כרוב החוף – Brassica tournefortii

c01

הבוקר, היתה לי פגישה בנתניה – אז הגעתי מוקדם והלכתי אל שמורת האיריסים. איריס הארגמן מתחיל כל שנה לפרוח בשליש האחרון של חודש ינואר, ובדרך כלל בפברואר כבר אפשר למצוא פריחה יפה.
מצד שני, מיעוט הגשמים השנה פגע קשות בכל האזור – יש פריחה, אך היא דלה וקטנה. האיריסים מתקשים לגבוה ומסתפקים בגבעולים בגובה של 20-25 ס"מ, בערך חצי מהרגיל. עדין הם יפהפיים – 

d02

מסביב לאיריסים ולאורך השביל פגשתי פרח שתמיד הוא מקדים לפרוח, וכמעט תמיד מתעלמים ממנו.
ובכן – לא עוד! הוא אמנם הרבה פחות מרשים מהאיריס, אך הפעם אני אתן לו את הבמה. הכירו נא את כרוב החוף.

c02

כרוב החוף הוא פרח ממשפחת המצליבים, שגדל בחולות ובחמרה. אפשר למצוא אותו לאורך מישור החוף וגם באזורים החוליים בנגב ובערבה. 

c06

זהו צמח דקיק וגבוה. בדרך כלל הוא צומח לגובה 60 ס"מ עד מטר, אבל ראיתי גבוהים יותר פעמים רבות. השנה, לעומת זאת, אפשר למצוא הרבה קטנים ונמוכים – בגובה 20 ס"מ בלבד.
הוא אמנם גבוה, אך כלל לא מרשים.

c04

יש לו שושנת עלים אופיינית שרועה על הקרקע –

c05

בתור נציג למשפחת המצליבים, יש לכל פרח ארבעה עלי כותרת, ששה אבקנים וצלקת. 

c07

בניגוד לחרדל, תודרה, לפתית ועוד מצליבים רבים – כרוב החוף אינו ממלא משטחים בצהוב עז. הפרחים פורחים כבודדים, אחד פה, אחד שם; וצבעם צהוב חיוור. 

c08

הפריחה דלילה למדי – יש מרווח של כמה סנטימטרים בין פרח לפרח, וזה תורם לאפקט הדקיקות שלו. 

c10

הפירות שלו הם תרמילים צרים מאד וארוכים, ובהם הזרעים. יש להם טעם חרדלי עדין – אפשר להכין מהם חרדל, או להוסיף את הזרעים לסלט.
למי שאוהב את הטעם החרדלי, אני ממליצה בחום לטעום את פירות הכרוב. הם טעימים ונחמדים.  

c12

כרוב החוף הוא צמח חזק ועמיד – אפשר לראות אותו בשולי דרכים, בגינות נטושות – באיזורי מעזבה. 

c11

בשנים גשומות הוא מתחיל לפרוח כבר בדצמבר. פורח בין ינואר למרץ, ובאזורים מושקים – אפשר למצוא אותו גם באפריל. 

c13

כרוב החוף הוא קרוב של כרוב הגינה – Brassica oleracea capitata – אותו אנחנו אוכלים.
ואפשר להוסיף את עליו של כרוב החוף לסלט, רק שרצוי לבחור עלים של צמח צעיר.
ואם כבר אני מזכירה את כרוב הגינה, אני שמחה לספר לכם שכרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים וקולרבי – כולם זנים שונים של אותו מין – Brassica oleracea. 

c09

למרות שהחורף לא מגיע, הפריחה בארץ מתקדמת. בשמורה בנתניה כבר פורחים (פרט לכרוב ולאיריסים) אלקנת הצבעים, מרסיה יפהפיה, צחנן מבאיש, כלנית מצויה ועוד ועוד. 

c14

עוד תמונה אחת שאני מאד מרוצה ממנה – זנב סנונית נאה  נהנה מצוף של רתם המדבר

d03

את התמונות צלמתי בשמורת האיריסים של נתניה, היום 3.2.2013

c15

כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

c03

ובכל זאת, עוד כמה איריס ארגמן. נהדרים גם כשהם קטנים ונמוכים: 

d01

34 מחשבות על “כרוב החוף – Brassica tournefortii

  1. צנוע וחביב.
    הפריחה באמת מתקדמת. לפני מספר ימים טיילתי בנחל עמוד. הרבה פרחים הקדימו לפרוח, נראה שהאביב כבר כאן.

    איריס הארגמן יפהפה.

