לזכרו של דוד שחק


IMG_1146

הבוקר  קמתי לבשורות עצובות מאד – הודעה על מותו של דוד שחק מקיבוץ טירת צבי. 

738901201295133243

את דוד הכרתי דרך אתרי אינטרנט – פורום צמחי בר (ז"ל), ואחריו בפייסבוק. 

IMG_0087

בתחילה, כשהכרתי רק את מה שכתב, דוד הצטייר כאדם דעתן וקצת חסר סבלנות. למען האמת – קצת מרתיע. אבל יובל ידידי אמר לי שבניגוד לרושם העובר דרך המדיה, דוד הוא אדם חם וידידותי ומאד נחמד. "הוא מכוחותינו" .

IMG_0102

במרץ 2012 נסעתי לפגוש אותו בפעם הראשונה – בשדות האיריסים של טירת צבי. נסעתי יחד עם הר הקסמים, וביקרנו את דוד ביקור בלתי נשכח – בשדות האיריסים המגודלים ליצוא ובאמת גילינו אדם מקסים שכיף לדבר איתו:

IMG_1220

 

חצי שנה מאוחר יותר דוד הזמין אותי לפגוש אותו בשדות כפר יהושע, לראות שדות של פרפרים – דנאיות הדורות פוגעות בגידולים חקלאיים. הוא בא לאסוף כמה מהן כדי להציל אותן לפני שירססו את השדה. 

738901201295133438

היה לנו מפגש נהדר נוסף – בגלבוע, כמה ימים לפני יום ההולדת שלי – נסעתי עם הורי לפגוש את דוד ולחגוג עם אוזנית הכלך.

DSCN9852

דוד תמיד טען שאוזנית הכלך היא הפטריה האולטימטיבית, הטעימה ביותר, המושלמת. ובאותו יום הוא הוכיח לנו את זה עם ארוחת שקשוקת פטריות נהדרת בטבע. 

IMG_0118

דוד הכיר היטב סוגים רבים של פטריות, ונהנה לחלוק את הידע.

DSCN4889

הפעם האחרונה שפגשתי אותו פנים אל פנים היתה כשבאתי עם חברה לבקר אותו בקיבוץ, והוא לימד אותנו ללקט את הדיואית המצוייצת (בתמונה מעל) ומטריינית האגוזים (בתמונה מתחת) על מדשאות הקיבוץ.

DSCN4898

וכמובן, שאני לא יכולה להזכיר את דוד בלי לדבר על איריסים. דוד התאהב באיריסי השושן – כך הוא הקפיד לקרוא לאיריסי ההיכל – בגיל צעיר. עוד לפני חוקי הגנת הצומח ואיסור קטיפת פרחי בר, דוד הכליא ובדק מיני איריסים, עד שייצר שלושה זנים של איריסי היכל לייצוא – איריס דו גוני שהוא קרא לו "ניצן", ושניים סגולים – "מור" ו"ברקת". השדות שראינו הם שדות של מור וברקת. 

DSCN5378

דוד טען שהאיריס ההדור (בתמונה מעל) והאיריס השומרוני (בתמונה מתחת) הם מינים שונים. כל חוקרי האיריסים לא הצליחו לשכנע אותו אחרת. הוא טען שכדי להכיר צמח לעומק, צריך לגדל אותו. וכיוון שהוא גידל גם איריס הדור וגם איריס שומרוני, הוא יודע שיש הבדלים בהתנהגות שלהם, בצורת הצמיחה ובעוד מאפיינים. 

