סופשבוע (רגוע) עם פקח רשות הטבע והגנים (חלק II)

– – על החלק הראשון של הסיור אפשר לקרוא כאן – –



ביום שבת בבוקר יצאנו לסיור נוסף.
 "סיורי הבוקר בדרך כלל כוללים סיור בחניונים", מספר גל – "מטרתו העיקרית היא איסוף אשפה ואיתור ונדליזם." בחנוכה האחרון, למשל, הפקח האחראי על איזור עין סהרונים (חניון הלילה העיקרי במכתש) אסף מדי בוקר ארבעה שקים מלאים ניירות טואלט, תחבושות היגייניות וטמפונים. ושוב עולה השאלה – למה? למה הפקח צריך לנקות אחרינו, המטיילים?
 
כאן עברו מטיילים.

 

ביום שבת אנחנו אספנו בדרכנו שקית אחת של זבל, שכללה בין השאר תחבושת היגיינית שמישהי טמנה בחריץ בסלע (באמת תודה לך, מי שלא תהיי!) וגם זוג תחתונים מלוכלך וקרוע שמישהו נטש באמצע הדרך (וממש לא מעניין אותי מה הסיפור מאחורי זה…).

גל אמר שהוא למד הרבה על הפסיכולוגיה של האנשים לפי יחסם לזבל. יש אנשים שלוקחים חטיף, מסירים את העטיפה ואוכלים אותו – ומאותו רגע, העטיפה היא זבל. טינופת. לכלוך. הם לא מסוגלים לשמור אותו אצלם – כי זה זבל. אז הם פשוט זורקים אותו בדרך. לפני רגע זה עטף משהו שהם אכלו – אבל עכשיו זה זבל. אי אפשר להכניס את זה לתרמיל. היחס לתוצרים שלהם (ניירות טואלט וכיו"ב) – גרוע יותר.

 

 
עברנו בדרכינו ליד כמה בסיסים צבאיים. הידוע מכולם הוא כמובן בה"ד 1. הביוב מהבסיסים – בה"ד 1, אבל גם אחרים – מוזרם חופשי, לפני השטח. יש תכניות עבודה לטיפול בשפכים, אבל… כמו תמיד, הענין מורכב, ויקר ולוקח זמן ליישם אותו. באיזור בו זרם הביוב התפתחה חורשת אשלים במי האפסיים, והרבה צמחיה. אל הסירחון הגיעו החרקים – יתושים וזבובים בעיקר – ואחריהם באו גם ציפורים, וגם מחלות.
 
 
הצבא בנה מכון טיהור שפכים מיוחד לבה"ד 1. תוך חודש נגנב הגנרטור שלו על ידי הבדואים מהסביבה – והביוב חזר לזרום. לאחר כמה זמן, קושר הביוב למכון טיהור השפכים של מצפה רמון – ועכשיו זה אמור להיות בסדר. אבל… זהו רק בסיס אחד. ישנם מספר בסיסים בהר הנגב – ורובם עדיין מזרימים את הביוב בצינור החוצה, ללא טיהור, התכניות ייושמו בעתיד.  "ממילא אין שם כלום במדבר…"
יחד עם זאת, גל מציין לטובה את שיתוף הפעולה של הצבא – יש אוזן קשבת, ביחוד בדרגים הגבוהים. יש תיאום ונסיון לשיפור המצב – גם בנושאי תרגילים, ופעילות צבאית – וגם של בעיות לוגיסטיות, כמו הביוב.
 

 

 
מכון הטיהור של מצפה רמון גם הוא סיפור עצוב. הוא מוציא מים מטוהרים שאותם… שופכים לנחל. למה? כי אין תקציב להעביר את המים הללו בצינורות, ולהשקות בהם גנים ציבוריים או שדות חקלאיים בסביבה. אז הגנים והחקלאות מושקים במים טובים, חדשים – ואת המים המטוהרים פשוט מבזבזים. מישהו אמר חלם?
 

