רפרף משורטט – Hyles livornica

IMG_6229

אני חוזרת אל הטיולים מסוף אפריל, בהם טיילתי ברמת הגולן. 

IMG_6267 

אחד הפרחים הנפלאים ביותר שצובעים כרגע את מורדות התלים הגעשיים בגולן בסגול הוא בקיה דקת-עלים. אני מתכננת להקדיש גם לה רשימה, לכשאתפנה לכך.
הבקיה עמוסת הפרחים היא נהדרת, ומושכת דבורים ופרפרים רבים שאוהבים את הצוף שלה. למשל – הנה נמפית החורשף

IMG_5383

ברכס בשנית פגשנו שיח נהדר של בקיה דקת עלים, וסביבו הסתובב סחור סחור היצור המדהים והיפהפה הזה: רפרף משורטט. 

IMG_5398

כבר הצגתי בבלוג את קרוב משפחתו, רפרף הדבקה. אני חושבת שהמשורטט אפילו יפה יותר. 

IMG_5399

אזכיר שוב את ההבדל בין פרפר לרפרף: הפרפר, כאשר הוא בא לשתות צוף מהפרח – מתיישב עליו בנוחות ואז שולף את החדק שלו.
הרפרף, לעומתו – כמו הקוליברי (יונקי הדבש האמריקאים) – מרחף מול הפרח, שולף את החדק ושותה באוויר: 

IMG_5404

הרפרף ריחף מצד לצד סביב שיחי הבקיה, ואנחנו מאד נהנינו ממנו. הוא מרפרף בכנפיו עשרות פעמים בשניה, ולכן הכנפיים נראות תמיד מטושטשות בצילומים שלי.

IMG_5409

ברשימת הזחלים, הראיתי תמונה שצלם ידידי איתי – איתי צלם את הזחל של הרפרף המשורטט בנגב. על מנת להשלים את הרשימה הזו, אני מציגה את הזחל כאן שוב, לצד תמונות הבוגר. 

רפרף משורטט איתי נ

בחודש שעבר, איתי היה בטיול נוסף בנגב –  שם צלם עוד זחל של רפרף משורטט: שימו לב שהזחל הזה כהה הרבה יותר מהקודם. הזחלים משנים את צבעיהם במשך הזמן, עד שהם מתגלמים. הזחל בתמונה הבאה בוגר יותר מהזחל בתמונה הקודמת. 

Itai_N_negev_2014

הרפרף נשאר כגולם לפחות ארבעה שבועות, ולפעמים ממשיך כגולם אפילו חודשיים. לאחר מכן – מושלם הגלגול שלו, והרפרף הבוגר יוצא מהגולם. 

IMG_5423

הרפרף שפגשתי בגולן המשיך להסתובב זמן רב ליד הבקיה, לבחור פרחים – ובינתיים אני יכולה לספר לכם שהרפרף הזה נפוץ בכל אפריקה, ברוב אירופה ובאיזורים הדרומיים של אסיה, כולל הודו. 

IMG_5419

שמו הלטיני – רפרף ליבורנו – הוא על שם העיר ליבורנו באיטליה; וזאת כי הוא הוגדר לראשונה בשנת 1780, ע"י חוקר חרקים גרמני בשם אספר – בעיר ליבורנו. 

IMG_5421

את התמונות של הרפרף הבוגר ושל הבקיה צלמתי ברכס בשנית ברמת הגולן,  בתאריך 22.4.2014.
את תמונות הזחלים צלם איתי נחשון  בנגב – ושוב, תודה על הרשות להשתמש בתמונות!

מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

IMG_5406

לצערי, המעורבות שלי בבלוגים בכלל – ובבלוג שלי בפרט – יורדת מעט, מסיבות אישיות. אני לא סוגרת, אבל בהחלט מאטה את הקצב. אני משתדלת גם לקרוא ולהגיב אצל כל ידידי, אבל זה ייקח לי זמן.

 

33 מחשבות על “רפרף משורטט – Hyles livornica

  1. הפרפר נפלא והפרחים מרהיבים.
    נהניתי מהרשומה והתמונות וחבל שאת מאטה את הקצב, מקוה שהכל יסתדר ותחזרי בפול ספיד.
    כל טוב לך עננת 🙂

    אהבתי

  2. וואו איזה צילומים מדליקים, הפרחים הסגולים והזחל הצבעוני, בהתחלה חשבתי שהרפרף הוא ציפור..
    התגעגעתי לרשומות שלך ולטבע שנשפך מכל פינה בהן, בזמני החופשי אני אעשה מאמצים ליישר קו!
    סופשבוע נעים 🙂

    אהבתי

  3. הפריחה נהדרת. קשה מאוד לצלם פרפרים רפרפים ודומיהם. מבינה שיש עשרות צילומים יד שמקבלים אחד צלול:)
    והזחל הצעיר ממש יפה.
    תודה שהבאת.
    בתקווה לחזרה מלאה עם בשורות טובות.

    אהבתי

  4. אהה, את מצלמת מטושטש ומאשימה את הפרפר, סליחה את הרפרף… לא יפה בכלל 🙂
    טוב, אז היום למדתי ממש משהו חדש. רפרף! לא שמעתי בחיים שלי את המילה הזו. זו מילה מסוג המילים שמתאים לי להמציא 🙂
    הרפרף משגע והתמונות שלך נהדרות!
    נשיבוקים וסופ"ש מלא פרחים ופרפרים, או רפרפים 🙂

    אהבתי

    • אני שמחה מאד שחידשתי לך, ושנהנית ממנו! רפרפים זו משפחה מיוחדת בין העשים, השם העממי שלהם זה "ספינקסים" – כי הזחלים נראים הרבה פעמים כמו פסל ספינקס.
      נשיקות גם לך!

      אהבתי

  5. כתבה מעניינת, אבל להיות כנה, אני לא ממש אוהבת את הרפרף. אני מכירה אותו בטבע. מין יצור מגושם שכזה. אם הוא מתחכך בך בטעות, נשארת לך אבקה על הבגדים. זחלים אני בכלל לא אוהבת אז אשאר בקטע של הפרחים, פרפרים וכל מיני אחרים …

    אהבתי

  6. פינגבק: בקיה דקת-עלים – Vicia tenuifolia | פרחים, פרפרים וכל מיני

  7. רפרף יפה ונראה חמוד מאד. ותודה על ההסבר על ההבדל בינם לבין פרפרים.
    2 שאלות בהקשר זה 1] האם יש יוצאים מהכלל שציינת? 2] הבדלים נוספים ביניהם?
    ביום שישי עת קטפתי לי מעט שומר מגן הירק שלנו [סוף עונה] ראיתי על 1 השומרים זחל צבעוני.
    ירוק היה צבעו העקרי. אך בהחלט לא היחידי.

    אהבתי

    • אני לא מכירה פרפרים שלא מתיישבים על הפרח או רפרפים שלא מרפרפים מולו,
      ולגבי הבדלים נוספים – אני לא יודעת, צריך למצוא ספר, או לחפש בבלוג "חרקים – עולם קטן בגדול" שהוא מאד מקצועי בנושא חרקים.
      על שומר אפשר למצוא זחלים של זנב-סנונית, הם מאד ססגוניים, בגווני ירוק-צהוב-שחור. איזה כיף למצוא אותם!

      אהבתי

  8. מרתק, לא ממש שמתי לב אליו קודם. הוא פחות מרשים מפרפר, אך בסדרת התמונות הזאת מתגלה יופיו וייחודו.

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

