Washington DC

אני ממשיכה עם חוויות מהטיול לארה"ב ביולי האחרון, והיום אני מגיעה אל בירת ארצות הברית – וושינגטון די.סי. – Washington D.C
את העיר וושינגטון הקימו כדי שתהיה הבירה, ובכוונה הקימו אותה לא בתחום של אחת המדינות: היא הבירה של כולם, ולכן היא מתחם נפרד בפני עצמה – District Of Colombia.

וושינגטון מתוכננת כך שמי שמבקר בה יקבל תחושת התפעלות ויראת כבוד – בניינים גדולים ומלכותיים, שדרות רחבות ומרשימות, פסלים ואנדרטאות בכל מקום.
מי מכם שביקר ברומא, או ראה תמונות של שחזורים – איך נראתה העיר רומא העתיקה בשיא תפארתה – בהחלט יראה את ההשראה. וושינגטון מושפעת היטב מסגנון הבניה הרומאי, ומהרצון להרשים. לתת למבקר תחושה שהוא קטן מול העיר העצומה והחשובה הזו.

היום אני לוקחת אתכם לטיול במרכז וושינגטון – בשדרה המרכזית, ה-National Mall.

ה-Mall מסודר בצורת צלב. בקצה הצפוני של הצלב נמצא הבית הלבן

בקצה המזרחי – בנין הקפיטול של ארה"ב (אגב, המבנה הלבן מעוגל מאחור זה אצטדיון הבייסבול ע"ש רוברט קנדי)

בקצה המערבי – האנדרטה לזכר אברהם לינקולן, ומאחוריה נהר הפוטומק.

ובקצה הדרומי – מעבר ל-Tidal Basin, שזה מעין מפרץ של נהר הפוטומק – האנדרטה לזכר תומס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארה"ב.

במרכז הצלב נמצא האובליסק הגדול – אנדרטת וושינגטון – Washington Memorial.

כשגרנו בוושינגטון, בשנת 1999, האובליסק הגדול – הWashington Memorial היה בשיפוצים. לכן לא יכולנו לבקר בו. הפעם השלמנו את החסר, ועלינו למעלה לתצפית על כל העיר.
הביקור אינו עולה כסף – אפשר להזמין כרטיסים באינטרנט תמורת עמלה, אבל אם מגיעים מספיק מוקדם בבוקר, אפשר לקבל כרטיסים להמשך היום ולבקר באובליסק.
אנחנו הגענו בבוקר, קבלנו כרטיסים לשעה 1 בצהרים, והלכנו לטייל – לראות את הפסלים והבניינים באיזור.
כבר הראיתי את פסלו של אלברט איינשטיין. בנוסף אליו ישנם מונומנטים רבים ב-Mall ובסביבתו. ראינו שבאיזור ה-Tidal Basin של נהר הפוטומק בונים כעת מונומנט חדש – לכבוד מרטין לותר קינג.
היום היה יום חם מאד, הטמפרטורות היו בסביבות 35 מעלות, ולכן לא הלכנו עד ל-Jefferson Memorial או Roosevelt Memorial, ששניהם מרשימים מאד.
עלינו אל פסלו של לינקולן – Lincoln Memorial

זהו ללא ספק מונומנט מרשים, אברהם לינקולן יושב בכסאו, מישיר מבטו אל בנין הקפיטול ואל כל האנשים שבאים לראותו. בשני צידי המבנה חרוטים נאומים מפורסמים שלו. כאן בתמונה אתם יכולים לראות את ה-Gettysburg Address – הנאום שנאם לינקולן בהקדשה של בית הקברות שליד שדה הקרב בגטיסבורג, פנסילבניה, בעיצומה של מלחמת האזרחים האמריקאית. זהו נאום חשוב, שבו לינקולן חוזר על עקרונות השיוויון והחרות עליהם מושתתת חוקתה של ארצות הברית.
הנאום הוא נאום קצר ומרשים מאד, ובכל ארה"ב ילדים לומדים אותו בעל פה, ויש התייחסויות אליו בספרות, באומנות ואפילו בקולנוע (למשל, בסרט "שיער").
את השדרה ואת מרכז העיר תכנן ארכיטקט צרפתי ששמו ל'אנפן (Pierre Charles L'Enfant). הוא תכנן בריכות השתקפות שבהן אפשר יהיה לראות את המבנים החשובים משתקפים.
בין המונומנט של וושינגטון למונומנט של לינקולן היתה בריכה ארוכה, כדי שאפשר יהיה לראות את השתקפות האובליסק בבריכה. לצערנו, הבריכה כעת בשיפוצים ולכן האפקט המרהיב הזה נמנע מאיתנו.
אנחנו ראינו ממדרגות ה-Lincoln Memorial את הבוץ והעבודות, ואת האובליסק בהמשך:

