סלמנדרה כתומה – Salamandra salamandra


גיבורת הרשימה שלי היום היא אחד מבעלי החיים המקסימים והמיוחדים בארץ: 


זוהי הסלמנדרה. הסלמנדרה היא דוחי פעיל לילה. לכן בד"כ, כשמגיעים ביום אפשר לראות לא הרבה יותר ממה שרואים בתמונה הבאה:  קצה הזנב מציץ מתוך סדק בקיר. 

אבל אם מגיעים למקום הנכון מוקדם בבוקר, לאחר לילה שירד בו גשם – אז יש חגיגה. 


הסלמנדרות יוצאות בלילות גשומים להזדווג ולהנות מהלחות. במשך היום הן מוצאות פינות נסתרות ומתחבאות בהן.


בניגוד לצפרדעים וקרפדות, שמטילות ביצים מהן בוקעים ראשנים – הסלמנדרות משריצות את הראשנים ישר למים. ובאמת, במקום בו ראינו את הסלמנדרות – מצאנו גם ראשנים רבים: 

הראשנים הללו יגדלו, ויקבלו את הצבעים הנהדרים של הסלמנדרה – ולא יאבדו את הזנב. הם יאבדו את הזימים ויפתחו ריאות. הרגליים יתחזקו כדי לאפשר חיים ביבשה. כל התהליך לוקח כשלושה חודשים. הסלמנדרה הבוגרת היא מאריכת ימים, ויכולה לחיות 25 שנים. 

הסלמנדרות הבוגרות הן יצור מרהיב. הן שחורות עם כתמים כתומים, ולכל סלמנדרה יש דגם כתמים שונה. זה מאפשר לחוקרים להבדיל ביניהן, ולדעת מה גודל האוכלוסיה. 


ובאמת, כשהיינו באתר הסלמנדרות – פגשנו את אמיר סווידאן, חוקר מהטכניון שעוקב אחרי הסלמנדרות ומתעד אותן כדי לעזור ליצורים העדינים הללו לשרוד. 


אמיר סיפר לנו על מצבן הקשה של הסלמנדרות – מצד אחד, בית הגידול שלהן – מעיינות ובריכות של מים מתוקים – נמצא בסכנת הכחדה: האדם שואב את המים, מייבש את המעיינות, בונה על השטחים – ולסלמנדרות אין איפה להזדווג, לראשנים אין איפה להתפתח.

הראשנים הם גם קניבלים. הגדולים טורפים את הקטנים יותר. ואם יש פחות בריכות, יש פחות מקומות להשריץ בהם ראשנים, לראשנים יש פחות מקום להתחבא ופחות מגיעים לבגרות. 


בעיה נוספת היא אנשים שרוצים "לשפץ" מעיינות. זה עוד רעיון מטומטם (ותסלחו לי על הישירות – זו דעתי הכנה על זה) שתופס תאוצה בשנים האחרונות: אנשים בונים בריכה סביב מעין טבעי, ומשחררים בה דגים שיאכלו זחלי יתושים. הדגים  חזקים יותר מראשני הסלמנדרה והם טורפים אותם. הסלמנדרות שנכנסות לבריכות המשופצות נתקעות בהם ולא יכולות לצאת – ואז אין להן איפה להתחבא, והן נטרפות. 



ועוד בעיה ממנה סובלות הסלמנדרות היא אמונות תפלות. האמינו שהן מביאות רוע, מסמלות אסונות ועוד כהנה וכהנה צרות. לכן הרגו אותן כשראו אותן – וגם היום יש אנשים שיהרגו סלמנדרה עדינה ונחמדה, שלא מסוגלת לפגוע באדם. 


אנחנו פגשנו שלוש-עשרה סלמנדרות והמון ראשנים, וזו באמת היתה זכות והתרגשות גדולה. 

את התמונות צלמתי בכרמל, בתאריך 30.11.2017. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

23 תגובות על ״סלמנדרה כתומה – Salamandra salamandra״

  1. יפהפייה! בתקווה שהשכל יגבר על האמונות התפלות. ויאפשרו ליצור היפה הזה לחיות!

    אהבתי

  2. נאות מאד הסלמנדרות. אני חושב, שראיתי עליהן גם צבע כחול. בתקווה שיינצלו.

    קראתי בויקיפדיה, שהסלמנדרות כתומות בישראל סווגו כמין נפרד שנקרא סלמנדרה מצויה.
    הממ… בסה"כ כתבתי מה קראתי בויקיפדיה.

    אהבתי

    1. יכול להיות. אבל השם "מצויה" מאד לא מתאים לכזה יצור נדיר ומיוחד. למען האמת, אני בכלל מעדיפה את השם העממי: סלמנדרת האש… :mrgreen:

      אהבתי

  3. והשם שלהם האם אכן 2 מילות השם נקראות salamandra?
    כלומר, האם המין אכן נקרא "salamandra salamandra"? ואם כן, מה הסיבה לכך?

    אהבתי

    1. השם הלטיני של כל האורגניזמים לפי שיטת המיון שמשתמשים בה ב400 השנים האחרונות בערך, מורכב תמיד משם סוג + שם מין. למשל: Anemone coronaria זו הכלנית המצויה.
      אני לא באמת יודעת למה, אבל בזואולוגיה – למין ה"בולט" או "החשוב" בסוגים רבים נותנים שם מין שזהה לשם הסוג. למשל, חסידה לבנה היא "Ciconia ciconia", ירבוע מצוי (שגם הוא לא מאד מצוי) הוא "Jaculus jaculus" ובאפריקה יש חרדון ששמו "Agama agama".
      גם לא תמיד ברור לי איך קבעו שזהו המין ה"בולט" או ה"חשוב".

      אהבתי

  4. נהדרים באמת!
    כמה עצוב לשמוע שהם נעלימם מהנוף. הם נדירים מספיק כך שלי לא יצא אף פעם לראותם בטבע.
    תודה על הרשומה המעניינת, ולהתראות 🙂

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!