תרנגול הודו – Wild Turkey – Meleagris gallopavo

  IMG_1676

אחד מבעלי החיים המזוהים ביותר עם יבשת אמריקה, נקרא בכלל תרנגול הודו. 

IMG_1717

תרנגולי ההודו הם יצורים כל כך מגוחכים ומרשימים – הרגשתי חובה להקדיש להם רשומה. 

SONY DSC

מה גם, שבביקורי האחרון ראיתי להקה שלמה מטיילת ורועה במדשאות. נהניתי לראות אותם מחפשים מזון, ואת הזכרים מנסים להרשים את הנקבות… 

IMG_1666

תרנגול ההודו הוא עוף גדול ממשפחת הפסיוניים. באופן מפתיע, למרות צורתו המגושמת – הוא מסוגל לעוף. תרנגולי הודו עפים בדרך כלל קרוב לקרקע, ורק למרחקים קצרים.
בתמונה הבאה רואים זכר הולך בעקבות נקבה – 

IMG_1679

כשהזכר מחליט שהגיע הזמן להרשים את הנקבות מסביב, הוא עורך מצג ראווה. פורש את נוצותיו, מנפח את חזהו, מבליט את כל מה שאפשר…
תראו כמה הוא מרשים! מי לא תתאהב בגבר שכזה?! 

SONY DSC

גם מאחור המצג נראה מרהיב – 

IMG_1705

הנקבות, מצידן, דווקא לא תמיד שמות לב אליו בדיוק באותו רגע… אבל אום נטע ואני מאד נהנינו מהזכרים המנפחים את נוצותיהם בכל כיוון. 

SONY DSC

הדבר המשעשע ביותר, לדעתי, בתרנגול ההודו שלו – הוא השם.
אצלינו קוראים לו "תרנגול הודו" – בגלל הבלבול שהיה בעבר בין הודו לאמריקה – אותו בלבול שבגללו הילידים האמריקאיים נקראים "אינדיאנים" (כלומר, הודים), והאיים הסמוכים ליבשת אמריקה נקראים "איי הודו המערבית".
גם בצרפת, איטליה, רוסיה, פולין וטורקיה – ובעוד כמה וכמה מדינות – הוא נקרא "תרנגול הודו".
יש גם מדינות שבהן הוא נקרא "כלכותי", על שם העיר כלכותה בהודו – למשל, בהולנד, איסלנד, ליטא ואינדונזיה. 

IMG_1678

באנגלית (כולל וולש ואירלנד) בכלל קוראים לו "Turkey" – כלומר, טורקי. הסברה היא שהאנגלים בלבלו בינו לבין הפניניה שהגיעה אליהם מטורקיה. 

SONY DSC

אבל במדינות אחרות מתייחסים אליו אחרת:
בקמבודיה הוא נקרא "תרנגול צרפתי"
בהודו, קרואטיה, פורטוגל והוואי הוא נקרא "פרו" או "תרנגול פרואני" (נדמה לי שבעבר הוא חי גם שם, אך נכחד).
בערבית בכלל קוראים לו "רומא" – או "תרנגול חבשי" – אבל בבולגריה קוראים לו "תרנגול מצרי".
בויאטנם הוא "תרנגול מערבי" (לפחות הם בכיוון הנכון)  ובמלאזיה – "תרנגול הולנדי"…
מוזר שאף אחד לא קרא לו "תרנגול אמריקאי". כל לאום קרא לו על שם מדינה אחרת בעולם. 

IMG_1673

יש גם שמות אחרים. באלבנית קוראים לו "תרנגול הים" (למרות שזהו יצור יבשתי לחלוטין),
בסינית מנדרינית – "תרנגול האש", בסוואהילית – "ברווז גדול"
בשפת אורדו מטיבט הוא נקרא "תרנגול הפיל".
יש עוד הרבה שמות, חלקם משעשעים מאד – אתם מוזמנים לקרוא כאן

IMG_1677

אבל בעצם, בשביל למצוא לו שם נכון – אני חושבת שצריך לבדוק איך קראו לו הילידים האמריקאיים. כלומר האינדיאניים. (שהם לא באמת הודים! הם Native Americans)
ובכן, תצטרכו לסלוח לי – כי השפות האינדיאניות באמת קשות לקריאה והגיה – אז אני אספר על התרגום…
בשפת שבט Blackfoot – תרנגול הודו נקרא פשוט "ציפור גדולה". Bigbird.
בשפת שבט Cree – הוא נקרא "ציפור תרנגולית גדולה"
באיזור מיאמי הוא פשוט נקרא "ציפור מקומית"
ובשפת נאהווטל המקסיקנית הוא נקרא "ציפור oaxolotl" – על שם אל האש המקסיקני. 