 

אני חושבת שהמראה שממש החריד אותנו היה רכב שטח, שנסע בדרך (בשטח אש, לא בתחומי השמורה) – באוטו ישבו ההורים והכלב, ועל הגג היו קשורים מזרונים, ועליהם שוכבים, מטלטלים וצוחקים שני ילדים בני 6 בערך. בדרך עפר, מלאה אבנים… אני וחברתי פערנו את הפה, ופשוט שכחנו לסגור. בתור אמהות לילדים, המראה גרם לנו לרצות לצעוק, לטלטל את ההורים (שוודאי חושבים שהם נורא מגניבים וקולים) ולהביא את יצחק קדמן מיד. גל היה רגוע יותר. "זה מאד יקר, מה שיש לכם על הגג, אתם יודעים," הוא העיר להם. אבל זה לא כביש, ולא שמורה – אין לו שום סמכות שם. והם אמנם התנהגו בחוסר אחריות מושלם, אבל לא עשו שום דבר לא חוקי.

במיוחד הרגיז אותי מבטה של האם – מתריס, לועג, מתגרה: "נראה אתכם אומרים לי משהו על דרך הטיפול שלי בילדים שלי! אני אמא מגניבה! " – ושוב אני לא מצליחה להבין – מה הם חשבו לעצמם? איזה מין רפיון מוחי גרם להם לסכן כך את חיי הילדים?
 

 

בדרכנו חזרה, כשכמעט הגענו אל הכביש – ראינו לפתע שני רכבי שטח למרגלות ההר, כמה מאות מטרים מהשביל המסומן. וכשאני אומרת שביל מסומן – הוא מסומן היטב באבנים משני הצדדים. גל סידר אותן. יש ימים שהוא מקדיש לסימון שבילי ג`יפים באופן ברור. ובכל זאת, יש שני כלי רכב במרחק. אמנם יש שם מתקן של מקורות, ויש שביל די ברור – אבל ברור גם שהשביל חסום. אנחנו מגיעים אל השביל, ומגלים ש"מישהו" העיף הצידה את האבנים, ונסע לו. למה? ככה.
 
כאן מקנן בז מדברי
 
 "בעונה, מקננים שם בזים מדבריים – אם אני מאפשר לאנשים להסתובב שם, הבזים יפחדו לבוא. לזכותם של האנשים יש לאמר שהם נסעו על שביל פרוץ, ולא פרצו אחד חדש."
"מעבר לזה, אני אחראי על שטח, שפגיעה בו – פוגעת בי באופן אישי", אומר גל, "ולכן חשוב לי להיות נחמד מאד, לחנך ולהסביר."

הגענו אל האנשים, וגל ערך איתם שיחת ברור. "מה פתאום, אנחנו לא הזזנו שום אבן… לא היה שלט… ראינו דרך, רצינו לראות לאן היא מובילה…" 
 
גל מדבר עם מטיילים שירדו מהשביל

 

לפקח רט"ג יש סמכויות של קצין משטרה לחקירה,עיכוב ומעצר, חיפוש שלא בבתים (כלומר, ברכב) ולפי חוקים מסוימים – הוא יכול לתת קנסות וברירת משפט. הקנסות שהוא נותן אינם גדולים מאד – הוא יכול לתת קנס של 660 שקל. ולפני שאתם אומרים שזה "נורא הרבה", אני אספר לכם שאם תתפסו ישנים בשטח ללא אישור מיוחד (Wilderness Permit) בפארקים של ארה"ב, או תסעו בשביל שאינו שביל רשמי; ותתפסו – העונש יכול להגיע עד חצי שנה בבית הסוהר, ובנוסף – קנס של עד 5,000$.

אני חושבת שאם על עברות כאלה בארץ היו נותנים קנס שגבהו כגובה שכר מינימום חודשי (שזה הרבה פחות מ-5000$) ומכניסים אנשים לשבוע בבית הסוהר – הרבה פחות אנשים היו מתפרעים כך.

