דאה שחורת-כתף – Elanus caeruleus

מבחינתי, הסיפור התחיל אי שם בשנת 2005. באותו שלב רק התחלתי להיות פעילה בפורומים של תפוז – בעיקר בפורום שמירת טבע, אבל גם הסתכלתי פה ושם בפורום טיולים, פורום ציפורים בטבע  וצפרות ופורום טבע פראי וחיות בר.

באחד הימים היתה בפורום צפרות התרגשות רצינית: באיזור קבוץ גלאון, לא רחוק מקרית גת, נצפתה דאה שחורת-כתף.

כמה ימים לאחר מכן, אחרי שצפרים רבים מהאיזור בקרו בגלאון ונהנו מהתצפית – פתאום נעלמה הדאה.
חלפו עוד כמה ימים, ולפתע נמכר בארץ פוחלץ של דאה!
הנושא נידון באריכות בפורום צפורים בטבע וצפרות – ומאותו יום הכללים בפורום מאד נוקשים, ולא מפרסמים מיקום מדויק של עופות נדירים, אלא אם הם באמת באיזור מוגן.

מאז, חלפו כמה וכמה דאות בארצנו – פה ושם ראיתי דיווחים בפורום הציפורים על דאות בחוף הכרמל, באיזור אילת, בעמק יזרעאל… אף פעם, כמובן, לא צוין מיקום מדויק. עד השנה.

השנה הגיעו כמה דאות לאגמון החולה. ולא רק הגיעו: הן בנו קן, הזדווגו, הטילו ביצים – וגידלו ארבעה גוזלים לתפארת!
בשלב הזה הן כבר הפכו לסלבריטאיות: אפילו בynet יש כתבה עליהן.

ולכן, כמובן, קיויתי מאד לפגוש אותן.
לשמחתי הרבה, באיזור מצפור השקנאים פגשתי פקח של האגמון (לצערי, אני לא זוכרת את שמו, הוא אמר לי שהכינוי התפוזי שלו הוא JAGUAR5353) שהראה לי בטלסקופ עיט צפרדעים. ניסיתי לצלם – אבל זה בלתי אפשרי לזהות אותו בתמונה… זו התמונה, העיט מסומן בחץ טורקיזי:

בכל מקרה, שאלתי אותו לגבי הדאות – והוא הסביר לי איפה אפשר לראותן. אז נסענו בחזרה לשם. בתחילה לא הייתי בטוחה לאילו עצים הוא התכוון, איפה הדאות – אבל בסופו של דבר ראיתי אותן, ואפילו צלמתי 3 תמונות. אני אציג אותן – עם ובלי Crop….
התמונות שלי מאד מגורענות ולא ברורות, אם אתם רוצים תמונות טובות – לכו לפורום צפורים, או לאתר תצפית.

הדאה היא עוף דורס קטן, בערך בגודל של בז. צבעה בהיר.  החלק העליון של הכנפיים שחור, וכן יש פס על העיניים – כמו מין מסכה שחורה. העיניים אדומות בוהקות.

הדאה חיה בעיקר במרכז אפריקה ובדרום אסיה. אצלינו היא חולפת נדירה, וחורפת נדירה עוד יותר.

השנה היתה הפעם המתועדת הראשונה שדאה שחורת כתף קננה בארצנו. אני מאושרת שהצלחתי לראות את הדאות, ולצלם אחת מהן.

וכמובן, אני רוצה להודות לJAGUAR5353  שבזכותו פגשתי עוד ציפור נדירה, מיוחדת ויפהפיה!

התמונות צולמו באגמון החולה, בתאריך 26.11.11
וכמובן, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.

וככה, בשביל הטעם הטוב – הנה סרטון שפורסם בפורום צפורים: פרחוני הדאות:

 

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

