ישׂוּשׂוּם מדבר וציה

SONY DSC

סיפרתי כבר שבבוקר, כשיצאנו לדרכנו בעמק המוות – התחיל טפטוף. ובכן, הסתבר שהגענו אל אחד הימים החורפיים של עמק המוות לחורף 2012-2013.
בתמונה מעל אפשר ממש לראות את שמיכת העננים המכסה את העמק…

נסענו דרומה לאורך הכביש, כשמפעם לפעם מטפטף גשם – ועל ההרים משני צידי העמק משתוללות סופות שלגים.

d04

העננים מחבקים את ההרים – נופי בראשית מלאים הוד והדר

d05

עמק המוות הוא עמק מוקף הרים. במערב – רכס Panamint, במזרח – רכס Amargosa. הרכסים סוגרים על העמק וגם בצפון ובדרום ישנם הרים.

d06

מכאן אפשר להבין שעמק המוות הוא מדבר צל-גשם, ממש כמו מדבר יהודה שלנו. ענני הגשם שמגיעים מהאוקיאנוס במערב – מורידים את הגשם שלהם על הר וויטני (שהוא ההר הגבוה ביותר בארצות הברית, לא כולל אלסקה והוואי) ובמורדות המערביים של רכס פנמינט, ועד שהם מגיעים אל העמק – הם מדולדלים וכבר אין בהם כמעט משקעים.
בנוסף, מכיוון שהעמק נמוך מאד – בערך 95- (מינוס תשעים וחמישה) מטר בנקודה הנמוכה ביותר – זהו מקום חם ושחון מאד. לתופעה הזו קוראים, כאמור, מדבר צל-גשם.

SONY DSC

אבל אנחנו הגענו, כאמור, לחורף! היה יום נעים – בערך 15 מעלות, ושיחי הCreosote נהנו מהגשם שירד.

d02

וכמובן, כל מי שמכיר את המדבר יגיד לכם שאם יש גשם – צריך לשים לב לשטפונות! לצד הכביש ראינו זרמי מים –

SONY DSC

ואז הם גם חצו את הכביש – כל הדרך שלנו היתה מלאה "גשרים איריים" – באמריקה פשוט קוראים לזה "Dip" – מטבל. כי טובלים את הרגלים – או הגלגלים.

תהיתי מאיפה מגיע השם "גשר אירי". לפי מה שקראתי, במלחמות בין האירים לאנגלים – האירים בנו בנהרות שלהם גשרים שהיו בערך חצי מטר מתחת לגובה פני המים. כך הם שמרו עליהם בסוד מפני האנגלים: הם יכלו לעבור על הגשר (ולהרטיב את הרגליים), ואך מי שלא ידע שיש שם מעבר – לא ראה אותו, כי המעבר היה שקוע במים.
מכאן, בהשאלה – כל מעבר מים שטובלים בו את הרגליים, הפך בארץ להיות גשר אירי. למרות שהשם הנכון בעברית הוא "מעברה" – כלומר, נקודת מעבר.

בינתיים הגענו אל גבעות החרדל… גבעות יפהפיות, בצבע צהוב-חרדלי משגע:

d11

שם צלמתי את התמונה הזו, שאני מאד מאד גאה בה – ובעצם כבר פרסמתי אותה בבלוג רגע לפני שחזרתי לארץ – אבל אני חושבת שמגיעה לה חשיפה חוזרת:

d13

בתמונה הזו רואים את קרני השקיעה הרכות מאירות את גבעות החרדל – ומאחוריהן, מושלג, מציץ הר ווינטר – Winter's peak, שגבהו כ-1500 מ'.
ההר נקרא על שם רוזי ואהרון ווינטר, שהיו ממגלי המינרלים שנחצבו בעמק.

SONY DSC

מעט הלאה, הגבעות הצהבהבות מפנות מקום להרים חומים, ומאחוריהם מציצה אלינו פסגתו של הר נוסף – Schwaub peak.

d15

הנה מבט מרחוק אל הרכס, עם עוד קבוצה של גבעות חרדל (יש באיזור כמה גושים חרדליים) משמאל –

SONY DSC

גבעות החרדל קיבלו את צבען בגלל כמויות גדולות של גפרית שיש באדמה. אנחנו הלכנו לטייל בינהן, וגילינו שלל צבעים.

הגבעות מאחור הן בגוון סגול, אילו ליד הן בצבע חום-ורדרד…

d19

צהוב, סגול, ורוד, חום – שילוב צבעים שעובר רק בטבע.