 


פקח של רט"ג הוא המון דברים. עובד סוציאלי מול האוכלוסיה המקומית, הורה דואג לבעלי החיים והטבע, מארח מנומס וגם פסיכולוג לכל המטיילים, עובד נקיון לעת מצוא, מלווה את אנשי התשתיות (מקורות, חברת חשמל, מע"צ וכו`), מסמן שבילים, מקשר בין השטח למשרדי הממשלה השונים, הנציג בפועל של רשות העתיקות (הנציג הרשמי מגיע רק לפי בקשה מיוחדת של הפקח), איש קשר מול הצבא, מרצה אורח בצבא ובאקדמיה, מאייש תחנות מידע, מחלץ מטיילים, מסייע לאנשי אקדמיה במחקרים ועוד ועוד…  
 
 

 

לסיכום הרשימה הארוכה הזו, על רקע מחיאות הכפיים למי שקרא את הכל – יש לי כמה בקשות לכל הקוראים:

 

 

  1. צאו לטייל. תהנו מהטבע, תרגישו את הירוק, צפו בבעלי החיים, בצמחים, בנחלים..
  2. תדאגו לעצמכם: קחו כובע, נעלים נוחות להליכה, מים, מפות. דעו לאן אתם נוסעים, הולכים או רוכבים.
  3. קחו איתכם שקית זבל בכל תיק, ועוד כמה באוטו. אספו את כל הזבל – עטיפות מזון, שאריות, ניר טואלט. תזרקו לפחים בישוב הקרוב.
  4. אתם מתכוונים להדליק מדורה, או לעשות על האש? הביאו אתכם עצים. המדבר עני מאד בעצים, וכל עץ – חי או מת – הוא בית של מישהו, או מקור מזון של מישהו. אל תסתמכו על מה שיש בשטח.
  5. אל תרדו מהשבילים – לא ברכב, ולא ברגל. אם שביל מסומן להולכי רגל – אל תסעו בו. לא על אופנים, ולא על אופנוע.
  6. תזכרו שהארץ שלנו קטנה מאד וצפופה מאד. בשביל שכולנו נוכל להנות מהשטחים הפתוחים המתמעטים שלנו, יש כללים שחייבים לשמור עליהם. גם אם הם לא נראים הגיוניים בכל מקום.

 

 
כל התמונות צולמו בהר הנגב בתאריכים 25-26.12.2009
כתמיד, מוזמנים להקליק על התמונות על מנת לראותן בגודל מלא.
 
 
תוספת, 9.1.2009 :
בעקבות פרסום הרשימה בפורום שמירת טבע, התפתח דיון בנושאי שמירת טבע בנגב. גל ענה על כמה שאלות. לדעתי הדיון הזה הוא תוספת חשובה לרשימות שלי. אפשר לקרוא כאן

44 מחשבות על “סופשבוע (רגוע) עם פקח רשות הטבע והגנים (חלק II)

  1. הישראלי החצוף בביתו שומר בחוץ מטנף

    הכל מותר. ולהרס אין מחיר
    כמו שרשמת 50,000 קנס רק הוא ירתיע. כי לישראלי שיש לו 5000 לא מזיז לו. יש לו כסף לרכב שטח יקר לא לקנסות, אז שירגיש מה זה להרוס טבע אולי הילדים ילמדו לשמור נקיון כמו בבית
    צילומים מהממים כתמיד
    מקווה שיש עוד
    אתי

    אהבתי

  2. מה שבטוח

    הוא ממש חמוד:-)
    תארגני לי סיור פרטי איתו?
    סתאאאם.
    ומה שתארת באמת מרתיח.
    בעיקר הכלל הבסיסי שכל כך פשוט לעמוד בו, להביא שקית זבל מהבית ולהיות אחראי לאשפה שלך.
    אני פשוט לא מבינה את זה.

    אהבתי

  3. הניגוד בין שתי התמונות הראשונות

    מזעזע

    והסיפור על הילדים על הגג פשוט מחריד.

