חיי הלילה (בחולות)

אז איפה היינו? בשקיעה – גמרנו את סיור אחר הצהרים שלנו, וישבנו לאכול ארוחת ערב.

וכשהחשיך – חזרנו אל הדיונה, מצויידים בפנסים,(חלקם מאירים בלבן וחלקם בצהוב, בגלל זה התאורה המוזרה בתמונות)  לחפש את חיי הלילה בדיונה.
הראשונה שמצאנו היא ישימונית מצויה (Stenodactylus sthenodactylus) – קרובת משפחה של השממיות המוכרות לנו. את הישימונית המצויה אפשר למצוא בארץ באיזורים בהם יש קרקעות חוליות – כלומר, בנגב, בערבה ובמישור החוף.

מעט אחריה מצאנו את קרובת משפחתה – ישימונית רביבים (Stenodactylus petrii).

זהו מין נדיר בארץ – אפשר למצוא אותה רק באיזור חולות מערב הנגב, קרוב לסיני. בסיני היא נפוצה יותר.

גם זו שממית שחיה בחולות. הישימוניות הן פעילות בלילה, ניזונות מחרקים – אבל מהוות בעצמן טרף ליצורים גדולים יותר…

ראינו הרבה עקבות בשטח. ראינו עקבות של שועלים וצבאים – לצערי, לא ראינו את השועלים והצבאים עצמם. ראינו גם עקבות רבות של מכרסמים – מעט ירבועים, ואת העקבות בתמונה הבאה –
זו "מסיבה" של גרביל. הוא הסתובב בשטח הזה, חיפש מזון, קטף ענפים מהשיח הסמוך…

לשמחתנו, הצלחנו לראות גם את הגרביל עצמו. הוא עבר משיח אחד לאחר, ואנחנו ניצלנו את ההזדמנות שהוא עבר בשטח הפתוח על מנת לראות אותו ולצלם אותו –

גרביל החולות (Gerbillus pyramidum) הוא הגדול במיני הגרבילים בארץ. זהו מכרסם קטן וחמוד, עם פרווה בצבע החול, שעוזרת להסוואה שלו.

וכאשר אתה יצור קטן כל כך, באמת חשוב שתהיה לך הסוואה – כי כל הטורפים ישמחו לטרוף את העכברון הזה – נחשים, שועלים, עופות דורסים…

הגרביל מעדיף איזורי מעבר בין חול נודד לחול יציב. בניגוד לאיזורים המיוצבים לגמרי, קל לחפור שם מחילות, והגרבילים תמיד דואגים למערכת מחילות רחבה, עם כמה פתחים – כך שגם אם נחש נכנס למחילה ורודף אחריהם, הם עדיין יכולים לצאת מכיוון אחר ולברוח ממנו. מצד שני, בניגוד לחולות הנודדים, יש צמחיה שמעגנת את הקרקע, ומהווה הגנה ומקור מזון.

פגשנו גם חיפושית אחת גדולה – זהו זכר של יקרונית מצרית (Monocladum aegyptiacum) –

אבל בעצם, יצאנו לחפש נחשים, לא?
למען האמת, הפעם לא נרשמה הצלחה מסחררת בתחום. ראינו כמה עקבות של נחש-חולות, אך גל לא הצליח לאתר את הנחש עצמו;
ראינו עקבות של עכן החרטומים –

עכן החרטומים (Cerastes cerastes) הוא נחש גדול למדי – ארכו מגיע עד 75 ס"מ, הוא ארסי ומסוכן – והוא עבר בשטח דקות ספורות לפנינו…

העקבות שלו מאד מעניינים – יפה לראות ממש את תבנית הקשקשים בחול.

לשמחתנו, היה נחש אחד שכן שיתף איתנו פעולה – העכן הקטן (Cerastes vipera).

העכן הקטן הוא קרוב של עכן החרטומים. הוא מגיע לאורך 35 ס"מ. שני מיני העכן הללו אוהבים חול. הם יכולים להתחפר בחול ולארוב לטרף.
הסרטתי את העכן הקטן שפגשנו מתחפר בחול:

העכן צד לטאות ושממיות, וגם מכרסמים קטנים. הוא מסוגל לעבור מאות מטרים בלילה, בחיפוש אחר ציד.

האחרונה שפגשנו בטיול הלילי שלנו היתה נחושית חולות (Sphenops sepsoides).
זוהי לטאה ממשפחת החומטים. הבוגרים מגיעים לאורך של 20 ס"מ,

והמעניין בה הוא שהרגלים שלה הן חצי מנוונות –

נחושית חולות

האחוריות עוד קיימות ומתפקדות, הקדמיות ממש קטנות וכמעט מנוונות. ובעצם, על החול – נוח לנחושית להזדחל, והיא לא זקוקה לרגלים.

היא מסוגלת להתחפר בחול בשניות ספורות – וכל מה שנשאר הוא סימן מתפתל…

עד כאן הטיול שלנו, בשלב הזה חזרנו למכוניות והתחלנו את הנסיעה צפונה, הביתה.
אני רוצה לומר המון המון תודה לגל, שהדריך אותנו ומצא את כל המציאות המדהימות.
את התמונות צלמתי בחולות שבטה, בתאריך 30.8.2013
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

ואם כבר, אז הנה קאא –

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

41 תגובות על ״חיי הלילה (בחולות)״

1. איזה יופי של מציאות! החומט הנחושית ממש מקסימה והעכן הקטן המתחפר בחול ממש מדהים.
    היה לכם יופי של טיול 🙂

2. יופי של ממצאים- למרות שפגשנו רק עכן אחד. והסרטון- נהדר.
    הגרביל ממש חמוד .
    בכלל- זו חוויה די סוריאליסטית ללכת בלילה ללא ירח ולחפש עקבות בחול…
    תודה לגל ותודה לך.

