ארנריה אדמונית – Arenaria interpres


כמו שכבר ספרתי, היינו לפני החג בחוף דור-נחשולים – וראינו גם דברים יפים. היום אני מתמקדת בציפור אחת:

הציפור החביבה הזו טיילה לה על החוף מצד לצד. תהינו מי היא. היא הזכירה לנו מעט את הסיקסק, ואכן היא מאותה משפחה – משפחת החופמאים.

שאלתי בפורום צפרות, ושם זיהו לי את הציפור הזו בתור ארנריה אדמונית… ועל זה אמרתי: נו באמת!!!

ארנריה? ארנריה זה פרח! פרח קטן ממשפחת הציפורניים! פגשתי עד היום שני מיני ארנריה: את שניהם פגשתי במרומי החרמון.
ארנריָת הסלעים, זהו מין רב-שנתי – פגשתי אותה על הר חבושית, 20.6.2008

וארנריה חרמונית – זהו מין חד-שנתי קטן ועדין, ופגשתי אותו פעם אחת, אחרי הפריחה, בהשתלמות רת"ם בחרמון, במאי 2007.  

ושוב אני תוהה, מה חושבים לעצמם אילו שקובעים את השמות. למה צריך לקבוע את אותו שם לבעל חיים ולצמח? ופה מדובר על שמות לטיניים, לא שמות עבריים… מוזר מאד.

בקיצור, הלכתי לבדוק מה משמעות השם "ארנריה" בלטינית. למדתי ש"ארנה" זה חול. מעלה מחשבות לגבי "קניון ארנה" בהרצליה… אולי צריך לעברת את שמו ל"קניון חולון בהרצליה".
מכאן, הייתי מתרגמת ארנריה ל"חולית" או "חולוניה" או משהו קרוב.
בכל מקרה, זה מאד מתאים לציפור ארנריה: זו ציפור שנמצאת בעיקר בחוף הים.
לפרח זה פחות מתאים – כיון שהארנריות בארץ אינן גדלות בחול, אני משערת ששם הסוג פה מגיע ממין אחר של ארנריה, שאינו נמצא בארץ. ערכתי חיפוש קצר, ומצאתי שהשם האנגלי העממי של הארנריה זה Sandwart – כלומר, יבלת-חולות. אבל רובן גדלות באדמות ובסלעים, ולא מצאתי כאילו שגדלות בחולות.

ובקשר לאדמונית… הציפור הזו אפורה-לבנה. ובכן, זו ציפור נודדת. בראשית קיץ היא מקננת באיזורים צפוניים – צפון אירופה, אמריקה ואסיה. בתקופת החיזור, הזכר לובש כסות נוצות אדמונית מרשימה מאד. כשהוא לא מחזר – עכשיו, למשל – הוא לא מתהדר בלבוש. למה להשקיע, אם ממילא אין מי שתראה את זה?

 הארנריה הסתובבה זמן מה על החוף, ופגשה שם גם דרורת-בית נחמדה. הן טיילו יחד למספר רגעים,

 והארנריה פרשה כנפים ועפה. כן, התמונה מעט מטושטשת – ובכל זאת, אני מרוצה ממנה.

הארנריה בארץ היא חולפת באביב ובסתיו. היא חורפת דרומה ומערבה לנו, לאורך הנילוס ולאורך חופי דרום הים התיכון, ובקיץ היא חוזרת לצפון הרחוק, לקנן שם. זה המפגש הראשון שלי איתה, ואני מקווה שיהיו עוד.

כל התמונות צולמו בחוף דור, 4.9.2010

 כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות  ולהקיש F11 על מנת לראותן בגודל מלא

 

 

 

 

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

