נטופית רפואית – Althaea officinalis

 

dscn9414

יום אחרי שפרסמתי את הרשומה אודות הקיצנית האשכולית, חזרתי לאחו בנימינה – ונפגשתי עם ידידי אורון. אורון לקח אותי לראות את הכוכב הנוכחי בעולמם של רודפי הפרחים: הנטופית הרפואית! 

dscn9337

הנטופית הרפואית היא צמח בר שגדל באירופה, אסיה וצפון אפריקה. היא גדלה באזורים לחים – ביצות, אחו לח וכדומה. אצלנו, כזכור, ייבשו את הביצות. 

dscn9341

וכך הנטופית נעלמה מנוף ארצנו… ב-20 השנים האחרונות היא נצפתה פעמיים בעמק החולה (ב-1998 וב-2002 – על ידי שאולי בקרמן, שטיילתי איתו בעבר בחרמון) – וזהו. למרות שחזרו וחיפשו אותה לאורך השנים, אין תצפיות מתועדות שלה מאז 2002. כל זה – עד לתחילת ספטמבר 2016. 

dscn9343

בתחילת ספטמבר טיילו שני חובבי טבע, אב ובנו – אמנון ונועם עביצל – באזורים המרוחקים יותר של אחו בנימינה, ולפתע שמו לב לצמח שונה: הם בדקו מקרוב, צילמו, קיבלו אישור – ומאותו רגע משלחות רבות יצאו לבקר את הנטופית.  והשבוע – גם אני הגעתי אליה.
ובעצם – תודה לאסתר שתיקנה אותי: מרים מילוא איתרה את הנטופית הזו כבר בשנת 2014, אך משום מה לא שמו לב לתגלית, ורק כאשר משפחת עביצל איתרו אותה – היא משכה את תשומת הלב הראויה. 

dscn9344

לפי הספר, הנטופית היא צמח עשבוני רב שנתי, שמגיע לגובה 70 ס"מ. הנטופית באחו בנימינה לא קראה את הספר, ולכן היא מתנשאת לגובה 2 מטרים. 

dscn9346

הנטופית היא ממשפחת החלמיתיים, ושמה הלטיני הוא Althea. את הסיפור על אלתיאה מהמיתולוגיה היוונית כבר כתבתי בבלוג, כשהצגתי את הנטופית השעירה – האחות הקטנה והנפוצה יותר של הנטופית הרפואית. 

dscn9351

הנטופית היא ממשפחת החלמיתיים – קרובה של החלמית (החובזה) והחטמית. בעבר היא נחשבה לחלמית, ומאוחר יותר הופרדה. 

dscn9415

השם העממי האנגלי של הנטופית הוא חלמית הביצות: Marsh Mallow. ואז עולה התהיה – מה הקשר למרשמלו, הממתק? ובכן, כאן אני נעזרת בידיעותיה של חברתי סאקרה

dscn9355

מסתבר, שחלקי הצמח – בעיקר הגבעולים והשורש – מכילים חומר רירי עשיר ששמש כבר במצרים העתיקה כתרופה, בעיקר לבעיות נשימה וכאבי גרון. הפרעונים העתיקים השאירו אחריהם מתכון לרקיחת תרופה מהנטופית: הם ערבבו אותה עם דבש, אגוזים וסוכר. המתכון התגלגל לו והגיע אל צרפת – שם הצרפתים הקציפו מרנג, הוסיפו לתערובת – והפכו אותה לממתק.
המרשמלו שאנחנו קונים כיום בחנויות כבר לא מכיל תמציות טבעיות של נטופית… עם השנים הוא הפך לממתק סינתטי מעובד. 

dscn9360

פרופ. אמוץ דפני כותב שאצל הרמב"ם הנטופית מופיעה בויכוח – איזה צמח משמש יותר לכישוף? הנטופית הרפואית או הדודא הרפואי? לפי פרופ. דפני, הדודא מנצח בכמות הסיפורים והאגדות עליו.

dscn9361

יחד עם זאת, פרופ. דפני מספר כי במרשם מתחילת המאה השבע עשרה מהווה אחד ממיני החטמית (הקרובה לנטופית, ואולי שתיהן נקראו באותו שם) כמרכיב של שיקוי "המאפשר לראות פֵיוֹת". בנוסף, בספר המוקדש כלו למרשמים עבור ביצוע קסמים וכישופים – הנטופית היא אחד המרכיבים בהכנת משקה להטלת כישוף על שקרנים כדי שיאמרו דברי אמת.

dscn9413

מבחינתי, פגשתי עוד מין נדיר בסכנת הכחדה – וגיליתי שוב כמה חשוב לשמור על בתי הגידול השונים והמיוחדים, כדי להגן על הרבגוניות והעושר של צמחי ארצנו. 

dscn9418

את התמונות צלמתי באחו בנימינה, בתאריך 20.9.2016. מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא. 

dscn9420  

 

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

21 תגובות על ״נטופית רפואית – Althaea officinalis״

    1. כנראה הוא תמיד היה שם, אבל מכניסים לשם פרות – והן כנראה אכלו אותו. השנה גילו אותו לפני שהכניסו את הפרות, אז הקיפו אותו בגדר – ועכשיו השיח מוגן בפני הפרות.

