גביעונית עבת-עלים – Fritillaria crassifolia

 

לא מזמן הצגתי את הזן הערבי של גביעונית הלבנון, הגביעוניות הנפלאה שירדתי למענה דרומה, אל תל קריות.

 

הפעם אני נוסעת לכיוון השני: הכי-צפונה שאפשר בארץ, אל החרמון.

 

וגם שם פגשתי גביעונית. אך זו לא גביעונית הלבנון, אלא מין אחר לחלוטין – גביעונית עבת עלים.

 

הפעם השם לא מאד מובן לי. העלים שלה לא עד-כדי-כך עבים. לדעתי הם פחות עבים מאילו של גביעונית הלבנון…
בכל זאת, זה השם הרשמי באתר הפלורה הישראלי – ולכן השתמשתי בו.

הגביעונית הזו קטנה יותר מגביעונית הלבנון – עמוד הפריחה של גביעונית הלבנון הוא בגובה מטר בערך, לפעמים גם יותר. עמוד הפריחה של גביעונית עבת-עלים הוא רק בגובה 20-30 ס"מ.

 

ובד"כ יש רק פרח אחד או שניים על עמוד התפרחת.

הצבעים של הגביעונית משגעים. משחק שלם של פסים וקוביות, בגווני ירוק-צהוב-חום

בשביל הנאה מושלמת, בודקים את הפרח גם מלמטה – ומגלים לוח שחמט…

כשחיפשתי מידע על הגביעונית הזו, גיליתי שבספרו של מייק לבנה "פרחים במרומי החרמון", ובספר "בין שלגי החרמון" של אבי שמידע ו-וולטר פרגוסון מופיעה הגביעונית הזו בשם אחר – גביעונית החרמון.
גם השם הלטיני  שונה בהתאם – Fritillaria hermonis.
אז ניגשתי לבדוק.

באתר Plantlist, שמרכז את כל המינים השונים בעולם – מופיעה גביעונית החרמון בתור מין מקובל, בגני Kew כתוב שהיא גדלה בהרים של לבנון וסוריה,
ואפילו גיליתי שמוכרים אותה בתור צמח גינון באירופה!
אני עדיין לא יודעת מהו השם הנכון. באתר הפלורה, השם "גביעונית החרמון" מופיע כשם נרדף, ובאתר Plantlist – הם מופיעים כשני מינים נפרדים. שלחתי שאלה, ואני מבטיחה לעדכן.

 

בינתיים אני פשוט נהנית מהפרח הנחמד הזה.
מעניין למה לא מוכרים אותה לגינון בארץ? אני הייתי שמחה לגדל גביעונית נחמדה שכזו בעציץ!

עוד תמונה אחת, רגע לפני הסוף – צבה מצויה, מפנה את הגב לעמק מן שנפרש מאחוריה. פגשתי אותה ממש ליד הגביעוניות

את הגביעוניות צלמתי בשולי עמק מן, ב-21.4.2012


כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא
ותודה לאורון, שבזכותו הגעתי עד לגביעוניות, וראיתי עוד המון דברים יפים!

תוספת, בעקבות תגובתה של y י ר י ת
אני רוצה לקרוא לה פרח משובץ… אהם… משוגע! :P

מחשבה אחת על “גביעונית עבת-עלים – Fritillaria crassifolia

  1. פינגבק: חג אביב שמח – מארבע רוחות השמים | פרחים, פרפרים וכל מיני

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

