי הגשמים הקלים של סוף אוקטובר:

בסוף החודש פרחו קצת יותר סתווניות, אך לא ראיתי ביער את הכמויות שראיתי בו בשנים טובות, וודאי לא את המרבדים שראיתי בחורבת מלח או בסביבתה.

הרקפות הסתוויות החלו לפרוח בראשית נובמבר, כמו כל שנה: לרקפת המצויה יש שני מופעים: המופע הרגיל, שפורח לאחר הגשמים ומופע פחות נפוץ, של רקפות שפורחות בסתו, לפני העלים. לפני כמה שנים מצאתי כמה קבוצות סתוויות ביער חורשים, ואני מבקרת אותן כל שנה. זהו לא מין שונה, זו עדיין רקפת מצויה, פשוט ואריאנט שלה שפורח בסתו:

בביקור השני כבר פגשתי את הרקפות המצויות הרגילות, שפורחות עם העלים:

הרקפות הללו רק מתחילות. אם רק ירדו עוד גשמים, בעוד חודש היער יהיה מלא באלפי רקפות!

כל שנה, בראשית נובמבר, אני מחפשת ביער חורשים את הנרקיסים הראשונים. גם השנה בביקור הראשון חיפשתי אותם – ובהתחלה לא מצאתי. לפחות, לא במקומות ה"רגילים". גם הם התעכבו בגלל הגשמים… מצאתי כמה ניצנים קטנטנים שרק בקעו מהקרקע, וכבר חשבתי שזהו… אבל בסוף הטיול הצלחתי למצוא בודדים שכבר פרחו. נתתי לכל אחד מהם תשומת לב, וגם הרחתי את ריחם הנעים:

כשבאתי בסוף החודש – לאחר הגשמים – הנרקיסים היו כבר בשיאם, והיו אזורים בהם לא הייתי צריכה להתכופף על מנת להריח את הריח – כל האזור היה מבושם בריח הנרקיסים הנהדר!

חיפשתי בתחילת החודש גם את המורכבים הרב-שנתיים: הכתמה, החיננית – ולא מצאתי. אפילו כחליל השברק נאלץ להסתפק בגבעול יבש…

אבל בסוף החודש הם כבר הציצו – אמנם בודדים וראשונים, אבל מצאתי גם כתמה עבת-שורשים:

וגם מקבץ חמוד של חיננית הבתה:

גם האוג הקוצני, שבתחילת החודש לא ראיתי פריחה שלו – התחיל לפרוח ולהתמלא כוכבים ירקרקים קטנטנים:

אני חושבת שבמיוחד שמחתי לפגוש את הכרכום החרפי:

בין הכרכומים שפגשנו, היה גם אחד מיוחד: במקום ששה עלי כותרת היו לו שמונה, ובמקום שלושה אבקנים – ארבעה! לפי מה שהסביר לי יובל ספיר, זו כנראה הפרעה כלשהי בהתפתחות, שגרמה לו להיות שונה מהרגיל.

ככה נראה כרכום חורפי "רגיל", עם שלושה אבקנים שחורים:

מבין הפרפרים, פגשתי את היפהפה של העונה הזו: צבעון שקוף. ראיתי כמה מהם, אבל רובם כלל לא עצרו, וזה היחיד שעצר לפרק זמן מספיק בשביל שאצלם אותו:

עכשיו אני רק מקווה שיבואו עוד גשמי ברכה! בשנה שעברה, בעונה הזו כבר פגשתי את הכלניות הראשונות. השנה בקושי ראיתי עלים שלהן…

את התמונות צילמתי ביער חורשים, בתאריכים 6.11.2022 וגם 26.11.2022.
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

22 תגובות על ״תראו מה שגשם יכול לעשות…״

  1. לא לפרסום לעיניך בלבד. היה כייף כרגיל לקרוא ובעיקר לראות. הגיע הזמן אולי שתפתחי אינסטגרם

    אהבתי

  2. סתוונית היא הפרח שלי. אחריה הרקפת. שתיהן מזכירות לי ילדות ירושלמית בטרם קם הבולדוזור וחיסל את כל השטחים הפתוחים בין מלחה לבין בית מזמיל [כיום קרית יובל].

    אהבתי

  3. נהניתי מאוד מהתמונות, ועם זאת נחמץ הלב – באמת בתקופה הזו כבר היינו רוצים לראות גשמים רבים יותר (וגם ומפרטורות נמוכות יותר, אבל עם זה אני חיה לא רע. רק היעדר הפריחה מבאס)

    אהבתי

  4. תענוג לקרא ובעיקר לראות את התמונות הנהדרות.
    תודה רבה
    מחכה לפעם הבאה…

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!