סומקן ענקי – Onosma gigantea

IMG_0435

הרשימה של היום מתחילה בעקבות פרסום בפייסבוק. ידידי, ליאור אלמגור (שיש לו אתר יפהפה ומצגות טבע נהדרות, כדאי לבקר) – העלה כמה תמונות של מין נדיר בסכנת הכחדה – סומקן ענקי. 

IMG_0431

הסומקן הוא צמח ממשפחת הזיפניים, שלא הרבה ידוע עליו. ידוע שהוא רב שנתי, אך לפי הכתוב הוא "רב שנתי קצר חיים" – כלומר, חי שנים מעטות. 

IMG_0427

הסומקן הוא ממשפחת הזיפניים – רואים היטב את השעירות הרבה על הגבעולים, גביעי הפרחים והעלים.
הוא "ענקי" – יחסית לסומקנים אחרים. הצמח הוא בערך בגובה 60-70 ס"מ, והפרח באורך של 3 ס"מ.

IMG_0429

אני מכירה מהכרמל מין קרוב, ששמו סומקן מעוצה (ומתכננת רשומה גם עליו). את הסומקן הענקי פגשתי עד כה בעצם רק פעם אחת בחיים. הוא גדל באיזורים של קרקעות כבדות, בעיקר בהרי יהודה, בשפלת יהודה ובעמקים הצפוניים – עמק בית שאן ועמק יזרעאל.

IMG_0425

בהודעה בפייסבוק, ליאור סיפר שבאיזור בו עומדת להבנות שכונה חדשה של העיר מודיעין – שכונת "נופים", התגלו אלפי פרטים של סומקן ענקי! שאלתי אותו כיצד מגיעים למקום – והוא בשמחה קבע איתי פגישה, ולקח אותי לראות את הפריחה. 

IMG_0426

הגעתי לשדה והתפעלתי – הסומקנים הבהיקו בשמש, בין כל הדגניים (בעיקר שעורה ושיבולת שועל) שצמחו שם – 

IMG_0594

את המקום מצא מנחם אדר, והוא הראה אותו לליאור, שהראה אותו לי. 

IMG_0593

פרט להמוני סומקנים – מעל אלף פרטים באוכלוסיה – יש בשדה הזה עוד מינים מיוחדים, למשל – בתמונה הבאה אתם יכולים לראות מרווה מנוצה – שכמו הסומקן, אוהבת לגדול בקרקעות כבדות ואזורי חקלאות מסורתית – ואילו מקומות שמאד מתמעטים בארץ שלנו. 

IMG_0491

אבל… סומקנים, כידוע, לא משלמים ארנונה. 1800 המשפחות שיגורו בשכונה שתיבנה עליהם – ישלמו הרבה ארנונה לעירית מודיעין. ולכן מתכוונים לבנות את השכונה על הסומקנים.
רשות הטבע והגנים מעורבת בנושא, והם שלחו נציג שידאג להעתיק את הצמחים למקום מקלט.

IMG_0591

העבודות לא מחכות – הנה, אתם רואים את הטרקטור המתקרב לשדה הסומקנים… 

IMG_0415

דיברנו מעט עם האחראי מטעם רשות הטבע והגנים, אך לצערי הוא היה מהוסס ולא באמת ידע מה לומר. הזכיר משהו על איסוף זרעים, אם עוד יהיה ממה לאסוף בעוד חודשיים…
שלחתי שאלה לרשות הטבע והגנים, ואני מבטיחה לעדכן כשאקבל תשובה.

עדכון: קיבלתי אישור שמתכוונים לחכות עם הבניה עד אשר הזרעים יבשילו וניתן יהיה לאסוף אותם.
הפרחים הפורחים הם בעלי שורשים מאד עמוקים (מטרים לעומק), ולכן יש בעיה לוגיסטית לנסות לעקור אותם. לכן – עוקרים רק פרטים צעירים, ומעבירים אותם לגני מקלט. 

IMG_0448

אחת הבעיות היא, שלא יודעים הרבה על הצמח הזה. כנראה הוא מגדל עלים במשך כמה שנים, עד שהוא מתחזק – ואז פורח, מניב פירות וזרעים – ומת.
לפי הספר האדום, "לא ידוע כמה שנים חולפות ממועד התפתחות שושנת העלים ועד הפריחה, והאם צמח שפרח אכן סיים את חייו."

עדכון: יובל ספיר סיפר לי שבגן הבוטני באוניברסיטת ת"א יש פרטים הפורחים כמה שנים ברצף.

IMG_0447

ולכן, בעצם כנראה אין טעם להעתיק את הפרטים הפורחים. צריך להעתיק רק את אילו שעדין לא פרחו. לעומת זאת, אם אפשר להמתין עם הבניה עד שהפורחים יניבו פרי, ולאסוף זרעים – זה יכול להיות מועיל.
וכמו שכתבתי, עודכנתי שאכן מתכוונים להמתין עם הבניה עד שהזרעים יבשילו. 