    אני מבטיח לקיים את כל הבקשות שלך

    אהבתי

  4. אם רשויות המדינה

    אינן דואגות, כמו שתיארת במקרה של השפכים, למה שהאזרח הקטן ידאג (במקרה של הזבל שלו)?
    את רואה את האבסורד? נייר טואלט או עטיפת חטיף מזיקים, אבל שפכי ביוב מבסיס צהלי מזיקים הרבה יותר. וככה המדינה שלנו קורצת בחצי קריצה בכל התחומים.
    עצוב.

    אהבתי

  5. פשוט נוראי

    הזלזול הזהשל שמורות הטבע,אני יכול לאמר בהחלט שאנו מהמשפחות שאוהבות טבע ושומרות עליו

    אהבתי

  6. יופי של צילומים

    התמונה הרבעית מהסוף מזכירה את עמודי שלמה…

    ומזעזע היחס של האנשים…

    אהבתי

  7. כל כך יפה שם וכל כך עצוב כל מה

    שמסביב!!!
    נושא הביוב מעלה צחנה במקומות רבים (למשל: נמרוד בהר קטע, חרמון) ואינני מבינה למה במדינה מתוקנת, כשמקימים ישוב או בסיס או חווה כלשהי- לא דואגים לתשתיות ולא מחייבים קבלנים
    לעשות זאת.
    באשר להורים הללו- צריך לאסור אותם. כנראה שבאמת צריך רשיון להורות.
    ולגל- כבר אמרתי- כל הכבוד וישר-כוח!!!

    אהבתי

  8. תרשי לי להוסיף

    לסיכום שלך:
    אל תהיו בהמות. בעצם להיות בהמה זו מחמאה. אל תהיו חלאות.
    קשה, אבל אפשרי.

    אהבתי

  9. מרתק

    היה לקרוא את הרשומה
    אבל גם עצוב.
    הישראלי המטייל הוא לעיתים ישראלי מכוער וחבל…

    יש לנו ארץ נהדרת אז בוא נשמור עליה

    אהבתי

  10. לטייל להנות ולשמור

    ראשית אחלה רשומה וסופש חביב היה לכן כן ירבו נעימים וכייפים אם פחות גילויים מגעילים
    לעניין הילדים על גג הג`יפ חבל שלא צילמתן כולל מספר הרכב ואפשר גם את פני ההורים ולשלוח למישטרה ולמר קדמן ולעוד גופים או אולי לפרסם אני מאמין שפנהה המתריסות של אותה אם היו מחליפות צורה וצבע ואולי גם היה מגיע טיפול נוסף חמור יותר שהיה מחמם קצת את הקוליות של הצנונית

    אהבתי

  11. קשה לקרוא את התיאורים האלה שנמצאים

    בתוך הארץ היקרה לנו. את גל צריך להרים על כפיים. אני מקווה שיש מי שיודע להעריך את גישתו, רגישותו ועקביותו. ולך , ללא ספק – התודה . נקווה שהרשומה יהיה לה הד.

    אהבתי

  12. אני מקווה שרשמת את מספר הרכב של

    ההורים עם הילדים על הגג.
    אני הייתי מוסרת את שמם למשרד הרווחה.
    לפני שהם גורמים נזק רציני לילדם.
    עבודה לא פשוטה.
    ערב נעים .

    אהבתי

  13. לנסוע עם ילדים על הגג…

    זה בהחלט לא חוקי.
    אותם חוקי תנועה שתקפים בכבישים, בהחלט תקפים בשמורות הטבע ובשטח. הבעייה היא שאין מי שיאכוף את החוקים האלו.
    זו ההזדמנות להודות לך על התיעוד. עבודה יפה!

    אהבתי

  14. רשומה חשובה

    כ"כ הרבה מזלזלים בחוק, מתעלמים, מתווכחים..
    וגרוע יותר, לא פעם באמת מאיימים ואפילו מפעילים אלימות.

