קיפוד מצוי – Erinaceus concolor

 
בשבת האחרונה, לאחר טיול חביב, בקרנו את ההורים שלי.
להורים שלי יש חצר נפלאה. אני בטוחה שחובבי הגינון יביטו עלי במבט עקום, כי מבחינת גינון היא… איך לאמר… פראית.
 
מבחינתנו, חובבי הטבע, הגינה הזו היא אוצר.
השקדיה פורחת לכבוד ט"ו בשבט , רקפות ולוף מנומר בחורף, סיפן התבואה פורח באביב – ובין לבין יש המון עשבים שאנחנו לא תמיד מזהים.
 
מזה זמן מה שאמא שלי גורמת לי להזיל ריר עם סיפורים על הגינה: בין עלי האשחר רחב העלים מסתובבים ירקונים ובולבולים;  על עץ אורן היא צלמה לילית מצויה, דורס לילי יפהפה מהמשפחה של הינשוף – רק נדיר ומיוחד יותר; היא צלמה חזירי בר שותים מים מכלי האוכל של החתולים, והתעוררה בלילה מ…יללה של תן. לא פחות ולא יותר!
 
לכן, הפעם כשבאנו לבקר – החלטנו לא לוותר, ולנסות לפגוש לפחות חית בר אחת.
מעט אחרי השקיעה אמא שלי הורידה אוכל לקערית של החתולים שבחוץ, ואנחנו ישבנו וארבנו. אחרי שהחתולים גמרו לאכול, והתיישבו להתרחץ ולנוח – שמענו רשרושים חשודים בסבך. הכנתי את המצלמה, ומבין השיחים הופיע קיפוד מצוי!
 

 
נכון, זהו לא חזיר בר – אך זו בהחלט חיית בר. יפהפיה, חמודה – ולצערנו, הופכת ליותר ויותר נדירה בארץ.  הקיפוד לא התמהמה – פנה אל קערית האוכל, והתחיל לאכול בתיאבון.
 

 
הקיפוד הזה הוא צעיר, והוא אחד ממשפחה של אם ושלושה גורים שמגיעים באופן קבוע לאכול מאוכל החתולים בחצר של ההורים שלי.
 

 
אומץ לא חסר לו: התקרבתי למרחק של כמטר וחצי ממנו, אבל הוא המשיך לאכול. מאוחר יותר ראינו גם את אמו – אך היא חששנית, וברגע שהיא שמעה אותנו מתקרבים – היא נסוגה בחזרה לשיחים.
 

 
הקיפוד – אם אין לו מזון חתולים זמין – ניזון מחרקים, תולעים, חלזונות – וגם פירות וזרעים. כלומר, מכל הבא לפה.
בעבר, הקיפוד המצוי היה נפוץ יותר. אני זוכרת שפגשנו קיפודים בגנים ציבוריים בכפר סבא, ואפילו בחצר של דירה אחת בכפ"ס, שגרנו בה לפני כ-15 שנים. אך לצערנו הם מתמעטים, וכיום אפילו הקיפוד המצוי – אינו מצוי כל עיקר.
 
התמונות צולמו בחיפה, 7.11.2009
מוזמנים להקליק על התמונות ולהקיש על F11 על מנת לראותן בגודל מלא!
 
56 מחשבות על “קיפוד מצוי – Erinaceus concolor

  1. גם אצלנו התנים מגיעים לחצר

    ותאמיני לי שזה מפחיד… חזיר בר בחצר זה כבר מוגזם לגמרי, הייתי עוברת דירה :-)))

    הקיפוד חמוד להפליא, בעיקר בצילום השני, יש לו עיניים של ילד קטן…

    אהבתי

  2. איזה חמודי!

    הם גם חכמים ואפשר לאלף אותם. אני זוכרת שלחברתי משדה בוקר (לא מציינת שם מפורש אבל את זוכרת אותה, נכון?) היה קיפוד שהם אימצו והיה חי איתם בבית כחית מחמד לכל דבר.
    אכן שווה לצאת החוצה בלילה לפעמים!

    אהבתי

  3. אתם יודעים לכייף!