SONY DSC

תרנגולי ההודו ניצודו רבות בארה"ב, ובראשית המאה ה-20 מספרם הצטמצם מאד. בשנות ה-40 נאסר לצוד אותם, ומאז חלה התאוששות במספריהם. בשנות ה-70 התירו את הציד שוב, אך באופן מוגבל.
תרנגולי ההודו שמגדלים למאכל בויתו מתרנגול ההודו הבר. במהלך הביות הם אבדו את יכולת התעופה, וגם את הצבעים היפים של נוצותיהם.
בנימין פרנקלין הציע את תרנגול ההודו בתור הציפור הלאומית של ארצות הברית – אך הצעתו נדחתה, והעיטם הקרח (Bald Eagle) נבחר במקומו. 

IMG_1700

את התמונות צלמנו, אום נטע ואני, בתאריך 15.3.2013, בשולי העיר פרימונט ובשמורת Sunol Regional Wilderness.
תודה לאום נטע על הרשות להציג את תמונותיה. 

IMG_1707

מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא!

IMG_1709

 

48 מחשבות על “תרנגול הודו – Wild Turkey – Meleagris gallopavo

  1. יופי של תמונות.
    מאוד אהבתי לראות את ה"הודים" האלה בטבע… במיוחד אני זוכר שראינו כמה ב-thanks giving 1998 ודאגנו לשלומם.
    מבחר השמות הזה מרתק. בעבר חשבתי ש"הודי" ו-"טורקי" נובע מהצבעוניות והראוותנות שלו שהן אולי תכונות המיוחסות למזרח הרחוק ולטורקיה. אולי.

    ואני חושב שזו הייתה החלטה טובה להעדיך את העיטם הקרח על תרנגול ההודו כציפור הלאומית של ארה"ב 🙂

    אהבתי

    • תודה רבה 🙂
      הפעם ראיתי אותם ממש מקרוב, קבוצות גדולות שאפשר היה ממש להנות מהן.
      ולמען האמת, אני מסכימה שהעיטם מרשים יותר מההודי…

      אהבתי

  2. אני יודעת שגם בארה"ב וגם בניו זילנד הוא נקרא Turkey.
    דרך אגב, אנחנו גידלנו "הודים" במושב ונהנינו לצעוק להם "מתי פורים?" תמיד קיבלנו תגובת התנפחות. מעניין למה.
    כשהיינו בניו זילנד, ביקרו בחווה של מאורים והיו שם גם "הודים" ולימדתי שם את הילד לצעוק "מתי פורים" ומעניין שההודי הניו-זילנדי הבין עברית… זו היתה אטרקציה! אולי בעתיד אכתוב על כך בבלוג שלי.

    אהבתי

  3. קיבוץ גלויות אחד גדול בתרנגול אחד גדול.

    אני זוכרת שהיינו צוחקים עם תרנגולי ההודו בפינת החי בקיבוץ כשהיינו שואלים אותם "מתי פורים?"
    והם היו עונים… הדרהדרהדרהדרהדר…..

    אהבתי

  4. איזה מבחר שמות יש לו לתרנגול ההודו. מה מכל השמות הוא היה מעדיף?
    למיטב זכרוני גם באידיש הוא : הודי (אינדיק) וגם אנחנו שאלנו אותו "מתי פורים?" מעניין אם גם תרנגולי הבר יגיבו לשאלה החשובה הזו…..
    יופי של תמונות.