איריסשומרוני-190315-צומתמגדלים-יעלאורגד-03

כל מפגש עם דוד היה בשבילי כמו מסיבה. הוא היה נדיב בידיעותיו, למדתי ממנו המון – ותמיד חזרתי עם מתנות. זר פרחים, קופסת פטריות, עציץ קטן, אפילו בקבוק ערק תמרים שהוא רקח. באחת הפעמים קיבלתי ממנו קני-שורש של איריס "ניצן" ו"ברקת", והנה תמונה שלהם פורחים בעציצים שלי: 

1540546_10202912898078020_2110209877_o

בשנים האחרונות דוד עבד על שני פרוייקטים יחד עם רמת הנדיב: גינת איריסי השושן, בתוך גני הברון וספר הסוקר את איריסי השושן (הכולל גם הסבר למה הוא הקפיד לקרוא להם איריסי שושן, ולא איריסי היכל). בספר יש הסברים ותיאורים מדוייקים, תמונות, מפות תפוצה והרבה מידע שדוד אסף בחייו. אני ממליצה בחום לבוא לבקר בגינת האיריסים – פנקו את עצמכם וטיילו כמה פעמים מראשית פברואר ועד לסוף אפריל – כדי לראות את הרב-גוניות והיופי של הפרחים הללו, ואל תשכחו לבקר בחנות המזכרות של המקום, ולקנות את הספר היפהפה. 

IMG_1263

התמונות ברשימה הן בעיקר ממפגשים שונים עם דוד – פרט לאיריס ההדור והשומרוני, שהם צולמו ב-19.3.2015 (שומרוני) וב-16.4.2016 (הדור).
כתבה על הספר שלו, ב"הארץ", וכתבה על גינת האיריסים ב"מגזין המושבות" 

איריסשומרוני-190315-צומתמגדלים-יעלאורגד-02

אני משתתפת מאד בצערה של המשפחה, יהי זכרו ברוך. 

IMG_1163

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

51 תגובות על ״לזכרו של דוד שחק״

    1. תודה על התיאור, אכן זכיתי להכירו, איש אשכולות מיוחד, איריסיו ממשיכים לפאר את העמק בין גבעות הכורכר ליד הים, מול רשפון.
      תענוג לשבת שם בחורף – תחילת האביב, להזכר בדוד ולהנות מהפריחות.

      אהבתי

  1. יהי זכרו ברוך,
    הצילומים נהדרים, הפרחים הפטריות והפרפרים מרהיבים ביופיים, והסיפור על דוד שחק מעניין ומרתק.
    חג שבועות שמח
    adaya
    אני לא מבינה איך הפכתי לאחרונה ל"מגיב לא מזוהה"???
    בכל אופן אני ממשיכה לקבל ולקרוא את כל הפוסטים שלך ולהנות מכולם ומדי פעם מגיבה למרות שהפכתי למגיב לא מזוהה.

    אהבתי

  2. תבורכי יעל, קולע ונוגע.
    יש נחמה בשדות האיריסים, בחלקת האיריסים בגני הנדיב, בספר, בקני השורש שנתן לאוהבים, בידע שהפיץ.
    יהי זכרו ברוך.

    Liked by 1 person

  3. יהי זכרו ברוך.
    יפה שהקדשת לו פוסט כזה מרגש ,לזכרו .
    תיארת בהחלט בן אדם מיוחד שגם התאהב באיריסי השושן (לא קשה להתאהב בו)

    Liked by 1 person

  4. מזלו של דוד שפגש בחייו מספידה רגישה וחכמה כמוך..
    הצלחת להעביר כל כך הרבה אהבה לאיש המורכב הזה, שידע שואה בילדותו
    והטבע היה לו לא פעם מפלט מאיבתם של בני אדם.
    אוהבי הטבע התמעטו עם לכתו.
    יהי זכרו צרור בזרי האיריסים, בקדרות הפטריות ובמשק כנפי הפרפרים.
    סאקרה.

    Liked by 1 person

  5. שמעתי בצער על פטירתו של דויד ז״ל
    – ותודה לך עננת על הכבוד והכתבה המאד מכובדת לזכרו! דויד היה בעיני האב הרוחני והמעשי מאחורי תרבות אירוסים בארץ – והיכרות שלי, כחוקר מחלות במנהל המחקר החקלאי, החלה לפני שנים רבות! דויד היה תמיד בעיני דמות של חוקר-הרפתקן, כיאות לכל מדען, שהצליח לשלב את אהבתו לטבע יחד עם יצירתיות וסבלנות, כיאות לכל מי שעוסק בטיפוח. תודה עננת על ששיתפת אותנו בחוויית ההיכרות שלך עם דויד שחק. תנחומינו למשפחה!!