IMG_0423

ושוב, לצערי, מדינת ישראל מתעלמת מהטבע הנפלא שיש לה – פרחים נדירים ומיוחדים – ומקיימת את דבריו של אברהם פורז, שהיה שר הפנים בשנת 2004: "רוצים טבע? סעו לחו"ל!" 

IMG_0419

את התמונות צלמתי בפאתי מודיעין, בתאריך 19.3.2014
המון תודה לליאור אלמגור שלקח אותי לראות את הפריחה!

IMG_0417

כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא. 

IMG_0414

 

37 מחשבות על “סומקן ענקי – Onosma gigantea

  1. תודה על ההיכרות עם הצמח המיוחד הזה – הכרתי רק את הסומקן המעוצה.
    מקווה שיצליחו להציל אותו, אבל לצערי אני לא אופטימי 😦

    אהבתי

    • תודה לך
      לצערי, אצלינו בארץ כבר לא מתייחסים לשמירת טבע כמטרה. רק בניה. רק כסף.
      וגם כשמנסים להציל משהו – מה עם בית הגידול המלא? לא. זה לא מעניין אף אחד. 😦

      אהבתי

  2. תודה!
    כואב הלב, זו ממש הרגשה של התעללות.
    בדיוק עברתי עכשיו ליד מה שהיה שדה תורמוסים יפהפה. יותר ערוגה, בעצם ועכשיו התורמוסים שם מועטים והחרציות ושאר מינים – מרובים. השדה הזה (ליד המחלבה השינה, בגדרה), מסתבר, היה מפורסם, אבל זה לא מנע מהמועצה (כך לפי מה ששמעתי, אין לי ראיות) לעלות עליו ולכסח אותו לפני כמה שנים. לא מובן לשם מה. שנה אחרי לא צמח שם כלום. מאז הוא קצת התאושש, אבל הוא כבר לא סגול כפי שהיה. והלב כואב, כי מה רע לראות באמצע היישוב מרבד סגול? למי זה הפריע?
    בדיוק כמו כמו הסומקן הענקי (אם כי במקרה של התורמוסים זה פחות אקוטי), כואב הלב על ההשחתה חסרת המחשבה של מה שניתן לנו בחינם. אולי אם זה היה עולה כסף…

    אהבתי

    • אני מסכימה איתך, אין מחשבה על בית גידול, על טבע, על סביבה.
      וזה מאד עצוב לי.
      תוסיפי לזה הרס טבע בגלל ויכוחים פוליטים (הוכחת דריסת רגל – בין אם יהודית או ערבית – על חשבון הטבע)
      ואנחנו בדרך לאבדון מוחלט.

      אהבתי

  3. הסומקן הוא לא היחיד בארץ בסכנת הכחדה וגם לא המרווה המנוצה. לפי המצב בארץ- הכל עומד להתכסות ב"שלמת בטון ומלט" . אינני מבינה מה ישאר פה לילדנו ולנכדנו. העיקר שבונים שכונות "ירוקות"…
    אני מרגישה ממש חוסר אונים לנוכח המצב.
    תמונות נהדרות.

    אהבתי

    • בהחלט לא יחידי. אחד מרבים. בדיוק שמעתי על אלפי רומוליאות זעירות שנמצאו בשולי חדרה והועברו לגני מקלט – כי בונים שם שכונה חדשה.
      גם אני מרגישה חוסר אונים.
      תודה לך

      אהבתי

  4. נזכרת בפרסומת לא קוטפים, בניה ממש הפוכה ללא קוטפים.
    נכון שצריך לבנות, מצד שני אסור לחסל את הטבע. עוד מעט באמת לא יהיה לנו חמצן.
    רשומה נפלאה והאתר שיש אליו קישור מעניין מאוד.
    תודה.

    אהבתי

    • אני מסכימה איתך מאד, אסור לחסל הכל. אבל היום הטבע בישראל זה רק שרידים. לאף אחד מבעלי השררה לא אכפת.
      האתר של ליאור מקסים ומומלץ מאד.

      אהבתי

  5. היתה לי תחושה שאני מכיר אותו. כנראה את אחיו מהכרמל.
    לא הבנתי למה ברשות מחכים עוד חדשיים ולא דואגים להעתיק אותם כבר עכשיו. זרעים זה חשוב, אבל גם צמחים שלמים ניתן. אפילו שהשורש מקוצץ ניתן לשרשר אותם, בד"כ. נראה שפשוט לא חשבו על זה, ומעדיפים להילחם בשדה הפוליטי, במקום בשדה בו הם צומחים.