    מארבי לילה,, פשוט חגיגה,,
    והקיפוד נראה אנושי כל כך
    ואני שרה לעצמי
    "רצה הקיפוד עם מישהו לרקוד, אך לא מצא חבר כי הוא דוקר,,,"
    בוקר טוב ושבוע נפלא שיהיה לנו

    אהבתי

  4. הרבה יותר שווה מגינות מפונפנות

    החלום שלי שכנראה לא יתגשם בגלגול הזה, הוא גינה בסגנון חורש ים תיכוני עם אלונים ואלות, פריחה עונתית של פרחי בר ובלי דשא וערוגות.
    זו נראית לי הגינה האולטימטיבית לארץ שלנו.
    אין על קיפודים. זו חיה כל כך חמודה. איזה כיף לקבל כאלו אורחים בגינה.
    התמונות שלו מקסימות.

    אהבתי

  5. יוו…

    כמה ניפלא… וכמה חמוד הקיפוד!
    וכמה אני אוהב קיפודים!
    וכמה זמן לא ראיתי קיפוד :((
    הפעם האחרונה, היתה לפני שנים…
    ואני מיתגעגע.
    את צודקת, עננת – פעם היו הרבה יותר קיפודים והיה אפשר לפגוש אותם בשדות בקלות.
    אנחנו "מפתחים" כניראה את הארץ יותר מדי ובסוף… נישאר עם המון פיתוח… אבל לא ברור אם תישאר לנו ארץ או רק מקום מגורים משודרג ואפוף עשן ופיח…

    תודה גדולה על התמונות המדהימות e

    אהבתי

  6. אז ההורים שלך גרים בחיפה.

    איזה אומץ יש לאמא שלך. אני הייתי מתה מפחד.
    בקשר לקיפוד, שהוא בעיני מאוד סימפטי, יש לי זכרון ילדות הכי קדום.
    בגיל שלוש וחצי, הגענו לטשקנט מסיביר הרחוקה והקפואה, ושם במקום מגורינו בחצר גדולה ומוזנחת גר קיפוד חמוד. חית "פרא" הראשונה שראיתי בחיים.
    מכאן כנרא האהדה.
    שבוע טוב.

    אהבתי

  7. נהדר. ובתמונה השלישית הצלחת לתפוס

    את הלשון!!!
    אחרי שנסעתם הופיע השני ומאוחר יותר הגיע תן שברח ברגע שירדתי.
    (על התנים אני מוותרת בקלות , אבל הם לא שואלים אותי).

    אהבתי

  8. ד"ש לקיפודים ממני ומפונץ`

    פונץ` (שם לא בדוי – הכלבה שלי) ממש מאוכזבת שלא פגשה את הקיפודים.
    היא חולה עליהם. כשמגיעה עונת הקיפודים היא מרחרחת אותם מרחוק ואני מזהה את זה לפי המשיכה שלה ברצועה (עוצמה מירבית). אני לא ממש יודעת מה היא חושבת לעשות בהם (אם היא בכלל חושבת), רק פעם אחת נתתי לה להתקרב (בעל כרחי) והיא נדקרה באף המרחרח שלה.
    דרך אגב, אני חושבת שהם לא בוחלים גם באכילת נחשים מזדמנים (בויקיפדיה כתוב שהם מחוסנים לארס).

    אהבתי

  9. נהדר – מזמן לא ראיתי קיפוד !

    שועלים דווקא הסתובבו אצלנו לא מעט אבל גם הם נעשו נדירים בזמן האחרון. אני מתנחם באוח שביקר אצלנו בסוכות…

    אהבתי

  10. :))

    מתוק לגמרי :))

    איזה תמונות איכותיות, שיחקת אותה…החיה הזו תמיד נראית לי כזו מתוקה…

    (זה מזכיר לי, שאתמול , על מנת לשפר את מצב הרוח שלי, רגע לפני שפרשתי לישון, ראיתי "כולם אוהבים את ריימונד"…)

    ושם, באחד הפרקים, ריימונד מחפש את האוגר של הבת שלו שברח מהכלוב…די הזכיר את הקיפוד פה, למרות שאין קשר בינהם (אבל לא עלינו, האוגר של ריימונד מצא את מותו במקפיא, ליד ערימת ארטיקים)

    😉

    אהבתי

  11. תנים בחצר? מדהים

    חזירי בר מסתובבים בשנים האחרונות בהרבה שכונות בחיפה, וכל עוד לא מתקיפים אותם ולא מתקרבים אליהם – הם מחזירים בהתנהגות דומה.
    הקיפוד הזה באמת חמוד, והוא באמת "ילד" – גור קיפודים.

    אהבתי

  12. קיפודים הם מקסימים.