    נהדר שעשית נפשות לטבע המידלל ולאלו ששומרים עליו למען כולם.
    ושבת נהדרת לך ולמשפחהe

    אהבתי

  15. כן, את צודקת

    ולכן חשוב לי להפיץ את הרשימות האילה – אני מנסה לעזור להסביר, ללמד ולהבהיר לכל המטיילים בארץ, כמה חשוב לשמור על הסביבה.

    אהבתי

  16. חחחחח 🙂

    תראי, אם את באמת רוצה… תכיני פשטידה או עוגה, הוא ישמח 😉
    אבל מה יגידו הילדונת ואבא שלה?

    ומעבר לזה, נכון. מה עוד אני יכולה לאמר…

    אהבתי

  17. את כל כך צודקת,

    והרבה פעמים אנשי השטח מתלוננים בדיוק על זה.
    אבל צריך להתחיל איפשהו, ואני מאמינה שכל אחד מאיתנו צריך להתחיל עם עצמו, ואז מלמטה להעלות את הדרישה לתקן גם את העוולות הממשלתיות והצבאיות.

    אהבתי

  18. ויש עוד הרבה כמוך,

    שאוהבים ושומרים. אבל גם אנחנו, לא תמיד מודעים להכל.
    אני מודה שאני, למשל, מעולם לא חשבתי על נושא הבאת עצי בערה לשמורה איתי. (לא שאני עושה מדורות כל כך… שונאת ריח עשן!)

    אהבתי

  19. ואת צריכה להתרחק מהבית

    עם ענייני הביוב? מה עם הביוב של דאליה ועוספיה בחניון האגם ובנחל אורן?

    כרגיל, אנחנו מסכימות… תודה לך.

    אהבתי

  20. תודה לך

    אני מאד מקווה שאנשים יקראו את הרשימה שלי ויבינו שכתבתי אותה מעומק הלב, ולא בגלל נסיון להטיף.

    אהבתי

  21. תודה על התגובה וברוך הבא לבלוג

    אחר כך בהחלט הצטערנו שלא צלמנו. אבל כשראינו את זה, היינו שתינו כל כך בהלם – לקח לנו זמן להתאושש, ובכלל שכחנו שאנחנו אוחזות מצלמות ביד.

    אני לא יודעת מה אפשר היה לעשות: הם לא נסעו בכביש, ולא בשטח שמור;
    בארה"ב, שוטר היה עוצר אותם על Endangering the welfare of a child
    אני לא חושבת שיש בארץ משהו מקביל.

    אהבתי

  22. ושוב אנו שבים לכיעור

    של מטיילים ישראלים והתוצאות הנחמדות שהם מותירים אחריהם ללא כל בושה ואחריות חינוכית .
    והסיפור על הילדים על הגג ,אני המומה ,
    ואני חושבת בהחלט שלו היו מטילים קנסות כבדים וגבוהים כמו שציינת ולא רק בתחומי הטבע ,אלא בכלל ,הכל היה נראה אחרת .בסינגפור למשל מטילים קנסות גבוהים למי שמשליך ברחוב ולכן הרחובות נקיים ,זו דוגמא קטנה שסיפר לי חבר שוטר שהיה שם במסגרת משטרתית וראה ההבדלים ביננו .לא תמיד השוטרים עצמם מסוגלים להתמודד וכאן מתבקש לחוקק ולהטיל אכיפה חזקה .
    אין כל אמות מוסר וחוק במדינה שלנו והמצב רק מחמיר לצערי.
    ואספר לך דוגמא קטנה – לפני כמעט עשור ,החלה הרפורמה ברפתות שהמדינה כפתה על הרפתנים ,לעשות מהפך ברפתות ולדאוג לביוב ,מדובר היה בהשקעות יקרות ביותר מבחינת סכומים עד מעל מיליון שקל ,רבים מהרפתנים סגרו הרפתות כי ידעו שלא יעמדו בנטל ההוצאות ההלו ,בעיקר המבוגרים שבהם ,שכן לרפתנים ולמושבניקים אין פנסיה כמו לשכירים .ואני מכירה זאת ממקור ראשון ,ואילו המדינה עצמה אינה מטפלת ודואגת במסגרת שלה כפי שאת מציינת ,בין היתר אכיפה על מפעלים גדולים שמזהמים ועוד דוגמאות למיניהן .
    והעצוב הוא שאכן את המים הללו יכלו להעביר לחקלאות .אצלנו זה אכן מתקיים ,יש בשדות מים מושבים המיועדים אך ורק לחקלאות ולא לשתייה .
    אני חושבת שהיה צריך ליצור מפגשים בשטח של פקח עם טיילנים + ילדיהם ,כחלק ממסגרת חינוכית במסגרת טיולי גנים ובתי ספר .