    אהבתי

    • תודה לך 🙂
      את הצמחים הותיקים אין טעם להעתיק – השורשים העמוקים מאד שלהם לא ישרדו את המעבר. העקירה של פרטים כל כך מבוססים היא מבצע לוגיסטי מסובך ואין בארץ כסף להשקיע בזה.
      הבעיה היא שאין תמיכה מהשלטונות, אז עברו לשיטת "הרע במיעוטו" – עוקרים את מי שיכול להתבסס בגני מקלט, ואוספים זרעים מה"זקנים" יותר.
      זה לא פתרון טוב. הפתרון הנכון לדעתי היה להפוך את השטח לשמורת עציץ, לשמור את כל בית הגידול ולא רק את המינים הנדירים. אבל במדינת ישראל ויתרו על הטבע. רשות הטבע והגנים נאבקת על השרידים, אבל זה באמת רק שרידים.

      אהבתי

  6. עננת, תודה על חשיפת שדה הסומקנים וסכנת חיסולו.
    כל פרסום בנושא עשוי לעורר תגובה מהרשויות.
    כדאי לפרסם גם בפורומים.
    לגבי ה"קצר חיים" אני מכירה אתר שבו פורחים סומקנים ענקיים במשך שנים רבות.(בספר מדבר שומרון)
    בשנות בצורת כמו השנה הם קטנים,אבל עדיין פורחים.

    אהבתי

    • תודה לך,
      הרשויות מאד מעורבות – דיברתי עם יובל ספיר מהגן הבוטני, והוא הסביר לי על נסיונות ההצלה. מה שכן הייתי רוצה לדעת, זה למה לא משתפים את הקהילה – אם היו משתפים את תושבי מודיעין בהצלת הצמח, לדעתי זה היה יכול להיות מצוין.
      תודה על התוספת לגבי השנים הרבות – גם יובל אמר לי את זה, המידע בספר האדום לא מלא כאן.

      אהבתי

  7. פינגבק: סומקן מעוצה – Onosma frutescens | פרחים, פרפרים וכל מיני

  8. התמונות מקסימות, אבל הטקסט עצוב. מבחינתי זה מזל שהסומקנים וחבריהם המיוחדים פורחים לי קל"ב 🙂

    תהיתי מה מקור שמו של הסומקן. מבחינת הצבע נראה שהמרווה המנוצה שפורחת לידו הרבה יותר סמוקה.

    מעניין וחשוב שהבאת. תודה רבה והמשך יום נהדר 🙂

    אהבתי

    • תודה לך, הם באמת פרחים מדהימים ומיוחדים. אני מקווה שישמרו גם על חלק מהשטחים הפתוחים בארץ…. ,אבל לצערי אני מאד לא אופטימית.

      אהבתי

  9. הסומקנים בעמק יזרעאל, גם בפארק רמת מנשה? ובענייני בנייה, שמעתי בערך כך, [אני כותב מה שאני זוכר
    ששמעתי] בכל אופן על ירושליים, שיש שם דירות גדולות, בבעלות אנשים עשירים שלא גרים בארץ, שמגיעים
    לבקר בהם בחופשות. הבנתי מהשיחה הנ"ל בה שמעתי מידע זה
    שככל הנראה הם אפילו לא משכירים אותם…

    אהבתי

  10. בונים ובונים ובונים … והאקרץ לובשת שלמת בטון ומלט.
    תודה על השיתוף – לא הכרתי את הסומקנים וכנראה שכדי להכירם בעתיד אאלץ לבקר בגן הבוטני.

    אהבתי

  11. תודה על ההיכרות עם הסומקן ותודה לליאור על החשיפה אני מקווה שהציבור ירתם והמודעות תגבר
    דברים שמנוגדים לקבלנים פרטיים והרווחים שעומדים לפניהם במחירת דירות על הקרקע, יש שטחים
    שלא צריך להפשיר להשאיר ריאה ירוקה לישראל!!.

    אהבתי

    • תודה לך על התגובה,
      לצערי – המודעות בארץ לא גבוהה, והאכפתיות נמוכה אף יותר.
      אנשים לא מבינים את החשיבות של שטחים טבעיים וריאות ירוקות.

      אהבתי

  12. שלום עננת,בשיטוט בשיפולי פארק בריטניה בשבוע האחרון,בתוך חורשת אקליפטוסים,נתקלנו בכמה פרטים פורחים של סומקן ענקי,שעכשיו זיהיתי לאחר חיפוש בבלוג שלך…אז תודה,קשה להסביר היכן הם אבל בשמחה נראה לך אם תרצי…

    אהבתי

    • קודם כל, איזה כיף לפגוש אותך אצלי 🙂
      את הפרטים על הסומקן נראה לי שכדאי שתעבירי אל מימי. היא מרכזת את כל נושא המינים האדומים. 🙂
      אני אשמח לפגוש אותו, אבל לא יודעת מתי יהיה לי זמן.

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