    ודאי שאני זוכרת אותה 🙂 וטיול נחמד אחד שטילנו יחד.
    ו…איזה לילה תגידי לי? 5 אחר הצהרים… חושך מוחלט!
    🙂

    אהבתי

  13. את כל כך צודקת!!!!

    אני גם חולמת על גינה שתכלול חורש ים-תיכוני. פשוט נפלא… וגם אני כנראה לא אצליח להגשים את החלום הזה.

    תודה לך!

    אהבתי

  14. :-)))

    תודה לך 🙂

    ונורא חבל לי שקיפודים התמעטו. גם באיזור שלך, שהוא כפרי יותר אתה לא מוצא אותם? אולי תאמץ כלב, ותצא לטייל איתו בחושך…

    אהבתי

  15. 🙂

    תגידי לי, מה זה האאוטינג הזה?!
    טוב, למען האמת, כבר הודיתי בעבר שגדלתי בחיפה… 🙂
    קיפודים הם חיות עדינות ונעימת, רק שבין הקוצים שלהם חיים המון טפילים וזה לא כל כך בריא לבני האדם…
    ואמא שלי? היא הכי-הכי.

    אהבתי

  16. חחח 🙂

    לפני הרבה שנים – לפני שהכרנו אותך – קיבלנו מבן זוגך כלבה שהוא לא הצליח להתמודד איתה (גם אנחנו לא… בסוף מסרנו אותה לאימוץ) – ואז גילינו שגם בכפר סבא יש קיפודים. היא תמיד איתרה אותם.
    מאז גם הם התמעטו מאד.

    אהבתי

  17. הוא מה זה חמוד הקיפודון הזה…

    והחצר הפראית של אמא שלך מזכירה לי חצר של חברים בטבעון

    אהבתי

  18. תתפלאי שבמרכז תל אביב יש

    קיפודים

    יש משפחה בחצר שלנו ובערב כאשר אני יוצאת עם הכלבה לפעמים אני רואה אותם מחפשים שאריות מזון מאלו שמשאירים החתולים. הם יודעים לאן לבוא. לצלם לא הצלחתי וחבל
    מקסימים
    שבוע טוב
    אתי

    אהבתי

  19. איזה חמוד!

    זה מזכיר לי שערב אחד כאשר חזרתי הביתה (וגרתי עוד בחיפה) פגשתי קיפוד חביב מטייל לו על המדרכה, בטח תר אחר ארוחת ערב/לילה.

    ולגבי גינות- לא תמיד גינה צריכה להיות סימטרית, גזומה בצורה נקייה וכו` וכו` כדי להיות אוצר ומקום שנעים לשבת בו ולהינות מהטבע. לפעמים דווקא גינות פראיות יותר הן מענינות יותר. בתור ילדים הכי נהנינו מגינות כאלה שהיו בהן שפע מקומות מחבוא פוטנציאלים וכל מיני פרחים יפים (לאו דווקא תרבותיים במיוחד)…

    אהבתי

  20. וואוו !!!!! איזה מתוק הוא 🙂

    זה מזכיר לי שבאמת לא ראיתי קיפודים בטבע כבר המווווווווןןןןןןןןןןן זמן 🙂
    e
    אדי

    אהבתי

  21. הוא חמוד מאד

    מקסים לקרוא על גינת הורייך ועל בעלי החיים המבקרים אותם .זו כבר סיבה נהדרת לבלות אצלם ולצלם ולראות חיות שאכן נעלמות מנוף ילדותינו .
    יש יופי פראי בגינה פראית טבעית .
    השנה צילמתי קיפוד בגינתי בשעת בוקר והוא דווקא להפתעתי לקח דשא לביתו ,כנראה לרפד אותו ואו אחר ?
    מעניין שבן דודי שגר בעומר מספר לי שאצלם יש כמות גדולה של קיפודים .
    בוקר נהדר לך

    אהבתי

  22. איזה חומד!

