מעוג קפח – Lavatera bryoniifolia

IMG_6859 כמה חודשים אחרי השריפה הנוראית בכרמל (12/2010) חוקרת השריפות מאוניברסיטת חיפה, ד"ר נעמה טסלר, מצאה בחניון האגם – איזור שנשרף באופן קשה – פרח לא מוכר.

תיקון: נעמה תיקנה אותי, וסיפרה שהיא מצאה את המעוג הקפח באיזור החי-בר בכרמל כבר בשנת 2009, לפני השריפה הגדולה. משום מה אני פספסתי את המציאה אז. אני התוודעתי אליו אחרי השריפה.
IMG_6895 במבט ראשון הוא הזכיר את החטמית הזיפנית. אבל הפרח עצמו קטן יותר, ושטוח יותר – נראה שונה מפרחי החטמית. הצמח, לעומת זאת – גבוה יותר – מגיע לגובה של שלושה מטרים!  IMG_6852 אני הגעתי אל חניון האגם בעקבות הדיווח של נעמה, ופגשתי לראשונה את המעוג הקפח. מאז חזרתי לבקר אותו כל שנה.  IMG_6858 המעוג הקפח הוא בן למשפחת החלמיתיים, כמו החטמית והחלמית (החוביזה).  IMG_9842 אחד המאפיינים של פרחי המעוג (כל מיני המעוג – ישנם חמישה מינים בארץ) – הוא שיש להם גביע כפול: הפרח יושב בתוך גביע של עלים ירוקים, אך לגביע יש שתי שכבות, כמו שאפשר לראות בתמונה הבאה:  IMG_9820 בעצם, גם לחלמית יש גביע כפול – אך אצלה עלי הגביע החיצוני מופרדים זה מזה, ואילו אצל המעוג – הם מאוחים יחדיו. זהו סימן ההגדרה המבדיל בינהם.  IMG_9856 את המעוג הקפח אפשר למצוא בכרמל ובגליל, בעיקר באיזורים שנשרפו. כאן רואים את החורש – העצים בתמונה הם שרופים ומתים, ובסבך פורח המעוג:  IMG_6872 בעיני המראה מקסים – הסבך של לטם מרווני ושעיר, מרווה משולשת וקידה שעירה שכבר גמרו לפרוח – וביניהם מציצים עמודי התפרחת של המעוג.  IMG_9868 ושלא תחשבו שהיה קל להגיע אליהם! סבך השיחים הוא צפוף ובערך בגובה מטר וחצי, והמעוגים מתנשאים מעל. לאור העובדה שהגובה שלי הוא בערך מטר-ושישים (או כמו שהסבירו לי פעם, מטר וקרמבו-פחות-ביס) – נאלצתי לצלול עמוק לסבך על מנת להתקרב אליהם. ואני חייבת לציין שזה לא נעים לצלול לסבך של קידה שעירה…  IMG_6881 בחורש, בין העצים, המעוג לא מצליח לפרוח. כאשר השריפה פותחת את השטח, הוא מצליח להתבסס ולצמוח מעלה מעל לשיחים בסבך.  IMG_6875 אך לרוב הוא יפרח באותו איזור רק כמה שנים. כאשר החורש מתחדש – המעוג נעלם מהשטח.  IMG_9860 את התמונות צלמתי בכרמל, בחניון האגם בתאריכים 19/5/2012 וגם 16/5/2014  IMG_6877 כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.  IMG_9848            

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

34 תגובות על ״מעוג קפח – Lavatera bryoniifolia״

  1. ממש תעלומה איך הפרח הזה הופיע… אני שמח שבזכותך ראיתי אותו במציאות.
    תודה על הפרטים והתמונות היפות.

    אהבתי

  2. ב"ה
    רשימת והצילומים יפים ומלמדים כתמיד,
    אני מכיר את המעוג הקיפח בעוד שני מקומות בכרמל חניון פתחת נחל אורן,וחניון בית אורן אחרי חוות הסוסים.

    אהבתי

  3. תמונות נהדרות ואני עדה לכך שקשה לצלם צמח שגובהו 3 מטרים ועוד בתוך הסבך. יופי

    אהבתי

  4. צמח יפה ומעניין, תודה עננת, עוד מין שזכיתי להכיר בזכותך
    🙂 נראה שבילית יפה מאד ביום ההולדת שלי [התאריך המוקדם יותר מה2 שציינת]

    אהבתי

  5. הפרחים הסגולים הללו נהדרים
    סגול הוא הצבע שאהוב עלי במיוחד.
    והסיפור מרגש.
    שמחה שהכרמל פורח.

    אהבתי

  6. נכים להכיר את החבר הזה מהכרמל.
    כן מזכיר את החברים האחרים במשפחה. ואילו אני נחלם בחלמיות שמנסות להשתלט לי על הגינה. יש להן שורש עמוק וחזק.

    תודה, עננת יקרה 🙂

    אהבתי

  7. בהחלט מזכיר את החטמית הזיפנית, שהוא פרח שאני מאוד אוהבת וגם יש הרבה באזור שבו גרתי בארץ. אם איני טועה, הפרחים שלו קטנים יותר, אבל הצורה והצבע יפים מאוד.

    אהבתי

  8. הוא באמת דומה מאוד לחוטמית ומאוד יפה.
    מה שמסביר שהטבע יודע לשקם את עצמו.

    אהבתי

  9. פרח יפה. הקפח אני מבינה מהיכן הגיע, אבל מעוג – ידוע לך מדוע? אני בכל אופן, כל פעם רואה בשם "מענג", והוא באמת נראה כזה (מלבד הקטע של להסתבך עם קידה שעירה….).

    אהבתי

    1. הפרי שלו מסודר בעיגול, כשכל זרע הוא מין פרוסת עוגה – המעוג כאן בא מעוגה עגולה.
      וחוץ מזה, לכמה ממשפחת החלמיתיים יש שמות הקשורים למאפים… (חלמית – לחם בשיכול אותיות, פרט אליה ישנם בת-חלמית, מעוג ועוגית)

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!