געדה קִפַּחַת – Teucrium procerum

זהו, עבר עוד ל"ג בעומר, ואני עדיין מתאוששת מריחות העשן האיומים, מזיהום האויר המחריד – ועדין לא מבינה את הצורך להבעיר מדורות ענק זוועתיות.

 

אני בורחת מהעשן אל אחד המינים הנדירים בארצנו – צמח מקסים בסכנת הכחדה, ושמו געדה קפחת.

קפחת – כלומר, גבוהה במיוחד… ניסיתי לצלם אותה שתראה גבוהה – אבל זה לא שהיא כל-כך גבוהה… הצמח מתנשא לגובה של 50-70 ס"מ,
כלומר בשדה של שיבולת שועל (כמו השדה שבו הייתי) – היא פשוט נעלמת בין השיבולים…

ובעצם בשטח זה נראה כך – גוש סגול-ירוק, ולא מאד בולט בין הדגניים סביבו.

הדבר הנפלא בגעדה הזו הוא הפרח שלה. מעודן ומקסים –

הגעדה שייכת למשפחת השפתניים – כמו המרווה, הצמר והקערורית. המשפחה נקראת כך כי לפרחים בה יש (לרוב) עלי-כותרת בצורה של שפתיים – שפה עליונה ושפה תחתונה. זה בולט היטב בקערורית.

יש מינים במשפחה שויתרו על השפה העליונה – למשל, הגעדות.

 

כלומר, הפרח מורכב מעלה כותרת אחד – אבל מפוצל ומקסים, ומעליו מתנשאים עמוד העלי והאבקנים…

כמו שציינתי, הגעדה היא מין נדיר בסכנת הכחדה. היא גדלה בארץ באיזור השרון וברמות מנשה, וידועה בערך מ-6 נקודות בארץ. זה הכל.

האוכלוסיה הגדולה ביותר היא בתל-זרור בשולי חדרה, מקום שלא הזדמן לי לבקר בו עדיין. אני פגשתי אותה ממש ליד הכניסה לקיבוץ רמות מנשה.
הבעיה היא ששני המקומות הללו אינם שמורות טבע – ובהחלט יכול להיות שיחליטו לבנות עליהם…

הגעדה הקפחת דומה מאד למין אחר שפורח בחרמון ובגולן – געדה מזרחית. ההבדלים הם מאד קטנים – הגובה, גוון העלים, שעירות הגביע…
יש סברה שהם בעצם מין אחד, שמתנהג אחרת באיזורי הגולן והחרמון (עתירי המים והשלג) ובאיזור השרון ורמות מנשה (החמים יותר).

התמונות צולמו ברמות מנשה, ב-1.5.2010 וגם ב-6.5.2012

מוזמנים להקליק על התמונות ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא.

 ולמי שפספס – ברשימה הקודמת הוספתי הזמנה לאירוע ברמת הנדיב – חגיגת פרפרים.

2 מחשבות על “געדה קִפַּחַת – Teucrium procerum

  1. פינגבק: געדה זעירת-פרחים – Teucrium parviflorum | פרחים, פרפרים וכל מיני

  2. פינגבק: געדה כרתית – Teucrium creticum | פרחים, פרפרים וכל מיני

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