    Liked by 1 person

  6. פגשתי את דויד עוד בפורום הגינון של תפוז . ברשת ויותר מכך במפגשי הפנים אל פנים שלנו. אדם שיש נהרה בפניו. הקבוצה בפיס גדלה וגדלה ובכול זאת בפגישות והרשת לדויד היה, יש ויהיה מקום לתמיד. מורה ותומך , סייען ללא לאות לחבורת הלקטנים האתגריים. הדיווחים שלו סימנו בשבילנו את הילולת העולים לגלבוע , חגיגת המכורים לאזניית הכלך, חבורת חפשנים שלא מתיאשת . כנטולת כלי רכב אווירת הקבוצה השועטת ועולה על שיטחי מקומות המיסתור כחבורת חסמבה מודרנית אני מתחייבת להמשיך ולשאת מגשם ראשון ועד הגעת הכמהין את זיכרון קולו של דויד בשדות הכלך…
    את האיריסים כולם זוכרים.

    אהבתי

  7. שלום עננת שמי דגן
    דוד היה דוד שלי המשפחה ואני נשמח להכיר אותך
    מוזמנת ליצור איתי קשר בטלפון (המספר הוסר לשמירה על הפרטיות)

    אהבתי

    1. אני מאד משתתפת בצערכם,
      תודה רבה על התגובה, ותודה על שהתקשרתם אלי (עוד לפני שאני הספקתי לחזור אליכם)
      אני אסיר את מספר הטלפון מהתגובה, כדי לא לחשוף אתכם לספאם.

      אהבתי

  8. נשמע לי מרשומתך שדוד אכן היה אדם מאד מעניין, גם, בין היתר לאניני טעם חובבי פטריות.
    יהי זכרו ופועלו ברוך, ונשמע לי שיש לך לזכר מי להקדיש את מחקרך על האירוסים.

    אגב. עננת, נכנסתי לקשור לרשומתך על המסמור [התרשמתי מתמונות הפרי] והפרפרים הנאים סביבם
    מה הייתה השיטה שלו ללכידת פרפרים?

    אהבתי

  9. זו פעם ראשונה שאני שומעת עליו. נשמע אדם מרשים שהיה טוב לשהות במחיצתו וללמוד ממנו. אובדן לעולם הטבע בארץ. משתתפת בצערך.

    אהבתי

  10. מאד מענין ונוגע ללב. מאד סקרנית לדעת מאין את. ומי זרץאת הר הקסמים?? נשביתי בכתיבתה וצילומיה. נדירה… איך אפשר ליצור קשר איתך אן עימה?

    אהבתי

  11. יופי של כתיבה. תודה. אכן הצלחת להביא את "רוח" דוד שחק לכתיבתך. העלית לי זיכרונות מהתקופה שעבדתי איתו ועם אלי פוטויבסקי ז"ל על לענת יהודה…

    אהבתי

  12. יהי זכרו ברוך. עבר כבר יחסית הרבה זמן מאז פרסום הרשימה הזו, אבל ראיתי שגידלת אז אירוס מזן 'ניצן' שלא הכרתי עד עכשיו כלל, והוא נראה לי דומה לאירוס ההדור שאני מאוד אוהב… את עדיין מגדלת אותו במקרה? ואי פעם ראית קני שורש שלו למכירה איפשהו? תודה רבה.

    אהבתי

    1. תודה לך.
      האיריסים של דוד (היו 3 זנים: ניצן, מור וברקת) הם תוצאה של הכלאה של מספר מינים של איריסי היכל יחד עם מינים אחרים שנועדו לחזק את הצמחים.
      אני לא יודעת איפה אפשר לקנות את האיריסים – היתה תקופה שאפשר היה לקנות בחנות של רמת הנדיב. ואולי אפשר לשאול בקיבוץ טירת צבי, אם הם עדיין משווקים את האיריסים הללו.

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!