עוד מונומנט נמצא בין הבריכה שבשיפוצים לבין האובליסק – המונומנט לזכר מלחמת העולם השניה. זוהי בריכה עגולה, שמסביבה  ניצבים 56 עמודים. על כל עמוד מוטבעת שם של מדינה או טריטורית חסות של ארה"ב, כולל, למשל גואם וסמואה האמריקאית.

אחת האנדרטאות המיוחדות ביותר היא אנדרטת לוחמי מלחמת וייטנאם – Vietnam Veterans Memorial – שתוכננה ע"י מאיה יינג לין – אדריכלית אמריקאית ממוצא סיני, כשהיתה רק בת 21. היא תכננה אנדרטה יפהפיה ושקטה – קיר שחור שהוא כמעט מראה, ומי שעובר לידו משתקף בו – ועליו חרוטים השמות של כל הנופלים במלחמה. לאחר הקמת האנדרטה, היתה ביקורת קשה, בעיקר מצד הלוחמים שלחמו במלחמה – האנדרטה בהחלט מעלה את זכר הנופלים, אבל מה עם הלוחמים שחזרו? לכן הוספו לאנדרטה שני פסלים (שפוסלו על ידי פסלים אחרים) – פסל הלוחמים, שמראה שלושה חיילים במדים; ופסל החיילות – שמראה שתי חובשות מטפלות בפצוע.

אחד הבניינים הבולטים ב-Mall הוא טירת הסמיתסוניאן – הטירה הזו היא המשרדים והמרכז של מוסד הסמיתסוניאן.
ג'יימס סמיתסון היה מדען בריטי שחי בשנים 1764–1829, ובצוואתו הותיר כסף להקמת ממסד "לגידול הידע בקרב האדם והפצתו".  התוצאה היא קבוצה מרשימה של מוזיאונים מרהיבים, שהכניסה אליהם בחינם.
מוזיאונים לאומנות, לחלל ותעופה, למדע, להיסטוריה, לאתנוגרפיה  ולטבע. גם גן החיות והגן הבוטני של וושינגטון הם חלק ממוסד הסמיתסוניאן.

כאשר התקרבה השעה שלנו, עלינו אל ה-Washington Memorial, וכבר מרחוק ראינו שיש תורים לעליה. על מנת לעלות בשעה מסויימת, יש להתייצב בערך שעה קודם במקום, ולחכות עד שייתנו לנו להכנס פנימה.
ההמתנה היא בשמש, וכמו שאמרתי – היו מעל 35 מעלות. אנחנו ה-ת-ב-ש-ל-נ-ו שם!

אבל בסופו של דבר עלינו למעלה, וראינו את וושינגטון נפרשת למרגלותינו. הנה המבט לכיוון מזרח, אל הקפיטול והמוזיאונים – כתבתי על חלק מהבניינים מהם:
הדבר הבולט בתמונה הוא, שהגיע הזמן גם לחדש את המדשאות הגדולות של ה-Mall.

וזה המבט מערבה, אל האנדרטה למלחמת העולם השניה, הבריכה בשיפוצים ואנדרטת לינקולן בקצה –

כאמור, היה יום חם מאד – לכן הלכנו לגן הפסלים של ה-National Art Gallery. במרכז הגן ישנה בריכה ענקית ומזרקות, והמוני אנשים יושבים על שולי הבריכה, וטובלים רגלים במים. אנחנו הצטרפנו אליהם בשמחה.

התמונות צולמו בWashington DC, בתאריכים 19-21.7.2011
כתמיד, מוזמנים להקליק על תהמונות ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא.
בתמונה הזו: מבט מרכבת ה-Metro שחוצה את הפוטומק על גשר, לכיוון אנדרטאות ג'פרסון ו-וושינגטון.

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!