גבתון עפרוני וחמש-עשרה שנים לתפוז

תפוז חוגג 15 שנים, ואני מלווה אותו בדיוק במחציתן. שבע וחצי שנים.

ביום רביעי האחרון פגשתי שתי להקות של גבתון עפרוני – ציפור שיר שחורפת בצפון הארץ. שמה הלטיני: Miliaria calandra.
אפשר לפגוש להקות גבתונים עכשיו במרכז הארץ ובצפונה. אני פגשתי אותם בגולן ובגליל התחתון. אילו ציפורים חביבות מאד, דומות לדרורים גדולים במיוחד.
כעת, אתם מוזמנים לשבת בנוחות, להרגע, לדמיין ציוצי ציפורים (או להקשיב בויקיפדיה) – ולקרוא את סיכום הדרך שלי עם תפוז.

התחלתי לגלוש בתפוז בפורום שמירת טבע, כשחיפשתי עזרה בזיהוי פרחים, במרץ 2004.  עוד לא היתה לי מצלמה דיגיטלית,  ובכל זאת ניסיתי למצוא מי שיעזור לי לדעת מה ראיתי.
ואתם יודעים מה, הם הצליחו. הם הסבירו לי מה השמות של הפרחים שראיתי, על פי תיאור קלוש.
פתאום גיליתי עולם של חובבי טבע, אנשים שמכירים צמחים ויודעים איפה למצוא אותם.

נהניתי מאד מהגלישה בפורום, ומהר מאד הרחבתי את שיטוטי גם לפורום טיולים וידיעת הארץ, פורום צפרות וציפורים, פורום טבע פראי וחיות בר – וכמובן, כשנפתח פורום צמחי בר, המשכתי גם שם.
הגבתון המצולם פה הוא בהחלט דוגמא חיה לידע שהפקתי מהפורומים: לפני כן, הייתי מעיפה מבט בודד אליהם ועוברת הלאה. הפעם – הקפתי את שיח השיזף מכל הכיוונים, כדי לצלם את עשרות הגבתונים שמצאו בו מחסה.

יחד עם ההכרות עם הפורומים, הכרתי גם אנשים נהדרים, ולמדתי להכיר מקומות מיוחדים שבהם יכולתי לפגוש פרחים חדשים לי. מהר מאד הצטברו אצלי הרבה תמונות של צמחים ופרחים שונים. היום כבר מדובר בעשרות אלפי תמונות.

לכן, לפני שלוש וחצי שנים החלטתי לפתוח בלוג – שבו אני אציג את תמונות הפרחים שלי.
אבל להציג את התמונות סתם כך, ללא הסברים – לא הספיק לי. החלטתי שבבלוג שלי אני גם אספר על הצמחים השונים, וגם על שאר הדברים שאכתוב עליהם – בעלי חיים, נופים…
כך יצא שגם הרחבתי את הספריה שלי – וכיום יש לי ארון מלא בספרי טבע: בוטניקה, זואולוגיה ואפילו קצת אקולוגיה.

אני שמחה מאד לקרוא תגובות של אנשים, שמחה שהם נהנים ממה שכתבתי – וכמובן, גם ממה שצלמתי.
 
בבלוג הבית שאלו אותנו שלוש שאלות, וענבלית בקשה ממני להשיב עליהן: 

– מהן 5 הרשומות שהכי נהניתם לכתוב? ולמה?
הרשימות שהיו המהנות ביותר מבחינתי, היו:
 10 דברים שאני אוהבת בי – רשימה שהיתה תרגיל עבורי, למצוא עשרה דברים מוצלחים בי, בעצמי – ולמען האמת, מצאתי אפילו יותר מעשרה!
 דיוקן עצמי – רשימה שהתחילה כבדיחה: תמונות עננים שצלמתי (ויש לי הרבה תמונות עננים…) – והפכה להיות רשימה חביבה עלי.
 סחלבים בערפל – בעקבות טיול הזוי – בערפל, בגשם ובברד – שבו פגשנו המוני סחלבים, כתבתי רשימה שאני מאד אוהבת. היא מלאת פריחה, ומזכירה לי את הטיול המיוחד הזה.
 רשימות הטיול עם גל – בסוף 2009 ביליתי סופשבוע עם גל, הפקח של הר הנגב, ולמדתי קצת על שלל התחומים שהוא אחראי עליהם, ועל הקשיים בעבודתו. מכאן יצאה סדרה של רשימות שאני מאד גאה בה.
 נאה דורש – נאה מקיים – רשימה בעקבות יום נקיון חופים שהשתתפתי בו יחד עם משפחתי. פעילות חיובית שהניבה רשימה חיובית מאד.
  