    וכן הם משוגעים על אוכל של חתולים:)))
    אני זוכרת שגם אצלינו הם היו באים לכרסם – משפחות שלימות:)
    והם הולכים ונעלמים וממש ממש חבל

    אהבתי

  23. כן גם אצל הורי נכנס קיפוד מצוי ,רק

    שאנחנו עירוניים בירושלים ולא מובן איך הגיע [ולבד] בכל מקרה אצלנו הגינה גדולה עם הרבה חתולים והוא [הקיפוד] מקבל יחס חם -מקבל בשר ,דובדבנים , וכמובן קערית מים שטוחה -ויש הרבה פירות בגינה !
    מקווה למצוא לו חבר או חברה …

    אהבתי

  24. טוב… אני לא ממש מחפש…

    אלא שפעם, היה אפשר לראות אותם גם בלי להתאמץ יותר מדי (מפעם לפעם). עכשיו כניראה שצריך לצאת ולחפש. ואגב אימוצים: אימץ אותנו חתול לא מזמן.

    אהבתי

  25. אוח זה מרהיב.

    דורס הלילה הגדול בארצנו, ויצור יפהפה. אני ראיתי רק בגני חיות…
    שועלים ראיתי בגן ציבורי בראשון לציון. זה היה מאד מרגש 🙂

    אהבתי

  26. ההורים שלך גרים או בורדיה או בדניה.

    רק שם אפשר לפגוש חזירי בר.
    את לא חייבת תשובה.
    אגב..מה זה האוטיננג?

    אהבתי

  27. תגיד לי,

    למה תמיד כשאתה מתקרב אל חיות – הן צריכות למות? קודם השממית, עכשיו האוגר של ריימונד…
    אולי תיזהר קצת?

    😉

    אהבתי

  28. 🙂

    אני אגיד לך שלא ולא.כבר יש עוד שכונות שחזירי הבר מגיעים אליהן.

    אאוטינג – מהמילה out – הוצאה החוצה, חשיפה באינטרנט של פרטים על מישהו שהוא לא רצה שיצאו. נחשב מאד לא נימוסי ברשת.
    להודיע לכל מי שקורא פה בבלוג איפה אמא שלי גרה, היה יכול להיות אאוטינג – אם לא הייתי חושפת זאת קודם בעצמי.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%90%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A0%D7%92_(%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%98)

    אהבתי

  29. זה ממש משמח אותי

    לדעת שגם בערים הגדולות יש עדיין קיפודים.
    אני מקווה שהם ימשיכו לשגשג לידנו!

    אהבתי

  30. תודה לך 🙂

    אני בהחלט נהנית לבקר את ההורים שלי 🙂
    ואין לי מושג למה קיפוד ייקח דשא… אולי באמת לרפד את המאורה שלו .
    ויום טוב גם לך!

    אהבתי

  31. גם הקיפודים האילה

    הם עירוניים,
    ובירושלים ישנם הרבה (יחסית) חיות בר – בעמק המצלבה אפשר לראות דרבנים וחוגלות, ועמק הצבאים – לא רחוק מ"מתחם הולילנד" המגעיל ישנם צבאים, ו…כן, גם קיפודים 🙂
    ואתה באמת לא צריך למצוא לו חברים: אני מבטיחה לך שיש לו בסביבה. תשאירו לו פתח, והוא כבר ילך, יחזור וימצא לו חברים. 🙂
    זה נפלא, שאפשר עדיין לצפות בבעלי חיים בסביבה העירונית!

    אהבתי

  32. כן ישנם עוד אצל השכן ליד

    נדמה לי שבעמק המצלבה כבר העבירו את הצבאים למקום אחר [אישית לא ראיתי כבר מזמן איזה צבי שם]

    אהבתי

  33. פינגבק: מפגשים עם בעלי חיים | פרחים, פרפרים וכל מיני

  34. הייתה תקופה שהסתובבו 2 קפודים חמודים בפארק של קהלתנו.
    מספורי ג'רלד דארל, על מרגו אחותו, שהתנדבה לטפל בגורי קפודים, והאכילה אותם
    יתר על המדה. עד מוות… 🙂 על יצור קוצני אחר, דרבן. שמעתי מדוד שלי, שאם רוצים
    לומר על זוג אוהבים שהם נאמנים זה לזו באדיקות, אז הבטוי, "זוג דרבנים", יותר מדויק בהקשר זה
    מהבטוי זוג יונים… חג שמח. עננת

    אהבתי

    • ג'ראלד דארל הוא בהחלט אחד הגיבורים שלי, וכמובן אני זוכרת היטב את הקיפודים שמרגו הרגה מרוב אהבה, וגם אני התעצבתי מאד…
      תודה על התוספת לגבי הדרבנים, באמת לא ידעתי שהם נאמנים כל כך 🙂

      אהבתי

ספרו לי מה חשבתם על הרשימה שלי!

