פרחים בפארק פינאקלס, חלק I

הבטחתי פרחים – ויש לי הרבה. אני מתחילה בפרחים בגווני צהוב-לבן וכל מה שבאמצע.


הפרח הראשון כבר מוכר – זהו Mimulus guttatus, שפגשתי כבר בהר השולחן ובדרך מהר שסטה. שינו את שמו ל-Erythranthe guttata, אבל נוח לי יותר עם השם הקודם.

גם ה-Bush Monkey flower פרח, וגם אותו פגשתי כבר בכל מיני מקומות. שמו הלטיני: Diplacus aurantiacus. 

באמריקה ישנם המון מינים של מורכבים שפורחים בצהוב. כבר סיפרתי פעם שהאמריקאים מכנים אותם בשם חיבה: D.Y.C, כלומר – Damn Yellow Composites – פשוט כי קשה להבדיל ביניהם. לשמחתי, ב-inaturalist עזרו לי למצוא את השמות הנכונים.

הראשון שפגשתי היה מרבד של פרחים צהובים קטנים. שמם Spring Lessingia, ובלטינית – Lessingia tenuis, הם נקראים על שם כריסטיאן פרידריך לסינג, בוטנאי גרמני מהמאה ה-19, שהיה מומחה למשפחת המורכבים. הלסינגיה הזו היא מין נדיר, ואנדמי לקליפורניה.

את אוזני הפרד זיהיתי מרחוק, לפי העלים הדומים לאוזני פרד. שמם הלטיני Wyethia helenioides, ושמם העממי – Gray Mule Ears. אוזני הפרד לא נדירות בקליפורניה, אך גם הן אנדמיות לקליפורניה ולא גדלות  מחוץ לה. 

המין הבא היה חדש לי – זהו Eriophyllum staechadifolium, כלומר שעיר-עלה אזוביוני. הוא נקרא כך בגלל העלים הדומים לעלי אזוביון. פגשתי שני מינים אחרים מהסוג "שעיר עלה" בגבעות אלבמה, שניהם היו צמודי קרקע – הפעם זהו מין גדול יותר. 

את המורכב האחרון לא הצלחתי לזהות. לעזרתי באו חברי California Native Plant Society בפייסבוק, ואני יכולה לספר שזה Deinandra lobbii, ששמו העממי Three-way Tarweed. זהו מין אנדמי לקליפורניה. 


ה-Three Way זה בגלל שלושת הפרחים הלשוניים: בניגוד לרוב המורכבים, ששם מספר הפרחים בתפרחת אינו קבוע (משפחת המורכבים = כל "פרח" מורכב מהרבה פרחים קטנים), לצמח הזה יש תפרחת עם מספר פרחים קבוע: שלושה. 

המורכב האחרון שלי להיום הוא מין פולש: זהו דרדר מלטזי – Centaurea melitensis. מין שמוצאו באגן הים התיכון – ממלטה ומערבה – והוא פולש בכל היבשות פרט לאנטארקטיקה… מוזר שאלינו, למזרח הים התיכון, הוא לא הגיע… 

הפרח הבא נראה לי ברגע הראשון כמו משהו ממשפחת המצליבים. אבל במבט מקרוב, הפרחים כלל לא מצליבים, ובעצם הם מוכרים – דומים לפרח שצילמתי בין שסטה ללאסן. זהו Toxicoscordion venenosum – משמעות השם היא משהו כמו "שום-רעיל רעיל" – שוב כפילות משעשעת. שמו העממי הוא Meadow deathcamas – השם Camas – קאמאס – הוא שם עממי לצמח אחר במשפחה, וזהו קאמאס-רעיל האחו… 

וגם פה ראיתי סיגל! וכשהכנתי את רשומת הסיגלים הצהובים כלל לא זכרתי אותו. זהו Viola pedunculata, ששמו העממי California Golden Violt – סיגל קליפורני זהוב. כלומר, מין חמישי של סיגל צהוב לטיול שלי!


על כמה סלעים ענקיים בצד הדרך ראיתי פרחים צהובים עם עלים בשרניים בירוק בהיר, ונגשתי לבדוק אותם מקרוב:

זהו Sedum spathulifolium, ששמו העממי Broad-leaved Stonecrop – אפשר לתרגם את זה לצורית רחבת-עלים. העלים הבשרניים שמהם יצאו הפרחים מאד נחמדים בעיני. צוריות הן סוג גדול שכולל מאות מינים – כ-470 מינים שונים, רובם גדלים בסלעים. גם בארץ ישנם כמה מינים של צוריות, רובם קטנים יותר מהצורית הזו.

היו גם כמה שיחים פורחים. למשל, השיח הבא – שיח הסמבוק – זהו Sambucus nigra, סמבוק שחור – זהו המין הנפוץ באירופה, אך הוא גדל גם בצפון אמריקה. 

ופגשתי גם דובדבן: Prunus ilicifolia. שמו העממי Hollyleaf Cherry – דובדבן עלי-צינית, בגלל העלים שלו שדומים לאלו של הצינית האירופאית. לדובדבן הזה יש פירות אכילים, ושוב אני מצטערת שלא הגעתי בזמן הפרי…

ואם כבר הגעתי אל משפחת הורדיים, הדרימוקאליס – הקרוב לחמשן – פרח גם פה. זהו Drymocallis glandulosa – דרימוקאליס דביק. 

הדרימוקאליס נחשב בעבר לחמשן (כמו החמשן הנדיר שגדרל בחרמון אצלינו) – אבל בעקבות עבודות גנטיות שבדקו מינים שונים של חמשן – החליטו להפריד חלק מהמינים לסוג נפרד, וקראו לו דרימוקאליס. 

ואני סוגרת את הרשימה עם שני פרחים שכבר הקדשתי להם רשימות: הערמונית הקליפורנית והאשולציה הקליפורנית. המשך יבוא!

את התמונות צלמתי בפארק הלאומי Pinnacles בתאריך 24.5.18. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא! 



מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

8 תגובות על ״פרחים בפארק פינאקלס, חלק I״

    1. תודה
      מסתבר שבפארק פינאקלס פגשתי כמה וכמה מינים אנדמיים ואפילו יחודיים לאזור הספציפי הזה בקליפורניה! מאד מרגש אותי!

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!