– מהן 5 הרשומות שהקוראים שלהם הכי נהנו לקרוא? האם אלה אותן רשומות מהסעיף הקודם?
הרשומה הנקראת ביותר שלי, שהיא גם הרשומה המוגבת ביותר – היא כמובן הרשומה "אל תבואו לשתול בכרמל". רשומה שנכתבה בכאב ובזעקה, והכניסות אליה הן לא בגלל אהבה, אלא בגלל הכאב הגדול בעקבות השריפה בכרמל.
הרשימות האהובות ביותר? איך אני יכולה למדוד את זה? האם לבדוק לפי מספר צפיות או לפי מספר תגובות? 

לפי מספר צפיות הרשימות האהובות על קוראי הן הרשימות:
 רקפת מצויה – מופע סתווי – הראשונה מבין רשומות הרקפות שלי
 עננת והפרחים – איך בכלל התחלתי לאהוב פרחים
 נרקיס אפיל – דוקא הנרקיס הפחות ידוע מקבל יותר כניסות
 זיקית מצויה – בעל חיים נהדר
 כלנית מצויה – זן סגול – אחת מבין הרשומות על הכלניות…
ואילו הרשימות המוגבות ביותר הן:
:kiss כיצד תאחסנו את חתולכם – רשימה כיפית מאד
:kiss הבלוגולדת השלישי – והמון ציפורים
:kiss הכרמל בכל הצבעים – רשימה נהדרת, חזרה לכרמל – תחילת ההתאוששות מהשריפה
:kiss טיול לנחל כלח, 14.5.2011 – טיול בלוגרים כדי לפגוש את עפר D ואת השושן הצחור
:kiss מודדים מדים או מודדים מידות – רשימה שכתבתי לכבוד יום הולדתו של Motior
 

 – מהן 5 הרשומות שאתם מתכננים לכתוב, אבל עדיין לא יצא לכם?
אוהו… כאן יש כר נרחב לדמיון.
 ראשית כל, עוד לא גמרתי לסקור את כל סחלבי ישראל. אני צריכה לסקור עוד את דבורנית דינסמור ודבורנית צהובת שוליים.
 מבין איריסי ההיכל, חסרים עדין איריס ירוחם ואיריס הגולן.
רשומות נוספות שאני חולמת לכתוב הן בדיוק כאילה – חלומות.
  אם אני אתחיל ב"קטן" – ישנו איריס אחד מאיריסי ההיכל שלא פגשתי עדין, וזה כי צריך אישור צבאי מיוחד וליווי של פקח להגיע אליו: איריס ווסט במרומי החרמון.
  חלומות נוספים שלי הם רשימות על סחלבים אירופאים שאני אשמח לפגוש,
  וכמובן, רשמים מהטיול באלסקה: עוד מקום שאני חולמת להגיע אליו. בעצם, אם אני חושבת על זה, נראה לי שלהגיע לאלסקה יהיה פשוט יותר מאשר להגיע אל איריס ווסט במרומי החרמון…
 
רציתי לאחל לתפוז הצלחה רבה, הרבה קוראים וכותבים מוצלחים ומוכשרים, עם כמה שפחות ריאליטי, עלגות וצרות אופקים.
שהמתכנתים שלו יתגברו על התקלות והבאגים שעדין צצים חדשות לבקרים, כדי שתפוז יוכל להמשיך להיות הבית האינטרנטי שלי ושל עוד רבים. אני מסכימה מאד עם מה שכתב עופר D:
יש הרגשה כאילו תפוז התנהג כמו מתבגר שיצא משליטה, עם השדרוגים הבעייתיים שלא נבדקו כראוי, ועומס הפרסומות, וחוסר קשב למשתמשים.
אנחנו כולנו רוצים בטובתו, ומקווים שיחזור במהרה לתלם, ונוכל להמשיך להנות מהכרות עם אנשים מעניינים ונהדרים, מכתיבה וקריאה של שלל רעיונות ודיעות.
 
זהו, עד כאן. אני מקווה שנהניתם מהעלאת הזכרונות שלי, וגם מהגבתונים הנחמדים. 
התמונות צולמו ברמת הגולן ובקרני חיטין, בתאריך 4.1.2012.
כתמיד, אתם מוזמנים להקליק על התמונות ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא.
ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