3. מקסים, מרתק ומעשיר 🙂

הגרביל ממש מתוקון, לא הכרתי את הישימונית, והכי התרשמתי מסרטון ההתחפרות של העכן. אפילו בסרטון לקח לי זמן לזהות שהוא זז בכלל בגמישות מרשימה ומעוררת קנאה, אז איך הצלחת בשטח לזהות או לנחש שתהיה התחפרות מדוגמת שכזו?

אני דווקא שמחתי שלא ראיתם חיות מסוכנות כמו העכן הגדול או אפילו שועל. נחמד לנו שאת חיה וקיימת ויכולה לספר לנו על מסעותיך.

תודה רבה שששיתפת ושיהיה המשך יום מוצלח ושנה טובה

1. אני? אני לא מצאתי כלום… זה גל שאיתר אותם, העמיד אותנו במרחק ביטחון, מיקם אותנו בשביל לצלם הכל מהכיוונים הנכונים 🙂
      שועל זו לא חיה מסוכנת לאדם. הוא מפחד מאיתנו הרבה יותר ממה שאנחנו מפחדים ממנו.
      הנחשים – אם לא נזהרים, אם דורכים עליהם או מתקרבים יותר מדי, הם עלולים לפגוע. אבל אנחנו הלכנו עם מומחה לנושא, ולא היינו בשום סכנה.
      שנה טובה גם לך!

4. אין כמו החיים במדבר, איזה עושר של בעלי חיים, הסימנים בחול נהדרים. אהבתי מאוד את

מעניין איזה עיניים גדולות יש לה יחסית לגוף. לדעתי עליהם להצטייד באינפרה אדום כדי לגלות עוד חיים במדבר 🙂
    תענוג לטייל אתך.חבל שאני לא יכולה לחבור.
    למרות שאינני חובבת נחשים:) חבל הסוגים:)
    שתהיה שנה פוריה מלאה בטיולים מרתקים ומתוקים..

1. זה בהחלט היה טיול מיוחד מאד,
      לבע"ח ליליים יש הרבה פעמים עיניים גדולות או בולטות כדי לראות טוב יותר בחושך.

5. הגרביל הזה חמוד, בהחלט לא משעמם במדבר, ובכלל המילה שממה שלרוב מוצמדת ממש לא מתארת את המדבר נאמנה.. הוא הכל חוץ משממה, אולי אנשים קראו לו ככה בגלל שיש מעט אנשים.. וזה בד"כ רק לטובה 😉
    שנה טובה עננת!

6. רשומה מעניינת מאד אהבתי במיוחד את קטע הוידיאו של הנחש המתחפר.

שנה טובה ומאושרת לך עננת.

7. חווה מיוחדת לסייר ככה בלילה בחולות.
    זה גם די מפחיד, כי בקלות אפשר לדרוך על נחש מסתתר שכזה, ואפילו לא להבין מה הכיש אותך.

תודה על התמונות, הסרטון והחוויה של לראות את הקטנים האלה איתך מכאן 🙂
    ושוב, איחולים לשנה נהדרת, עננת

1. זו היתה חוויה מאד מיוחדת, וכן, הסכנה לדרוך על נחש קיימת – אבל בשביל זה יש מדריך שמסביר לנו איך להזהר, יש פנסים ונעזרים בהם.
      ראינו את שביל החלב, את כוכב הצפון, ועוד כמה כוכבים. בעיר כמעט לא רואים אף כוכב… זה היה ממש מרגש.
      שנה טובה ומאושרת לך ולכל המשפחה!

8. תמונות מקסימות,
    המופלאה הקטנה צפתה בהם בעניין רב. כל הכבוד על הידע הזואולוגי.

9. מדהים מדהים!
    השממיות, הגרבילון החמודון, החומטית והיקרונית.
    תמונות יפהפיות ונשמע שהיה סיור מופלא.
    שנה טובה לך, למוטי ולכל המשפחה!

10. תרגיל החולות שהשתתפתי בו הוא אחד הזכרונות שנחרטו בי היטב מהתיכון. אין ספק שזו חוויה מדהימה לפגוש מקרוב את יצורי הלילה! (אצלי יש אופוסום והוא ממש לא חמוד כמו העכנצ'יק המתחפר)

11. תודה עננת….על חשיפת חיי הלילה במדבר….אין ספק שההשקעה היא גדולה…הזמן והסבלנות…שאת מקדישה הם עצומים….אך יחד איתם מיגע הסיפוק…אהבתי מאוד. יפואית הקטנה.

12. טוב, דילגתי על הסוף…לא יכולה עם הנחלשים האלה…. מתה מפחד אפילו מהתמונה….
    הגרביל כל כך חמוד…..
    פוסט מרגש ומלמד. נהניתי איתך מאד בטיול הלילי….טלללל בחולות….

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!