טופח אדום – Lathyrus pseudocicera

t02  t03

אני? חוגגת את St. Valentine's day ? מה פתאום? למה שבחורה צינית, לא נוצריה, לא רגשנית שכמוני תחגוג את יום האהבה?

t12

הכל בגלל הטיול לבקעה. זו בקעת הירדן שבלבלה עלי את דעתי.  

t11

 פגשתי שם את הטופח האדום. איך אפשר שלא לחגוג אהבה, מול הלבבות האדומים הללו?

t10

 אז הנה, אני חוגגת. ושולחת לבבות אדומים לכל קוראי הבלוג, באשר הם!

t06

אני יכולה לספר לכם שולנטיין הוכרז כקדוש כבר במאה החמישית לספירה, והיום שלו נחשב ליום האוהבים מאז המאה ה-14, שאז התחילו להתייחס לאהבה רומנטית ולשלוח פרחים וממתקים לאהובה.
בשנת 1969 האפיפיור ביטל אותו מלוח השנה הרומי-קתולי… זה לא עזר לו, כי את יומו של ולנטיין הקדוש חוגגים היום הרבה אנשים בעולם – נוצרים ולא נוצרים…

t13

 הטופח האדום גדל בארץ בעיקר בצפון הנגב, בבקעה ובהרי יהודה. הוא מצפין עד לכינרת.

t08

 כבר כתבתי על מין אחר של טופח – טופח הגליל הסגול והיפהפה. האדום קטן יותר, ולא פחות נהדר.

t09

 הטופח קרוב לאפונה, ואפשר לאכול את זרעיו לאחר בישול. יחד עם זאת, לפי הכתוב – משתמשים בו בעיקר כ"מזון דחק", כלומר – אוכלים אותו רק כשאין ברירה.

t07

 כשכתבתי על טופח הגליל, אתי אברהמי הזכירה את הלטריזם – מחלת שרירים הנגרמת כתוצאה מאכילה מרובה של זרעי טופח. היא סיפרה שבתקופת השואה, כשלא היה מה לאכול – אנשים אספו את זרעי הטופח ובישלו אותם.
הרעלן בזרעים ניתן לעיכול בכמויות קטנות – אבל כאשר זהו המזון העיקרי, הוא גורם לניוון שרירים ובעיות רבות.

t14

 אני מקווה שלא נצטרך יותר להסתמך על טופח כמקור מזון – כמו שאתי כתבה לי אז, זה ממש עצוב: זהו צמח חזק, מינים שלו גדלים בכל מזג אויר, והזרעים זמינים בקלות.
אלמלא הרעלן הזה, שלא הצליחו להפריד אותו מהצמח, זה יכול היה להיות מקור מזון זמין ונוח להרבה רעבים בעולם.

t04

 התמונות צולמו בנחל תלכיד ובסרטבא שבבקעת הירדן, 28.1.2012
והרשומה מוקדשת באהבה ל-Motior יקירי: חג אהבה שמח!

t05   t01

מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא ב-Flickr

t15

 Happy St. Valentine's Day, everybody! Make Love, Not War!

t16

 ועכשיו להמנון האולטימטיבי:

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