    אהבתי

  2. שוב את מזכירה לנו שגם קרובים יכולים להיות מאד רחוקים או כמו בדוגמא הזו – מאד שונים זה מזה.

    יפה לך שנתת לקטנצ'יק הזה את הבמה, מה גם שהוא בהחלט חינני, ובכל זאת האיריס נראה מרשים ואפילו מלכותי בהרבה גם כשהתנאים מקשים עליו.

    התמונות מקסימות ובצדק את מרוצה מתמונתו של זנב הסנונית 🙂

    המשך ערב מוצלח ושבוע חדש נפלא

    אהבתי

  3. יפה שאת מקדישה תשומת לב גם לפרחים צנועים אלה 🙂
    וכעת אני סוף סוף יודע מה הקשר בין כל הכרובים והכרוביות!

    תמונת זנב הסנונית באמת נהדרת

    אהבתי

  4. כרוב החוף אמנם קטן ולא בולט, אך בתמונות שלך הוא נראה נפלא.
    כמובן שגם האיריסים אבל הכי אהבתי את זנב-הסנונית.
    תודה

    אהבתי

  5. תמונות מקסימות, שוב אני למדה ממך עוד ועוד , המידע שאת מביאה לכאן הוא כמעיין המתגבר 🙂
    ביום שבת האחרון טיילנו קצת בגבעת הכלניות ,היו הרבה כלניות , רקפות , איריס ארץ ישראלי,עירית גדולה, ועוד קטנים שלא זכרתי ובוודאי שלא זיהיתי, מקווה לפגוש עוד מעניינים בטיול הבא..:-)
    שוב נזכרת שבערך בעוד חודש תתחיל (אני מקווה) פריחת הצבעונים
    זוכרת לך לטוב , רק בזכותך ראיתי אותם לראשונה בשנה שעברה , למרות שאני גרה כאן כל כך הרבה שנים 🙂

    אהבתי

    • תודה לך
      אם תצלמי את הקטנים אני מבטיחה לנסות לזהות 🙂
      פריחת הצבעונים אמורה להתחיל כבר בעוד שבועיים לדעתי – ועם עצירת הגשמים האיומה הזו, עלול לקרות מצב שעוד חודש כבר לא יהיה הרבה מה לראות.

      אהבתי

      • באמת? וואו אז מזל שאמרת לי.. אני אהיה יותר "קשובה" לראות אם הן מופיעות קודם.. באמת הכל כבר פורח כאילו האביב הגיע.. מצד אחד זה נחמד מצד שני.. תליתי כביסה במקום לשים במייבש.. מה שאומר דרשני.. אם כל התלונות שלי לקור .. לפחות שירד גשם אחרת באמת יהיה אביב עצוב לנו…

        אהבתי

  6. פרח הכרובית שצילמת כאן מזכיר לי מאד את פרחי החרדל שמכסים אצלנו את הקניונים הרבים, המישורים הפתוחים והגבעות.

    אהבתי

    • הכרוב (לא כרובית…) והחרדל הם קרובים מאד, ובני אותה משפחה.
      ובעצם את ממרח החרדל אפשר להכין או מזרעי חרדל, או מזרעי כרוב.

      אהבתי

  7. פרח מקסים, אהבתי מאוד את האירוסים , צבע שלהם מדהים.
    והכרוב מזכיר מעט חרדל או שיש לי טעות?
    נפלא

    אהבתי

    • הכרוב והחרדל הם קרובים מאד, ובעצם את ממרח החרדל אפשר להכין או מזרעי חרדל, או מזרעי כרוב.
      האיריסים באמת נהדרים במיוחד 🙂
      תודה לך!

      אהבתי

  8. טעים הכרוב הזה, אני אוכל אותו כשאני רואה אותו בדרך
    הצילום של איריס הארגמן יפה כמו ציור!
    תודה ויום נפלא

    אהבתי

  9. תמיד כיף לקרוא את הרשומות שלך.
    🙂
    בשבוע שעבר יצאנו לטייל, ולפני זה שאלתי בפייסבוק היכן כדאי. כשקראתי מידע על השמורות השונות, כמה משמות הפרחים היו מאוד מוכרים (רמז: קראתי עליהם בבלוג שלך ;-)). הייתי מאוד גאה בעצמי שזכרתי אותם.
    😀

    אהבתי

    • זה שהם קרובים תמיד ידעתי, מה שהפתיע אותי זו העובדה שכולם שייכים לאותו מין בוטני!
      זה מדהים כמה הם יכולים להראות שונים זה מזה…

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