      Liked by 1 person

  1. יופי של תמונות ויופי של סיפורים על הצמח הנדיר הזה.
    תודה למשפחת עביצל ולאורון ותודה לך.

    אהבתי

  2. הריריות המאפיינת את הנטופית מאפיינת עוד חברים ממשפחת החלמיתיים הבמיה למשל ואפילו איוב כבר אומר
    הֲיֵאָכֵל תָּפֵל מִבְּלִי מֶלַח אִם יֶשׁ טַעַם בְּרִיר חַלָּמוּת.
    חוץ מזה רשימה ממצה ומעניינת.

    אהבתי

    1. תודה על התוספת, ובעניין הבמיה, אני אוהב לאכול אותה.
      קטיף שלה, מנסיון אישי! אני מעדיף בהחלט! להשאיר לאחרים!

      אהבתי

  3. צמח יפה, ונאה למדי, יופי של פריחה. בהקשר לגובה של הנטופית, האם ייתכן שהיא גדלה שם כבר כמה שנים?
    מידע מעניין על "תחרות הכשופים" עם הדודא, ועל המרשמלו.,
    אם כן, האם המרשמלו המקורי היה נטול ג'לטין?

    אהבתי

    1. הנטופית כנראה באמת לא הפסיקה לגדול שם. אבל זהו שטח שיש בו רעיה, ובד"כ בסוף הקיץ מגיעים טרקטורים וקוצרים את כל הקוצים והצמחיה הגבוהה, על מנת להקל על הפרות. כנראה הם כל שנה קצרו את הנטופית ולכן אף אחד לא שם לב אליה. השנה, בזכות משפחת עביצל, היא התגלתה מחדש – גידרו אותה כדי שהפרות לא יפגעו בה, וביקשו מהחקלאים לשים אליה לב. אני מקווה שזה באמת יעזור לה.

      המרשמלו המקורי כנראה באמת היה נטול ג'לטין, ומכיל תמציות נטופית במקום זה. 🙂

      אהבתי

  4. שתי הערות לפוסט החביב הזה:
    1. עוז גולן כתב בקבוצת הפייס 'בוטניקה לאוהבים צמחי א"י' שמי שגילתה את הנטופית הרפואית באחו בנימינה, ואף דיווחה עליה לרשויות, היא מרים מילוא, ב-2014. איכשהו התגלית המשמחת הזאת עברה לגמרי מתחת לרדאר. ובנפרד – נועם ואביו גילו אותה ב-2016. בסוף 2016 דווח כי הנטופית הבודדת נפגעה מרעיית בקר, והיה חשש לגורלה, אבל השנה (2017) היא מתועדת שוב – בריאה ומשגשגת.
    בכל אופן, למרים מילוא הידענית המצטנעת גם מגיע להיכנס להיכל התהילה…
    2. לגבי הציטוט של פרופ' אמוץ דפני מהרמב"ם באשר לסגולתה כביכול של החוטמית (הנטופית?) להטיל כישופים – חוששתני שלהשערה זו אין אחיזה במציאות. העובדה שבני משפחת החלמיתיים ריריים הייתה ידועה לקדמונים, והם השתמשו בתכונה זו גם לריפוי רקמות ריריות, וגם לסיכוך רקמות ריריות כגון מערכת העיכול. העובדה שחוטמית נמצאת בפורמולה לכישופים אינה מעידה על תכונתה לכשף – תכונה שאין לה – אלא, כנראה, על תפקיד אחר בפורמולה, כגון סיכוך / יצירת תרחיף / אולי הגנה מפני רכיבים 'אלימים' יותר שנמצאים בפורמולה / אולי האטת ספיגה שלהם מהמעי וכו'. בכל אופן, זה הכיוון של החלמיתיים ברפואת הצמחים מאז ועד היום.

    אהבתי

    1. תודה על התיקון בנוגע למרים מילוא, אוסיף את זה.
      לגבי הציטוט של אמוץ – אני פשוט נהנית מסיפורי הפולקלור שהוא מספר, אני חושבת שהם שווים בפני עצמם. תודה על המידע הנוסף. 🙂

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!