Darwin's Orchid – Angraecum sesquipedale – סחלב דארווין

אמנם אנחנו בשיא האביב (לא תשכנעו אותי שיום השוויון הוא "היום הראשון לאביב". תלתן הארגמן פורח, וזה סימן לשיא האביב.) – אבל מכל מיני סיבות אני מטיילת פחות, ולכן החלטתי לספר לכם את אחד הסיפורים היפים בעולם הטבע. אני פגשתי אותו בגן הבוטני. 

זהו סיפורו של סחלב דארווין – סחלב אנדמי למדגסקר. 

אני משערת אין צורך לספר מיהו צ'ארלס דארווין, כותב הספר "מוצא המינים", והראשון שאמר באופן גלוי שהיצורים בעולם לא נבראו כפי שהם- אלא התפתחו. רעיון האבולוציה שלו היה מהפכני ומדהים, ומסביר עד היום הרבה תופעות וארועים סביבנו. בשנת 1859 דארווין פרסם את מוצא המינים, והתחיל מהפיכה בצורת החשיבה והתפיסה שלנו את הטבע סביבנו. 

דארווין אהב סחלבים, ובאותה עת – הבוטנאים והזואולוגים היו מתעדים בע"ח וצמחים על ידי איסופם והבאתם הביתה. בשנת 1862, בוטנאי בשם ג'יימס בייטמן שלח אל דארווין כמה סחלבים מיוחדים שהוא פגש במדגסקר. הסחלבים הללו נמצאו כבר בסוף המאה ה-18, ותוארו בספרות בראשית המאה ה-19, אך עדיין לא היו מאד מוכרים. 

דארווין בחן את הפרחים. פרח בהיר וגדול – אבל הדבר המרשים והמיוחד בצמח היה הדרבן שלו: 

Darwin's Orchid

צילמתי את הדרבן עם היד שלי לקנה מידה, כדי שתבינו את האורך: היד שלי מתוחה בערך ל-16 ס"מ, כלומר אורך הדורבן הוא כ-20 ס"מ. בפרטים שדארווין תעד היו דרבנים ארוכים יותר – 30 ואפילו 40 סנטימטרים. 

וחוץ מזה, היה בהם צוף. לא הרבה, רק בקצה הדרבן. אבל זהו לא אחד הסחלבים הרמאים. 

בשנת 1862 דארווין פרסם מאמר אודות סחלבים והאבקת סחלבים, ובין השאר הזכיר את הסחלב הזה. הוא טען אז שסחלב כזה חייב היה להתפתח במקביל לעש בעל חדק ארוך מספיק על מנת להגיע לצוף. הוא טען שיש עש פעיל לילה, שיש לו חדק באורך 35 ס"מ – הוא המאביק של הסחלב, והם התפתחו במקביל (Co-Evolution).
דארווין בדק היטב את הסחלב לפני כן – הוא ניסה לראות איך להגיע אל האבקנים שלו, וגילה שהדרך היחידה היא לשלוח צינורית דקה לפתח הסחלב, לכל עומקו של הדרבן – כשהוציא את הצינורית, האבקיות נצמדו אליה. 

אנשים רבים חשבו שהרעיון הזה מופרך. עש עם חדק באורך 35 סנטימטרים? למה שייווצר בכלל מין יצור מוזר שכזה? מאמרים פורסמו נגד דארווין, ושוב עלתה הטענה שהמורכבות של העולם לא יכלה להתפתח באופן טבעי אלא רק להווצר על ידי בריאה.
אלפרד ראסל וואלאס, מדען חשוב נוסף שהגיע לרעיונות האבולוציה בערך במקביל לדארווין השיב במאמר בו תאר באופן מפורט כיצד הפרח הזה, והעש החזוי של דארווין יכלו להתפתח במקביל. הוא אפילו הוסיף איור – איך אמור לדעתו להראות אותו עש. 

בשנת 1882 דארווין הלך לעולמו, וחידת העש והסחלב נותרה פתוחה.
בשנת 1903, 21 שנים לאחר מותו של דארווין, הגיעו ליונל וולטר רוטשילד (שהיה הברון רוטשילד השני, ויהודי, וזואולוג, וחבר של חיים ויצמן, ואחד מהאנשים שתרמו להצהרת בלפור ועוד הרבה דברים) וקארל ג'ורדן (חוקר חרקים גרמני) למדגסקר, ומצאו שם את העש. עם החדק, בדיוק לפי התחזית של דארווין. 

הם קראו לו: Xanthopan morganii praedicta, כשהתוספת "praedicta" – משמעותה החזוי – לכבוד העובדה שדארווין חזה את קיומו. 

את סחלב דארווין פגשתי בחממה הטרופית של הגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב. 

הוא פורח שם בתצוגת הסחלבים בין פפיופדילום וקטליאות ושאר סחלבים מיוחדים. 

הנה הפפיופדילום – Paphiopedilum – גיליתי שבעברית הוא קרוי "אנפילאי": כיוון ששמו העממי הוא "Lady Slipper Orchid" – השם העברי ממש מוצא חן בעיני. 

לצערי, החממה הטרופית סגורה עד להודעה חדשה עקב סכנת התמוטטות – חלקים ממנה החלידו מדי. כרגע אין תקציב לשיפוצים – אז אם אתם מכירים איזה נדבן שרוצה לבנות חממה טרופית – תשלחו אותו לגן הבוטני, אני אשמח אם החממה תשופץ ותיפתח שוב לקהל.  