    אהבתי

  23. באמת חשוב לתעד ולהגביר

    מודעות לכל הקשור בשמירת הטבע בארצינו הקטנטונת רווית הבטון ולכן פרסום כזה מסייע לדעתי גם לפקחים וגם להבנה של מי שקורא חשוב להגביר את החינוך והמודעות בנושא אולי כדאי לשקול פרסום במקומות גלויים יותר כי לכאן באמת מגיע מי שהטבע כבר קרוב לליבו נשמתו ודרכיו

    אהבתי

  24. תודה

    על עוד הצצה.
    חוסר המשמעת של הישראלי המצוי יכולה להוציא מהדעת.
    אף פעם הוא לא יחפז את ההגיון שעומד מאחורי האיסור.
    משפחת פילוס במערכונים של ארץ נהדרת קולעת בול לתאורים שלך.

    שבוע טוב עננת.

    אהבתי

  25. תודה על סיור מרתק

    אני מאלה שקראו וגם הלכו לקרוא בשרשור שצרפת.
    זה מאד מעניין לקרוא מהצד השני.
    ביחס לזבל באמת מאד מקומם האשפה שמושארת בשטח במיוחד זו האישית – שנראה לי שאנשים לא משקיעים בה אפילו רגע קטנטן של מחשבה מעבר לאי הנוחות הנילוות לעשיית צרכים בשטח.
    אבל נראה לי שכדי שהתופעה תפסק צריך ממש חנוך של הציבור – ולפעמים לצערי אני לא בטוחה אם בכלל חלק ממנו מסוגל להפנים את מסרים:-/

    אהבתי

  26. מרתק

    התמונות יפהפיות אם כי התמונה השניה דוחה בטירוף 😦
    על המשפחה ה"גזעית" אין לי מה לאמר, גם אני נאלמתי דום
    ולא מצליחה להבין איך למען השם?!

    תודה על השיתוף
    מעלף ומאלף 🙂

    אהבתי

  27. עם מצלמה ביד ניתן לעשות פלאים

    את מוכיחה זאת בכל הזדמנות ואני כמי שמכיר קצת את החוק ואת היכולות של מצלמה יודע שאם תמונה לא ניתן להתווכח גם עם פרסומה היה יוצר ויכוח ציבורי כל שהו מה גם שהמלחמה בתאונות הדרכים בעיצומה כבר היה ניתן אולי למנוע פגיעה עתידית של מישהו בשם האווילות

    אהבתי

  28. תודה לך

    הבלוג שלי הוא כולו בנושאי טבע, וחשוב לי להראות שהצמחים, הסלעים, והחיות לא יישארו פה לתמיד, אם אנחנו לא נשמור עליהם.

    אהבתי

  29. יש בו משהו כזה

    אבל דברים משתפרים. המודעות לשמירת הטבע עולה.
    אם נצליח לשמור על הקיים – יש סיכוי להמשיך לשמור עליו גם לעתיד.

    אהבתי

  30. תודה על התגובה

    אני מרגישה כמה הנושאים קרובים ללבך.
    יש לנו הרבה מה לתקן במדינה שלנו, ואני מאד מקווה שלאט לאט דברים אכן יישתפרו.

    אהבתי

  31. תודה 🙂

    אני שמחה שקראת הכל, אבל איכשהו אני חושבת שאת שייכת לאנשים שלא היו חושבים על להשאיר פסולת בשטח…

    אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