    אהבתי

  5. בטוח תצחקי ממני, בימים שבקושי היה אוכל,ידיד שלי גידל תרנגולי הודו והיה ממלא לי את הפריזר הריק שלא יחסר.
    היות ובאמת לא היה וגם הפרוטה לא הייתה, זה מה שאכלנו.
    מאז תרנגול הודו לא נכנס אלי הביתה, למעט גרגרות ריקות למילוי לקישקע:) במקום המוכנים הסינטטים שיש.
    כמה שמות,
    וטואית צודקת. והמאורים מבינים עברית, שכנראה למדו מהישראלים הרבים שמבקרים במקום. הם אנשים מקסימים.
    תודה להודים היפים
    וסוף שבוע חמים

    אהבתי

    • למה לצחוק? טוב שהידיד היה שם כשהיית צריכה, וטוב שאת לא צריכה עכשיו 🙂
      השמות השונים שלו, בשפות השונות, מאד משעשעים אותי 🙂
      סופשבוע נפלא לך!

      אהבתי

  6. מקסימים. אני פגשתי באוסטרליה את ה wild turky שהוא קטן יותר אבל לא פחות יפה ועף כאילו שהוא פצפון.
    יש לי תמונות מקסימות אבל לא מצאתי אפשרות להעלות בתגובה. ודאי אכתוב פעם רשומה בבלוג שלי על צפרי אוסטרליה.

    אהבתי

  7. חיה מרשימה!! אני ישר נזכרת איך עברנו בתור ילדים ליד חוות הודים וצעקנו להם "מתי פורים?" והם ענו.. גולוגולוגולו..
    😀 😉 סופ"ש מקסים!!

    אהבתי

  8. חשבתי שאני אכתוב משהו על "מתי פורים" אבל אז ראיתי שכולם כבר כתבו..
    אז רק אצטרף לאמירה שהם באמת מרשימים ומשונים מאד….

    אהבתי

  9. תרנגולי ההודו האלה! ממש טווסים! רק עכשיו שמתי לב איזה צואר אדום בוהק יש להם!
    זכור לי שבנופש ברומניה, עת שהינו ליד שדה תירס, ראינו אשה, רועה תרנגולי הודו שהלכו בעקבותיה.

    אהבתי

  10. זה ממש משונה עניין השם והמגוון שכל אחד החליט לקרוא ליצור הזה.
    שהכי מזכיר לי שילוב בין טווס לתרנגולת גדולה 😛
    צילומים יפים!

    אהבתי

  11. נראה כאילו רבונו של עולם לא ידע להחליט במה יעטוף את עורם של העופות הללו… אז הוא שם, פה, קצת מזה
    ושם, קצת מזה וחיבר יחדיו.
    החכמתי מהדברים שכתבת, שלא לדבר על התמונות המרהיבות.
    תודה עננת ושבת ברוכה.
    אילנה.פ.

    אהבתי

  12. התבוננתי בצילומים ושאלתי את עצמי איך זה שלא ידעתי שתרנגול הודו נראה כך??
    ראיתי אותם בקיבוצים והם נראו אחרת לגמרי הרבה פחות מרשימים
    לבסוף הגיעה התשובה
    זה ההבדל בין ההודים שמגדלים למאכל לבין עופות הבר
    מרהיבים ממש

    אהבתי

  13. מרגש לראותם בטבע. יצא לי לראות זוג רק פעם אחת, ומאוד שמחתי. נהדר לראות להקה שכזו.
    וענין השם מסקרן ומפתיע. נרחבת את הסוגיה עם עוד הרבה שמות מוזרים, ששוב מקשים להבין את זה על בסיס של טעות סתמית.

    שבוע טוב, עננת יקרה

    אהבתי

    • מעולם לא ראיתי להקה גדולה שכזו, למרות שבמזרח ארה"ב הם אמורים להיות נפוצים יותר…
      זה היה מאד משמח לפגוש את הלהקה 🙂
      ענין השמות הוא קוריוז מעניין, ואני באמת לא יודעת איך זה התגלגל להיות כך…

      אהבתי

  14. אני מאוד אוהבת לראות את תרנגולי ההודו. הרבה פעמים אפשר למצוא אותם בקרבת פרות רועות. גם בגן החיות יש להקה (לא שבויה), שנמצאת במכלאת הפילים (הכן שבויים).

    אהבתי

  15. נחמד לראותם מסתובבים חופשי בשטח ולא על הצלחת של מישהוא בחג ההודייה.
    עופות מרהיבים ביופיים.
    תודה על השיתוף עננת.

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