SONY DSC

המרקמים, הגוונים והעוצמה של הסלעים והגבעות סביבנו היו נפלאים!

d20

הזכרתי קודם, שבעמק המוות נחצבו מינרלים. כאשר בכל מערב ארצות הברית היתה הבהלה לזהב, ואלפי אנשים חיפשו זהב – כאן לא מצאו אותו.
אבל מצאו כמה וכמה מינרלים יקרי-ערך, בעיקר Borax – שכונה אז "זהב המדבר הלבן".

d21

בתחומי הפארק היו כמה מכרות שבהם כרו את המינרלים השונים, וסיפורים על עגלות רתומות ל-20 פרדות, שהיו סוחבות את סלעי המינרלים לעיבוד, מחוץ לעמק.
בתמונה הבאה אפשר לראות את שרידי המכרה של חברת Harmony Borax Works, שפעל בשנות ה-80 של המאה ה-19.
ו…בעצם לא ניסיתי לצלם את המכרה, אלא את השתקפות רכס Panamint בשלולית הנהדרת על הכביש:

d22

לקראת השקיעה יצאנו לנו אל המלון שלנו (מלון בתוך תחום הפארק עולה לפחות 250$ לחדר ללילה, ויש גם חדרים ב-500$ ללילה… אנחנו העדפנו להתרחק מעט ולשלם פחות).

d23

הערב יורד על רכס Panamint – בין העננים שם מתחבא לו Telescope Peak – אחד ההרים הגבוהים באיזור – גבהו כ-3.3 ק"מ. כשאום נטע הסבירה לי את השם, חשבתי בהתחלה שלפסגה קוראים Telescopic…

SONY DSC

את התמונות צלמנו – אום נטע ואני –  בתאריך 8.3.2013 בעמק המוות, על כל תמונה רשום שם הצלמת, ותודה לאום נטע על הרשות להציג את תמונותיה!
מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

d12

מאת: ע נ נ ת

I love nature, and I take pictures of nature - mostly flowers, mostly in Israel - but not exclusively

42 תגובות על ״ישׂוּשׂוּם מדבר וציה״

1. איזה יופי!
    אני מאד אוהבת את המדבר.

יופי של תמונות וסיפור מעניין על המקור של "גשר אירי". לא הכרתי.

2. אחד המקומות היפים והמרתקים בארה"ב. השילוב של החרדל והקרח בפסגת ההר יוצר אוירה מאוד מיוחדת. הצילום עם השלולית מיוחד גם הוא ויש צילום שם אום נטע שהשמים נושקים לאדמה ממש כמו להיות במטוס.
    מקסים. תודה שהחזרת אות ליופי הזה.

3. גשם במדבר – איזה כייף!
    גבעות החרדל ושאר הצבעים מזכירות לי את קניון גוונים – אחד המקומות המדהימים שהייתי בהם.
    בכלל במדבר, בגלל שאין עושר צבעים וצורות שהעין תתפס עליהם, שמים לב יותר לפרטים הקטנים, כמו גוונים ותצורות אבנים.

1. תודה לך 🙂
      אני חושבת שבמדבר יש עושר צבעים וצורות, הוא רק אחר ממה שאנחנו (שגרים באיזורים הירוקים יותר) רגילים.
      גשם במדבר זה בהחלט כיף 🙂

4. טוב, אני לא צריכה להרחיב על אהבתי למדבר. אבל אין שום דבר שיעצור אותי … מתה על המקום הזה. אם לא היה כל כך רחוק הייתי מבקרת שם התדירות הרבה יותר גבוהה.

1. בהקשר לעוצמה של המדבר, במקרה הזה אני מבין שגם עוצמת השטפונות במדבר.
        הספקתם גם לחזות בנביטות חדשות ו/או עלים חדשים שצצו בעקבות הגשם?
        המראה הקונטרסטי של הגבעות הזהובות ומאחוריהם העננים המוזהבים והמושלגים מרהיב
        ומרשים ביותר. גם תמונות השטפון. אני מבין שאת מתעניינת גם בהיסטוריה וגאולוגיה.
        גפרית. S היסוד ה16 במערכה המחזורית טור 6 מתחת לחמצן. 2צורות טהורות מוצקות של S8 "רומבית"
        ו"מונוקלינית" מרכיב בחומצות אמיניות אחדות [ח. אמיניות, 'אבני הבניין' של החלבונים.]

1. היינו ביום של הגשם. בשביל הנביטות היינו צריכים לחזור שבוע מאוחר יותר.
            תודה על ההסברים, למרות שאני לא בטוחה שהבנתי הכל… כימיה אף פעם לא היתה הצד החזק שלי…

5. אני מתרשם מהידע הרחב שלך בהיסטוריה של האזור
    ושמח שנפל בחלקך היום הגשום שהלבין את פסגות ההרים
    שטף את הכבישים ולמדתי גם על האירים עם הגשרים החכמים
    יופי של פוסט והשלג מעל גבעות החרדל בערפל לתחרות צילומים!

6. כל התמונות מדהימות!!!!!!!!
    וזאת פשוט מהממת

נוף מדברי משולב בעננים והרים מושלגים ממש מ ד ה י ם !!!!!
    תודה שהבאת נהניתי מאוד מאוד!
    סופ"ש מקסים לך יקרה♥

7. תמונות נהדרות ממדבר יפהפה. וכיף גם לקרוא את הערותייך והרחבותייך בנוגע.
    חוצמזה, שוב, התמונה ההיא נפלאה!!!

שבת שלום, יקרה

8. הצילום של שלושת השכבות פשוט עוצר נשימה.
    זה פוסטר קלאסי – אני הייתי מדפיסה אותו ותולה בבית.
    אחת התמונות המדהימות שצילמת.
    ונראה שהמקום הזה מאד מאד מיוחד

1. תודה 🙂
      על זה אומרים Great Minds think alike, כי בדיוק אתמול חשבתי שזה מה שאני רוצה לעשות – להדפיס אותה בענק, ולתלות בבית.

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!