את התמונות צילמתי בגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא. 

הנה סרטון המראה את העש מגיע אל הסחלב ומוצץ ממנו צוף: 

וסרטון של מוזיאון ה-Natural History בלונדון, שמספר את סיפור הסחלב והעש: 

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

24 תגובות על ״Darwin's Orchid – Angraecum sesquipedale – סחלב דארווין״

  1. סיפור מרתק וסחלב יפהפה.
    תודה שהבאת לנו אותו.
    תמונות נהדרות (אני מאד אוהבת את אלה עם טיפות המים)

    אהבתי

  2. פרחים (ועשים) מדהימים, תמונות נהדרות וסיפור מעניין במיוחד.
    בנוסף: זה מדגים את הכוח של המדע – לחזות מראש דברים מפתיעים שלא ידענו על קיומם.

    אהבתי

  3. דרווין היה גאון, לראות את הסרט על העש מרשים ביותר. והטבע מפתיע כל פעם מחדש. כמה שאנחנו יודעים זו טיפה בים המידע.
    כף לקרוא.

    אהבתי

  4. אכן, אורך מרשים ל"דרבן"! [נראה לי שגם עלי הכותרת די ארוכים] ספור מעניין על הסחלב והעש,
    והחיזוי של דארווין.
    שמתי לב להשתקפות בטיפות "ליידי" סחלבית האניפלאית, נראית מרהיבה ועם צורה מעניינת

    מצב הגנים הבוטניים,.. אני מבין שזה במקום נמוך בסדר העדיפויות של הממשלה…

    אהבתי

    1. כל הסחלב גדול ולמען האמת די מרשים. ככה זה עם סחלבים טרופיים… הרבה יותר מרשימים מאילו שבאזור שלנו 🙂
      אני אוהבת השתקפויות בטיפות מים, אני שמחה ששמת לב אליהן 🙂
      ו…גנים בוטניים, שמירת טבע, הגנה על הסביבה או השקעה בעתיד – אילו כולם דברים שבכלל לא נמצאים בסדר הקדימויות של הממשלה. לא באג'נדה. הם לא מבינים שאנחנו הורסים לעצמנו.

      אהבתי

  5. פוסט נהדר. מעולה. אבל יש בו אי דיוק. דרווין לא היה הראשון שאמר באופן גלוי שהמינים לא נוצרו קבועים, אלא שהם מתפתחים זה מזה. לאמרק ואחרים אמרו את זה קודם. דרווין עצמו התעקב עם פרסום התיאוריה שלו וכך יצא שהיא התפרסמה באותו יום בדיוק עם זו של אלפרד ואלאס בהקראה לפני האקדמיה המדעית בלונדון (כך היה נהוג אז) – כך שבגלוי זו לא הייתה הכרזה בלעדית שלו גם במקרה זה.
    אגב, התיאורייה של לאמרק חוזרת. אפשר לקרוא על כך בספרן של יבלונקה ולמב, "אבלוציה בארבעה ממדים", עם עובד 2008. הספר תורגם מאנגלית.
    על קודמיו של דרווין אפשר לקרוא אצל Peter Bowler. למשל Evolution: The history of an idea

    אהבתי

  6. תודה על ההארה שרה שורץ, 20 שנה אנחנו בחממת הסחלבים מספרים את סיפור הסחלב של דרווין (אפילו תלינו על הקיר כתבה שהתפרסמה בנשיונל גיאוגרפיק.), למדנו משהו חדש.
    מי שרוצה לחזות בפריחת ה- Angraecum sesquipedal ממש בימים אלה, מוזמן לרשפון, הפרחים 31.
    ד.א טעמתי את הצוף בקצה הדורבן, אכן מתוק.

    אהבתי

  7. רק רציתי להוסיף שאני לא חושב שמדובר באמת בניבוי של תיאורית האבולוציה. הרי גם תומכי הבריאה יכולים לנבא שאם קיים דרבן ארוך שכזה מן הסתם יהיה גם עש שיוכל לינוק ממנו צוף, כך שאני לא רואה באמת הבדל. לגבי אבולוציה באופן כללי-חשבי על הטענה המעניינת הבאה: נניח שמדענים יפתחו בעתיד רובוט דמוי-אדם. והרובוט יהיה כל כך דומה לאדם, עד כי לא נוכל להבדיל בינו לבין אדם אמיתי (נניח שהוא אף עשוי חומר אורגני ומכיל מנגנון שכפול, כמו יצור חי). ללא ספק רובוט שכזה יהיה הוכחה לתכנון רב. אם כך, מדוע לא האדם עצמו המורכב בהרבה ואף בעל בחירה חופשית שאינה קיימת ברובוט שכזה?

    לגבי הבעיות באבולוציה באופן כללי ניתן למצוא בפוסט מעניין זה:

    http://www.haemet.net/articles/creation/evolution/truth_about_evolution.htm

    אהבתי

    1. זה לא "ניבוי תיאורית האבולוציה" – זה תחזית לקיומו של משהו, בהסתמך על תורת האבולוציה – והתחזית אומתה 20 שנים אחרי מותו של דארווין.

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!